Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، لیلا چهره‌قانی در سمینار مطالعات تطبیقی حوزه ارتباطات کوانتومی که صبح امروز در سالن آموزش پژوهشگاه ICT برگزار شد، ابتدا با ارائه اطلاعات آماری عملکرد کشورهای پیشرو در فناوری های کوانتومی، گفت: در بررسی های انجام شده، مشخص شد که کشورهای ژاپن، امریکا و اتحادیه اروپا در این صنعت پیشرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ذکر مثالی افزود: به عنوان مثال کشور ژاپن علاوه بر راه اندازی یک ماهواره کوانتومی، موفق به نصب یک شبکه توزیع کلید کوانتومی بین پکن و شانگهای شد و یا در کشورهای اروپایی، بودجه چند میلیارد دلاری به برنامه پرچم‌داری فناوری کوانتومی اختصاص یافت. در آمریکا نیز سرمایه گذاری های وسیع شرکت ها در فناوری های محاسبات و ارتباطات کوانتومی صورت گرفت.

چهره‌قانی، ادامه داد: همچنین بررسی‌ها نشان داد که بیشترین سرمایه‌گذاری در فناوری های کوانتومی را اتحادیه اروپا با ۵۵۰ میلیون یورو انجام داد و آمریکا و چین به ترتیب با ۳۶۰ و ۲۲۰ میلیون یورو در رتبه دوم و سوم هستند.

کارشناس گروه ارتباطات نوری با مروری بر نقشه راه کشورهای پیشرو در حوزه ارتباطات کوانتومی، گفت: کشور چین در چشم انداز کوتاه مدت ظرفیت شبکه های فیبری، سیستم ارتباطات امن کوانتومی شهری و در چشم انداز بلند مدت، به دنبال شبکه ارتباطات جهانی امن و عملی مبتنی بر رمزنگاری کوانتومی است. در حقیقت چین قصد دارد کامپیوترهای کوانتومی عمومی را تا پایان سال ۲۰۵۰ ایجاد کند.

وی، افزود: ایالات متحده امریکا نیز در حوزه ارتباطات کوانتومی قصد دارد تا در اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به ساخت اینترنت کوانتومی، تامین امنیت شبکه کامپیوترهای کوانتومی، برقراری ارتباط امن با ماهواره ها و شبکه سازی برای آن دست یابد اما چالش هایی در این حوزه وجود دارد که دستیابی به هدف را با مشکل مواجه می کند.

به گفته چهره‌قانی، محدودیت های تئوری، پیاده سازی عملی، افزایش هزینه ها، چالش های سخت افزاری و حملات روی پیاده سازی QKD عملی، از جمله این چالش ها است.

این پژوهشگر فناوری های کوانتومی به چشم انداز اتحادیه اروپا هم اشاره و اذعان کرد: این اتحادیه قصد دارد با توسعه، به شکل اینترنت کوانتومی و ارتباطات نقطه به نقطه کوانتومی موجود در بازار، به اهداف و چشم انداز خود دست یابد. فراهم کردن ارتباطات و ذخیره سازی اطلاعات امن تر و حفاظت از حجم بالای داده های ثبتی و انتقالی مانند پرونده های پزشکی و معاملات مالی شهروندان از جمله این اهداف است.

وی یادآور شد: فناوری های کوانتومی در سایر کشورها مانند ژاپن، انگلیس، استرالیا، سوئیس و اسپانیا هم مورد بررسی قرار گرفته و به دستاوردهای قابل قبولی رسیده اند.

بازیگران صنعت کوانتوم چه کسانی هستند

چهره‌قانی، بخش های دولتی، سیاستمداران صنعت در تحقیق و توسعه و تجاری سازی فناوری های کوانتومی و بخش های دانشگاهی را به عنوان بازیگران صنعت کوانتوم عنوان کرد که می توانند با استفاده از این صنعت، به فرصت های جدید برای تحقیقات و روش های جدید برای تعامل و نوع حمایت خود دست یابند.

این کارشناس گروه ارتباطات نوری در ادامه اظهارات خود، چالش های بازیگران صنعت را مواردی مانند شناسایی موانع کاربردی، درک نیازهای نیروی کار، استفاده از کنسرسیوم برای رسیدگی به برخی از چالش ها و تسهیل همکاری میان ذینفعان مختلف دانست.

