Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، میلاد محمدی کارگردان درباره موضوع مستند «عدل مظفر» گفت: این مستند بازه زمانی بعد از امضای فرمان مشروطیت به دستور مظفرالدین شاه تا به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه را در فاصله یکسال و نیم روایت می کند.

این کارگردان مستند درباره پژوهش این مستند عنوان کرد: حدود ۲ سال تحقیق و پژوهش مستند «عدل مظفر» طول کشید که منابع زیادی نیاز داشت اما این منابع چندان در دسترس نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص منابعی که برای این پژوهش مطالعه کرده است، توضیح داد: ابتدا کتاب مشروح مذاکرات مجلس اول را که خیلی بزرگ و قطور بود، خواندم و اتفاقات بامزه ای در آن دیدم که برای بدیهی ترین مسائل بحث داشتند. به عنوان مثال، نمی دانستند چطور باید نوبت بگیرند، صحبت کنند و میان صحبت یکدیگر نپرند که نظم جلسه حفظ شود.

محمدی با بیان اینکه خیلی بین افراد مجلس اول کشمکش بود و حالا که می خوانیم برای ما جنبه طنز هم دارد، افزود: پس از آن مجلسی تشکیل می شود که یکی از مترقی ترین مجلس های ایران به شمار می رود و به معنی واقعی مجلس متکثری است یعنی از صنف کله پز تا محمدخان مصدق که دکترای حقوق از سوئیس داشت، در آن حاضر بود.

این مستندساز اضافه کرد: چگونگی رسیدن به این نقطه که طیف های مختلف کنار هم می نشینند و تصمیم می گیرند صحبت های یکدیگر را بشنوند برایم جذاب بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش های سنگین و ویژگی کار مربوط به نقاشی های متحرک آن بود، بیان کرد: سعی کردیم بعضی صحنه ها و صداهای نماینده ها را با استفاده از تکنیک خاصی بازسازی کنیم که جنبه نمایشی پیدا کرد. بازسازی این صحبت ها برای کسانی که امروز زندگی می کنند، جذاب و بامزه است.

محمدی درباره راوی این مستند نیز بیان کرد: راوی این مستند روانشاد حسین محب اهری است که صدایشان طنز خاصی داشت و به «عدل مظفر» کمک کرد. ما ابتدا نریشن این کار را ضبط و بعد به سراغ ساختمان انیمیشن رفتیم و به همین جهت بعد از ضبط صداها تولید را شروع کردیم.

این مستندساز درباره فرآیند فیلمبرداری این مستند گفت: پاییز سال گذشته فیلمبرداری خود را در مجلس قدیم انجام دادیم و حدود هشت ماه طول کشید تا کار به پایان رسید.

عوامل مستند «عدل مظفر» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: میلاد محمدی، پژوهش: میلاد محمدی و فرزانه ابراهیم زاده، تصویربردار: حسن سیدی پریشان، صدابردار: مجید کافی، تدوین: زمزم شیخ، گرافیک متحرک: میلاد شاجانی، راوی: مرحوم حسین محب اهری، تهیه کننده: میلاد محمدی.

کد خبر 4672081 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: شبکه مستند سیما میلاد محمدی مجلس شورای ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۱۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری

مهدی زمانپور کیاسری نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، مستند سینمایی «مشتی اسماعیل» گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم؛ چرا که کاشت، داشت و برداشت محصول پر از حرکت، انرژی و زندگی بود. در مسیر شالیکاری زندگی جریان داشت؛ زندگی که برایم پر از خاطرات بود.

وی ادامه داد: همیشه فکر می‌کردم اگر در فیلمم مستقیم به کاشت، داشت  و برداشت محصول بپردازم شاید نتوانم آنگونه که شایسته است آن را به تصویر بکشم و شاید از حالت هنری خارج شود؛ لذا از آنجاییکه بیشترین خاطراتم در دوران کودکی شکل گرفته بود، با خود گفتم که باید از نگاه کودک بصورت غیر مستقیم به کاشت، داشت و برداشت محصول بپردازم. تا اینکه مشتی اسماعیل جلوی چشمانم آمد.

وی عنوان کرد: البته این ایده با کمک دوست عزیزم کوروش خواجوندی به ذهنم خطور کرد. در نهایت تصمیم گرفتم زندگی مشتی اسماعیل را به تصویر بکشم. زندگی پیرمرد کشاورز نابینای اهل دل. در سال ۸۹ یکسال تمام، کار، تلاش و زندگی این پیرمرد دوست داشتنی را ثبت و ضبط کردم. بهار سال ۹۰ هم تدوین و صداگذاری انجام شد و کار به اتمام رسید.

زمانپور توضیح داد: سپس فیلم به جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی ارسال شد که خوشبختانه در بیش از ٥٠ جشنواره فیلم انتخاب شد در بیش از ٣٠ جشنواره مهم دنیا جایزه گرفت؛ و جالب است بدانید تا کنون نزدیک به ٤٠٠ بار از تلویزیون (در شبکه‌های مختلف) پخش شد.

این کارگردان درباره معنویت مشتی اسماعیل توضیح داد: مشتی اسماعیل سراسر معنویت بود. وی حداقل ۶ ماه در سال را روزه می‌گرفت. وی مداح اهل بیت بود و عاشق امام حسین (ع). مشتی اسماعیل سراسر زندگیش امید بود. حال درونش خوب بود. من هم تلاش کردم این حال خوب را در فیلم جاری کنم و به همه دنیا نشان دهم؛ و البته همه معنویاتش را هم بصورت غیر مستقیم بیان کردم.

وی افزود: رفتن مشتی اسماعیل داغی در دل من گذاشت چرا که ما هر هفته با هم در طی این ١٤ سال در تماس بودیم و همیشه جویای حال هم بودیم. برنامه ریزی کرده بودم که در هفته اول خرداد او را به سفر کربلا ببرم؛ چون مش اسماعیل عاشق کربلا و اباعبدالله بود. البته ما قبلا با هم کربلا رفته بودیم، اما دوست داشتم امسال هم این سفر را تجربه کنم که سعادت نصیب من نشد و این حسرت بر دل من باقی ماند. مشتی اسماعیل خیلی خوش صحبت بود و همچنین طناز با هم خیلی شوخی می‌کردیم. 

زمانپور خاطرنشان کرد: این اواخر دائم می‌گفت «دیگر یواش یواش باید از این دنیا بروم» من به او می‌گفتم که سوال کردم گفتند مشتی اسماعیل تا ٩٦ سال زنده می‌ماند؛ مشتی هم با خنده می‌گفت؛ البته بی نفس؛ و آخرین بار هم که یک هفته قبل از فوتش زنگ زد، گفت که دیگر باید بروم و رفت. مشتی اسماعیل رفت، اما معنویت و امیدش همچنان زنده است و تا سال‌های سال مردم دنیا از آن بهره‌مند خواهند شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • عملیات در محل تجمع و عیش و نوش مستشاران آمریکایی‌ به روایت حسین مظفر
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • خزعلی: صدای فلسطین نباید خاموش شود
  • گزارش کانال 14 اسرائیل از اتفاقات اصفهان
  • روایت کانال 14 اسرائیل در اتفاقات اصفهان