Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:39:30 GMT

طرح پویش ملی شهر و روستای پویا اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۴۸۵۶

طرح پویش ملی شهر و روستای پویا اجرا می شود

به گزارش روز یکشنبه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مجید عبدالهی افزود: شهرداری ها و دهیاری ها تنها نهاد عمومی هستند که به صورت گسترده و عمیقی با شهروندان در ارتباط هستند و در زمینه‌های متنوع و گوناگون خدماتی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی نیازمندی‌های گسترده شهر و شهروندان را تأمین می کنند و یکی از مهمترین عرصه های خدمات رسانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، غنی سازی اوقات فراغت اقشار مختلف شهروندان به ویژه کودکان و جوانان در فصل تعطیلات تابستانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با توجه به تنوع فضاهای فرهنگی و ورزشی که در اختیار دارند و ارتباطات گسترده و مناسبی که با سایر نهادهای فرهنگی محلی نظیر مساجد، مدارس، سازمان های مردم نهاد، هیئات مذهبی دارند، آمادگی دارند اقدامات ارزنده و قابل توجهی در زمینه غنی سازی اوقات فراغت شهروندان انجام دهند.
رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری سازمان شهرداری ها افزود: با توجه به این موارد ضروری است با بسیج همه منابع و امکانات موجود، ضمن رصد و پایش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و تعامل مؤثر با سایر دستگاه‌های مرتبط، با رویکرد بهره گیری از مشارکت فعال و گسترده تمامی شهروندان به تحقق اهداف عالی نظام مدیریت شهری کشور در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی اهتمام ورزند و درهمین راستا طرح «پویش ملی شهر و روستای پویا» در راستای ارتقاء خدمات اوقات فراغت تابستان ۱۳۹۸ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با شعار «شهر و روستای پویا – شهروند فعال و بانشاط» برای اجرا در شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابلاغ شد.
عبدالهی برخی محورهای کلیدی برنامه ها را استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی برای ارتقاء و بهبود کیفیت محیط زیست شهری و روستایی، استفاده از ظرفیت گروه های ترویجی و تبلیغی (روحانیون، مددکاران اجتماعی) در اجرای برنامه های مختلف در سطح شهر و روستا به ویژه فضاهای فرهنگی و تفریحی، بسترسازی برای توسعه فعالیت های جهادی عمرانی، خدماتی و محرومیت‌زدایی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توسط شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان معرفی کرد.
وی، آشنایی کودکان و نوجوانان با صنایع، مشاغل و حرفه‌های مختلف، بهره گیری از مشارکت سازمان های مردم نهاد و اقشار مختلف شهروندان به ویژه دانش آموزان و دانشجویان در فعالیت های عام المنفعه و خیریه، آموزش شهروندی، اجرای برنامه های تفریحی و ورزشی، تقویت گرایش جوانان، نوجوانان، کودکان به مشارکت جمعی و کار گروهی و توسعه برنامه ها و فعالیت های خانواده محور در برنامه ریزی اوقات فراغت شهروندان را سایر محورهای این موضوع برشمرد.
عبدالهی افزود: توجه به افزایش توانمندی فردی، خلاقیت و نوآوری و شکوفایی استعدادهای شهروندان و جذب، ساماندهی و استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای اقشار مختلف شهروندان در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، توسعه آموزش های شهروندی و مهارت های زندگی برای ارتقاء سطح دانش و بینش شهروندان در زمینه‌های اعتقادی و مذهبی، سلامت و بهداشت عمومی، امنیت و سلامت اجتماعی (کاهش جرم و جنایت)، سواد رسانه‌ای و مهارت های استفاده از فضای مجازی را دیگر محورهای این پویش ذکر کرد.
وی اضافه کرد: توسعه فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی محله محور و ارتقاء نشاط و فعالیت بدنی شهروندان، تعامل و همگرایی با سایر نهادهای ذی‌ربط در امر برنامه ریزی و ساماندهی اوقات فراغت، توجه به کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی، ایجاد فضای تعامل، تبادل نظر و همفکری بین شهروندان با یکدیگر و شهروندان با مدیران شهر و روستا و آشنایی شهروندان باهویت فرهنگی، تاریخی و بومی و محلی شهرها و روستاها را از دیگر محورهای این پویش عنوان کرد.
رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در این ابلاغیه اقدامات و فعالیت‌هایی برای برنامه ریزی و اجرا توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط پیشنهاد شده که برخی از آنها عبارتست از: ارائه خدمات مشاوره به شهروندان در مساجد، فرهنگسراها، بوستان‌ها و سایر فضاهای عمومی مناسب شهرها و روستاها در موضوعات: تحصیلی، خانوادگی، اقتصادی و برگزاری تورهای گردشگری شهری به منظور آشنایی شهروندان با فضاهای تاریخی و فرهنگی.
عبدالهی، برگزاری رویدادها و مراسم سنتی و جشنواره های بومی و محلی، برگزاری مسابقات در رشته های مختلف ورزشی همگانی، برگزاری مسابقات و رویدادهای هنری، حمایت از آثار برتر و بهره‌گیری از آثار تولیدی در فضاسازی و طراحی سیما و منظرشهری و روستایی، اجرای رویدادها و مسابقات قرآنی و معارف اسلامی با بهره‌گیری از منابع و اساتید معتبر را دیگر عناوین برنامه های پیشنهادی ذکرکرد.
وی، برگزاری نمایشگاه ها و بازارچه‌های موقت با محوریت ارائه محصولات خانگی و صنایع دستی، اجرای تورهای طبیعت گردی، ترویج فرهنگ همزیستی با طبیعت در شهرها و روستاها و پاکسازی کوه ها، سواحل و سایر فضاهای سبز شهری و روستایی و حاشیه شهرها و روستاها، همکاری با کانون های فرهنگی مساجد و مدارس در نمایش فیلم های سینمایی مناسب گروه های سنی مختلف به صورت عمومی و قابل دسترسی برای عموم شهروندان، اجرای تئاتر و هنرهای نمایشی در مکان های عمومی قابل دسترسی برای عموم شهروندان را دیگر برنامه های پیشنهادی عنوان کرد.
به گفته عبدالهی، اجرای دوره‌های آموزشی مهارت های زندگی، پرورش خلاقیت و آموزش شهروندی برای عموم شهروندان، اجرای برنامه ها و رویدادهای مرتبط با ترویج فرهنگ کتابخوانی، برگزاری مسابقات و احیاء بازیهای بومی و محلی، برگزاری تورهای گردش علمی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با صنایع، مشاغل و حرفه‌های مختلف، برگزاری باشکوه مراسم و جشن های اعیاد مذهبی در فصل تابستان بخصوص برگزاری باشکوه جشن های دهه ولایت و امامت و اعیاد سعید قربان و غدیرخم، ایجاد و فعال کردن کانون های محلی مردمی در زمینه‌های مختلف هنری، ادبی، حرفه‌ای، برگزاری جشنواره‌های لباس و غذاهای محلی و ایجاد گذرهای غذا و صنایع دستی با رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی، ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر و تماشاخانه‌های شهری برای نمایش آثار هنری فاخر و همکاری و تبادل فرهنگی در برگزاری هفته‌های فرهنگی شهرها و استان ها را سایر عناوین پیشنهادی ذکر کرد.

 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۴۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۴۰ ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۲

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان از اجرای برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان ازجمله شب شعر شاهکار، به‌رسم فتوت، اصفهان‌گرد و "شهید کوچه ما، روشنایی شهر است" در این منطقه خبر داد.

علی‌اکبر رسالت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان در سال جاری با شعار «اصفهان شهر زنده، شهر زندگی» برگزار می‌شود، اظهار کرد: نکوداشت هفته اصفهان فرصتی برای معرفی و شناساندن تمام این ظرفیت‌ها به نسل حاضر و نسل‌های آینده است.

وی افزود: با تلاش مضاعف اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان، ۴۰ برنامه فرهنگی در محلات ده‌گانه این منطقه و مراکز فرهنگی با محوریت معرفی این کلان‌شهر و آشنایی با آداب و رسوم و سنت‌های شهر گنبدهای فیروزه‌ای در حال برگزاری است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان تصریح کرد: هم‌زمان با نکوداشت هفته اصفهان و هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای، رویداد «به رسم فتوت دو» در قالب آئین گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، هفتم اردیبهشت در ذکر خانه بوتراب محله محمودآباد برگزار می‌شود.

رسالت ادامه داد: مقرر شده است در اردوی بازدید از اماکن تاریخی با عنوان «اصفهان گرد» ویژه رده سنی نوجوان و جوان با حضور بیش از ۵۰۰ نفر با حمام شاهزاده‌ها، موزه عصارخانه شاهی، بازار اصفهان و صنایع‌دستی اصفهان آشنا شوند، همچنین برنامه «شب شعر شاهکار» با حضور شاعران و هنرمندان اصفهانی با مشارکت انجمن اهل قلم اصفهان و فرهنگسرای قدس به مناسبت روز بزرگداشت سعدی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دیگر رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان گفت: اجرای مسابقات ورزشی مفرح خانوادگی، نقاشی، کتاب‌خوانی، برگزاری جشن، نمایشگاه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی و برنامه‌های استیجی از دیگر برنامه‌های مورد نظر در این هفته است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه‌بر برنامه‌های شاد، متنوع و مفرح سعی شده است تا ضمن افزایش دانش عمومی شهروندان در مورد شهر اصفهان، تاریخچه و آشنایی با قدمت و آداب و رسوم دیار نصف جهان، همچنین عدالت فرهنگی در تمام محلات این منطقه به‌ویژه محلات کم‌برخوردار رعایت شود.

کد خبر 747114

دیگر خبرها

  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • ۲۸۵ برنامه به مناسبت دهه کرامت در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود
  • «زیر چتر اصفهان» در منطقه ۹ اصفهان اجرا می‌شود
  • برگزاری ۴۰ ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۲