طبق اظهارات مجری مطالعات تطبیقی حوزه ارتباطات کوانتومی، بر اساس تحقیقات انجام شده، ثبت نرخ رشد سالیانه حدود ۲۳ درصدی برای بازار توزیع کلید کوانتومی با توجه به درآمد طی ۵ سال آینده پیش بینی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که اهمیت امنیت ارتباطات کوانتومی برای دولت ها چیست؟ گفت: کاربرد اصلی کوانتومی، تضمین امنیت ارتباطات در برابر تهدید رایانه های کوانتومی است. امنیت ارتباطات از جنبه های مختلف مانند محرک رشد اقتصادی، عامل کلیدی در تضمین امنیت ملی، دفاع ملی و مسائل ژئواستراتژیک می تواند برای دولت های سراسر جهان حائز اهمیت باشد.

چهره‌قانی همچنین تاکید کرد که فناوری های کوانتومی را می توان با حوزه های مختلف به اشتراک گذاشت و به یک نوآوری و امنیت جدید رسید. به عنوان مثال این دسته از فناوری‌ها، با خدمات 5G ، فضای ابری، اینترنت اشیا و حتی زنجیره های بلوکی موسوم به بلک چین ها قابل اشتراک است تا بتوان فناوری کوانتومی را روی این خدمات هم اجرا کرد.

دستیابی به اینترنت کوانتومی جهانی و ارائه‌ی کاربردهای نوین

مجری مطالعات تطبیقی حوزه ارتباطات کوانتومی در بخش پایانی این سمینار، گفت: چشم‌انداز این حوزه را می‌توان تکامل شبکه QKD در راستای دستیابی به اینترنت کوانتومی جهانی و ارائه کاربردهای نوین (که در ارتباطات کلاسیک غیرممکن است) دانست که برای رسیدن به این هدف کشورهای مانند آمریکا، چین و کشورهای حوزه اتحادیه اروپا گام هایی برای خود متصور شده‌اند تا در نهایت به این مقصود خود دست یابند.

وی عنوان کرد: این گام ها می تواند در چند جنبه ساخت کامپیوترهای کوانتومی، ساخت سیستم های رمزنگاری QKD نقطه به نقطه، اتصال چند کامپیوتر کوانتومی و ایجاد شبکه کوانتومی کوچک، اتصال شبکه های محلی و شهری با استفاده از ماهواره‌های کوانتومی در مقیاس قاره ای برای ایجاد اینترنت کوانتومی جهانی و همچنین ساخت تجهیزات ارتباطات کوانتومی و صدور گواهینامه تجهیزات، محقق شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارتباطات روابط عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۹۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سروش هاشمی گفت: با حضور مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و کارشناسان ستادی معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکارسا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، محققان هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و جمعی از صاحب‌نظران، کارشناسان، پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان روز چهارشنبه 5 فروردین‌ماه 1403 برگزار شد.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: از مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای این سمینار بین‌المللی، ارائه به یک طرح مرمت مبنی بر استانداردهای جهانی بوده است.

سروش هاشمی گفت: پروفسور گرون آرون استاد تمام دانشگاه صنعتی بیلدیز ترکیه، دکتر نیلکون اوگون مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه از سخنرانان بین‌المللی و دکتر فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، دکتر مهرداد حجازی استاد تمام دانشگاه اصفهان، دکتر محمود هاشمی دانشیار دانشگاه اصفهان، مهندس سیمین فرهنگی مهندسین مشاور طرح و ساخت طراد، سخنرانان ملی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین بودند.

او افزود: در این سمینار، گروه پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکاراسا به دستاورد خود در زمینه‌های مطالعات سازه، مصالح، خاک، پایش از طریق آزمودن ارتعاشی و فروشست زمین پرداختند.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ارائه کاربرد فنّاوری‌های نوین در مرمت سازه‌ای بناهای تاریخی موضوع سخنرانی‌های میهمانان بین‌المللی در ایران همایش بود.

سروش هاشمی افزود: برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، موسسه بین‌المللی ایسکارسا بوده است.

او افزود: بررسی موضوع فرونشست زمین و پیامدهای آن از موضوعات بسیار مهمی بود که در این سمینار مطرح گردید.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899545

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • تشکیل هیئتی مشورتی در حوزه امنیت هوش مصنوعی
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد