Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، مدعی‌ هستند که علاوه‌بر حفاظت و صیانت از منابع آب، خود را موظف به ساماندهی محوطه تفریحی سد قشلاق سنندج دانسته اما براساس بررسی‌های میدانی اقدامی عملی برای تحقق وعده‌هایشان انجام نداده‌اند. ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، سد قشلاق یا وحدت سدی در 12 کیلومتری شمال شهر سنندج مرکز استان کردستان ایران است که آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند؛ در برخی از مواقع مردم برای تفریح به ساحل این سد رفته و روح هر مسافر خسته‌ای را آرامشی خاص می‌بخشد، گرچه امکانات و تجهیزات مناسبی برای تفرجگاه وجود ندارد اما مردم باز هم به‌دلیل وجود ساحل آرام‌بخش در این مکان حضور می‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سد قشلاق سنندج یکی از جلوه‌های خدادادی است که در روزگاری نه چندان دور با نقش و نگاری زیبا بر تارک این شهر می‌درخشید اما این سال‌ها از بی‌مهری مردم و مسئولان خروش آن کم نفس شده و به‌دلیل رها شدن پسماندها درونش چندان پاک نیست و ورود فاضلاب 200 روستا، وضعیت بهداشتی آب را با تهدید جدی مواجه کرده است.

خبرنگار تسنیم در این گزارش میدانی وضعیت محوطه سد قشلاق سنندج را منعکس کرده تا بلکه مسئولان متولی تدبیری برای جمع‌آوری پسماندها و ساماندهی مشکلات این محل بیندیشند.

مسئولان به داد سد قشلاق برسند؛ آلوده‌شدن تنها منبع تامین آب شرب سنندج

ایرج کمانگر یکی از شهروندان سنندجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: سد قشلاق محل تامین آب شرب شهر سنندج است و استفاده از آن به‌عنوان تفرجگاه باید به نحوی باشد که آلودگی وارد آب نشود اما با رعایت نکردن نکات بهداشتی، روز به روز به این مکان زیبا لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان به داد سد قشلاق سنندج برسند، گفت: ورود آزاد مردم به محوطه سد، سبب شده زباله‌های زیادی به داخل آب منتقل و موجب آلوده شدن تنها منبع تامین آب شرب سنندج شود.

شهروند سنندجی با بیان اینکه نباید تفریح مردم را به سلامت و بهداشت جامعه ترجیح داد، گفت: تک‌تک شهروندان این شهر باید خود را در مقابل حفاظت و صیانت از این منبع آبی مسئول بدانند.

وی افزود: سنندج، شهربازی و پارک مناسب ندارد بنابراین مردم مجبور هستند برای تفریح به این مکان مراجعه کنند و این موجب می‌شود آسیب‌های جدی به سد قشلاق وارد شود.

سد قشلاق سنندج بهترین مکان برای جذب گردشگر و توریست است

اسعد.ک یکی دیگر از همشهریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: شنا کردن یکی از خطرناک‌ترین شیوه استفاده از این سد است چراکه به‌دلیل چاله‌ها و لجن‌های واقع در کف دریاچه، شنا کردن حتی برای شناگران حرفه‌ای و غریق نجات‌ها، ممنوع، خطرناک و مرگ‌آور است.

وی گفت: سد قشلاق سنندج با توجه به چشم‌انداز زیبا و پتانسیل تفریحی خوب اگر ساماندهی شود، می‌توان از آن به‌عنوان بهترین مکان برای جذب گردشگر و توریست استفاده کرد.

بی‌توجهی مسئولان متولی به سدقشلاق سنندج

بهاره ویسی از دیگر شهروندان سنندجی به خبرنگار تسنیم گفت: خیلی از شهرهای دیگر کشور دارای سد و ظرفیت‌های مناسب است که با نظارت دقیق و مدیریت مناسب از آن به‌عنوان محل گردشگری آبی استفاده می‌کنند اما سدقشلاق سنندج مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان متولی قرار گرفته و روز به روز هم بدتر می‌شود.

وی افزود: با تعویض لوله‌های فرسوده آبرسانی شبکه سطح شهر و لایروبی و تمیز کردن به‌موقع منابع ذخیره آب می‌توان از آلوده شدن آن جلوگیری کرد.

تأکید استاندار بر ساماندهی ‌فاضلاب ‌ورودی ‌به ‌سد قشلاق ‌سنندجسنندج|سقوط خاور به همراه راننده و سرنشین داخل سد قشلاق سنندج40 میلیون مترمکعب آب سد قشلاق سنندج از محل سد آزاد تأمین می‌شود

احمدی یکی دیگر از شهروندان سنندجی بیان کرد: اگر مسئولان قصد ایجاد تفرجگاه در محل سد قشلاق را ندارند پس باید سکوهای نشیمن و صندلی‌ها را جمع‌آوری و از ورود افراد جلوگیری کنند.

وی مدعی شد که فاضلاب حدود 200 روستا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم وارد سد قشلاق می‌شود و این از هدایت بسیار غلط فاضلاب‌های روستاهاست؛ رها کردن آشغال‌ها، مواد زائد و استفاده از کودهای حیوانی توسط کشاورزان حاشیه سد به مشکلات اضافه می‌شود و در بعضی از مواقع ماشین‌های سنگین نیز زباله‌ها را شبانه در رودخانه رها می‌کنند.

فاضلاب 50 روستا وارد مخزن سد قشلاق سنندج می‌شود! ؛ موظف به ساماندهی هستیم

عرفان مومن‌پور، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: علاوه‌بر حفاظت و صیانت از منابع آب، موظف به ساماندهی محوطه تفریحی سد قشلاق سنندج هستیم.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به تأمین زیرساخت‌های اولیه برای فعالیت‌های گردشگری در ساحل سد قشلاق اقدام کرده‌ایم، افزود: تسطیح و آماده‌سازی محوطه، تعبیه سطل‌های زباله، نیمکت و سرویس بهداشتی، تاسیس ساختمان اداری و مرمت جاده دسترسی از دیگر کارهای انجام شده در این محل است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان تصریح کرد: امسال تفاهم‌نامه وزارت نیرو با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص استفاده از ظرفیت‌های گردشگری سدهای کشور امضا شد.

وی بیان کرد: سد قشلاق تنها منبع تأمین آب شرب شهر سنندج است و باید طرح‌ها منطبق با الزامات و استانداردهای قانونی به بهره‌برداری برسد.

مومن‌پور نبود امکانات تفریحی و ورزشی در داخل شهر را یکی از عوامل گرایش جوانان به شنا کردن در دریاچه و سدها عنوان کرد و گفت: متأسفانه هر ساله شاهد اتفاقات ناگوار و غرق شدن شناگران هستیم.

وی با بیان اینکه فاضلاب بیشتر روستاهای بالادست سد قشلاق وارد این سد می‌شود، خاطرنشان کرد: مخزن سد قشلاق به مثابه دیگر مخازن سدهای دنیا در معرض ورود مواد آلاینده روستاهای بالادست همواره قرار داشته و براساس بررسی‌های به‌عمل آمده فاضلاب حدود 50 روستا در جریان عبور رودخانه‌ای وارد مخزن سد می‌شود!

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان عنوان کرد: بخشی از مواد آلاینده به‌وسیله توان خود پالایش جریان رودخانه و براثر انجام فعل و انفعالات شیمایی و تابش آفتاب در طول مسیر رودخانه بطور قابل توجهی کاهش یافته و خروجی آب شرب به جهت انجام کامل فرآیندهای شیمایی در محل تصفیه‌خانه سنندج عاری از هر گونه آلودگی و مواد آلاینده بوده و به‌صورت مستمر و با زمانبندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و این شرکت قرار دارد.

وی گفت: مسئولیت هدایت و تاسیس فاضلاب و مجاری آب‌های روستایی برعهده شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان و دهیاری‌ها بوده و طراحی و اجرای سیستم‌های دفع فاضلاب با تخصیص اعتبارات لازم تحقق می‌یابد.

مومن‌پور افزود: در چند سال اخیر دفع فاضلاب روستای حسین‌آباد و چند روستای بالادست سد قشلاق اجرا شد.

هر چند مسئولان  شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، مدعی‌ند که علاوه‌بر حفاظت و صیانت از منابع آب، خود را موظف به ساماندهی محوطه تفریحی سد قشلاق سنندج می‌دانند اما سؤال اینجاست این احساس مسئولیت و اقدام عملی آنان کجاست؟!؛ چرا شهروندان آن را مشاهده نمی‌کنند؟؛ آیا چشم‌دیدن این وضعیت تأُسف‌بار کنونی محل را ندارند یا تنها با اظهارات عوام‌فریبانه مردم و میهمانان را فریب می‌دهند؟!

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان متولی، تدبیری برای ساماندهی مشکلات سد قشلاق سنندج می‌اندیشند یا همچنان خیر؛ خبرنگار تسنیم این مطالبه مردمی را در دستور کار خود قرار داده و بدون اغماض پیگیری می‌کند و خود را موظف به انعکاس هرگونه اقدام عملی مثبت انجام شده مسئولان برای مردم می‌داند.

در ادامه می‌توانید گزارش تصویری از وضعیت محوطه سد قشلاق را ببینید، آنگاه قضاوت با خودم مردم:

انتهای پیام/ن

R7848/P1361/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۹۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| کشف پیکر ۳۵ شهید دیگر در محوطهٔ بیمارستان الناصر خان‌یونس

فیلم| کشف پیکر ۳۵ شهید دیگر در محوطهٔ بیمارستان الناصر خان‌یونس

دیگر خبرها

  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • طرح‌های دوازدهگانه شهرداری بندرعباس رفاهی، خدماتی و تفریحی است
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نخواهد شد
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • فیلم/ کشف پیکر ۳۵ شهدا در محوطه بیمارستان الناصر خان یونس
  • فیلم| کشف پیکر ۳۵ شهید دیگر در محوطهٔ بیمارستان الناصر خان‌یونس
  • ببینید | اسطوره پرواز در محوطه جریمه
  • وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد