Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «.. چون در نتیجه تجربیاتی که در دولت سابق به دست آمده پیشرفت کار در این موقع حساس ایجاب می‌کند که پست وزارت جنگ را فدوی شخصاً عهده‌دار بشود و این کار مورد تصویب شاهانه واقع نشد، البته بهتر آن است که دولت آینده را کسی تشکیل دهد که کاملاً مورد اعتماد باشد و بتواند منویات شاهانه را اجرا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..». این بخشی از متن نامه‌ای است که دکتر مصدق نخست‌وزیر وقت ایران ٢٥ تیر ١٣٣١ خطاب به محمدرضا شاه پهلوی نوشت و به دلیل مخالفت شاه با واگذاری پست وزارت جنگ به نخست‌وزیر از مقام خود کناره‌گیری کرد. عملی که با استقبال شخص اول مملکت مواجه شد و او بلافاصله احمد قوام، سیاستمدار دیرپا و حاضر به یراق را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

بیشتربخوانید: تنها راهکار پهلوی دوم برای برون رفت از مشکلات کشور چه بود؟

دخالت ارتش و مجلس نیم‌بند هفدهم

استدلال نخست‌وزیر برای در اختیار داشتن پست وزارت جنگ برمبنای اصل پاسخگویی وزرا در برابر مجلس استوار بود، اما این حجت برای تسلیم‌شدن دربار کافی به نظر نمی‌رسید. استعفای دکتر مصدق از پست نخست‌وزیری درست در برهه‌ای رقم خورد که پیش از آن، انتخابات دوره هفدهم مجلس شورای ملی به دلیل دخالت‌های فراقانونی نظامیان در حوزه‌های رأی‌گیری، به دستور نخست‌وزیر متوقف شده بود. دکتر مصدق درحالی‌که با چالش‌هایی، چون خلع ید از شرکت نفت انگلیس و حضور در دادگاه لاهه برای دفاع از حقانیت ملی‌شدن صنعت نفت ایران مواجه بود، انتخابات مجلس را که شائبه دخالت ارتش در آن بسیار پرنگ می‌نمود، در نیمه راه متوقف کرد. این درحالی بود که تا آن زمان فقط تکلیف ٨٠ نماینده برای ورود به مجلس مشخص شده بود و عملاً مجلس هفدهم شورای ملی ٨ خرداد ١٣١٣ خورشیدی بدون نمایندگان شهر‌های مشهد، اصفهان، شیراز، همدان، بابل، ساری، اراک، سنندج و ... کار خود را آغاز کرد.

سقوط قوام در روز خیزش مردمی

مجلس هفدهم ١٥ تیر ١٣٣١ به کابینه دکتر مصدق رأی اعتماد داد و شاه ١٩ تیر حکم نخست‌وزیری او را صادر کرد. اما پافشاری مصدق برای در اختیار داشتن پست وزارت جنگ نهایتاً پس از ٦روز کار او را به استعفا کشاند. فردای کناره‌گیری دکتر مصدق یعنی ٢٦ تیر، احمد قوام از مجلس نصفه و نیمه هفدهم رأی اعتماد گرفت و شاه حکم نخست‌وزیری او را امضا کرد. احمد قوام با شعار «کشتی‌بان را سیاستی دیگر آمد» کار خود را آغاز کرد، اما جوشش اعتراض‌های مردمی که به دعوت آیت‌الله کاشانی صورت گرفت، کار را بر دولت جدید تنگ کرد. نهایتاً ٣٠ تیر ١٣٣١ درپی حضور مردم در خیابان‌ها که به کشته و زخمی‌شدن بسیاری از معترضان انجامید، دولت قوام‌السلطنه ساقط شد و شاه بار دیگر دکتر مصدق را مامور تشکیل کابینه کرد. دکتر مصدق در نخستین بند وصیت‌نامه خود خواسته بود پیکرش را در کنار شهدای ٣٠ تیر دفن کنند، اما پس از درگذشت او در ١٤ اسفند ١٣٤٥، دولت وقت اجازه عمل به این بند از وصیت‌نامه را نداد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۴۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: سازمان هلال احمر کاملا مردمی است

به گزارش قدس آنلاین، «محمدباقر قالیباف» صبح امروز (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) در همایش رؤسای شعب هلال احمر سراسر کشور به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ، اظهار کرد: یکی از نقش‌های بی‌بدیل هلال احمر در دوران جنگ این بود که با همکاری صلیب سرخ وضعیت افرادی را که در دوران جنگ مفقود می‌شدند، پیگیری می‌کرد.

وی متذکر شد: هلال احمر هم در دوران جنگ با مجاهدت‌هایی که داشت و هم پس از دوران جنگ در رسیدگی به آزادگان و ارائه خدمات به آنها خوش درخشید.

قالیباف تصریح کرد: امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند اگر می‌خواهید فعالیت شما روز به روز گسترده‌تر شود و مؤثرتر واقع شود باید به این سه نکته توجه کنید؛ اول کوچک شمردن خدمت تا زمانی که خداوند آن را بزرگ کند، دوم پنهان داشتن آن تا زمانی که خداوند آن را آشکار کند و سوم شتاب در برآوردن نیاز حاجتمندان. این امر برخاسته از مکتب قرآنی و اهل بیت ما است که همان جهت‌گیری الهی و اخلاقی در خدمت به مردم است و از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است. بی‌شک عزیزترین افراد کسانی هستند که با این روحیه کار خود را انجام می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما عظمت کار و اثرگذاری کار عزیزان در حوزه هلال احمر به ویژه جوانان را که بدون هیچ چشمداشتی در این سازمان خدمت می‌کنند، درک می‌کنیم. این سازمان کاملاً مردمی بوده و از دل مردم برخاسته است، ما هم در مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را نسبت به این عزیزان می‌دانیم و به یکایک آنها افتخار می‌کنیم.

قالیباف گفت: ان‌شاءالله همه مجموعه‌های کشور ظرفیت‌های خود را در اختیار این سازمان قرار دهند. ما هم در بودجه و در برنامه هفتم توسعه تلاش کردیم تا بتوانیم به این سازمان کمک کنیم تا در پایان برنامه هفتم توسعه بتواند در رتبه اول هلال احمر در سطح جهانی هم از بُعد سرعت و هم از بُعد دقت قرار گرفته و وظایف خود را انجام دهد. ما در مجلس شورای اسلامی نیز به همراه فراکسیون هلال‌احمر در کنار شما هستیم.

وی اظهار کرد: یک نکته‌ای که می‌خواهم به مسؤولان این سازمان بگویم این است که هرگز از ظرفیت‌ها و فناوری‌های سخت‌افزاری برای بهبود و اثرگذاری بیشتر در این سازمان غفلت نکنند. توجه به فناوری‌های اجتماعی در کنار فناوری‌های سخت و زیرساختی در مجموعه هلال‌احمر امری بسیار مهم و کلیدی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدوارم از ظرفیت فناوری‌های اجتماعی و نیروهای خلاق و توانمند در این حوزه غافل نشویم تا بتوانیم کار را اثرگذارتر با کمترین هزینه و بیشترین خروجی پیش ببریم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تذکر ویژه رهبر معظم انقلاب درباره دور دوم انتخابات چه بود؟
  • جریان آزادی‌خواهی غزه در اربعین پیش رو تجلی ممتازی خواهد یافت
  • قالیباف: سازمان هلال احمر کاملا مردمی است
  • سازمان هلال احمر کاملا مردمی است
  • زندگی لاکچری قالیباف زیر ذره بین /رضاخان حزب اللهی‌ها، تکنوکرات می‌شود؟ /۵ پرده از زندگی سیاسی رئیس مجلس
  • آیا خیزش مردمی در غرب ماشین جنگی اسرائیل را متوقف می‌کند؟
  • آمریکا در مسئله فلسطین در حال عوض کردن جلاد و شهید است / خیزش‌های اروپا و آمریکا منجر به سقوط صهیونیست خواهد شد
  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • استقرار ۵۷ درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مشهد در مدارس
  • ۵۷ درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مشهد در مدارس مستقر است