Web Analytics Made Easy - Statcounter

توفانی که طی دو روز گذشته در نقاط مختلف خراسان جنوبی با پاخاست موجب ثبت شاخص گرد و خاک به صورت لحظه‌ای تا یک هزار میکرو گرم بر متر مکعب در استان شد و خسارت های زیادی به محصولات کشاورزی زد و نفس مردم را به شماره انداخت.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: وزش بادهای شدید همراه با گرد و خاک طی دو روز گذشته موجب اختلال و کاهش دید افقی در برخی مناطق استان خراسان جنوبی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از آنجایی که خراسان جنوبی خشکسالی های چندین ساله را پشت سر گذاشته و خاک استان سست و بی رمق شده، به دنبال افزایش زمان بادهای 120 روز سیستان به 180 روز، وضعیت هوای خراسان جنوبی نیز، اکنون بحرانی و باید گفت افزایش پوشش گیاهی می تواند در کاهش این پدیده موثر باشد.

 

بنابر اعلام سازمان هواشناسی وضعیت گرد و غبار تا پایان هفته جاری سبب اختلال در ترددهای جاده‌ای، کاهش دید افقی و بروز خسارت می شود.

 

«سید هادی هاشم آبادی»، رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار داشت: اوج گردو خاک ها برای دیروز بوده که اختلال دید را به همراه داشت و می توان گفت که روز ناسالمی را پشت سر گذاشتیم.

 

وی با بیان اینکه وزش باد و گرد و خاک تا روز پنج شنبه (۳ مرداد) در استان تداوم دارد، گفت: کیفیت هوا امروز قابل قبول است ولی در نیمه شرقی وزش بادها هنوز شدت دارد.

 

هاشم آبادی افزود: اگر ریز گردها وجود داشته باشد احتمال اوج گرفتن دوباره گرد و خاک در استان وجود دارد ولی با پیش بینی هواشناسی احتمالا گرد و خاک رو به کاهش است.

 

وی منشاء گرد و خاک های خراسان جنوبی را بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: می توان گفت بادهای 180 روزه؛ چراکه مدت زمان ورزش بادها؛ به دنبال خشکسالی ها اخیر افزایش یافته است.(خرداد بعلاوه فصل تابستان).

 

به گفته وی، کانون فرسایش بادها هم در این پدیده بی تاثیر نیست؛ چراکه با وجود کانون های فرسایش در استان، وقوع گرد و خاک شدت می گیرد.

 

هاشم آبادی افزود: بافت خاک خراسان جنوبی به دنبال خشکسالی های پی در پی سست شده و با اندک وزش باد از هم جدا می شود و دیروز شاخص گرد و خاک به صورت لحظه‌ای تا بالای یک هزار میکرو گرم بر متر مکعب ثبت شد که ۱۰ برابر استاندارد بود.

 

وی گفت: به دنبال وزش بادهای شدید پوشش گیاهی از بین رفته و سبب سستی خاک و حذف رطوبت از خاک می شود و همه این موارد با هم پدیده گرد و غبار را به وجود می آورد و این موارد در خراسان جنوبی به دنبال 30 سال خشکسالی پدیده آمده و امیدواریم با تقویت پوشش گیاهی و بارندگی های اخیر کیفیت هوا مطلوب تر شود.

 

«حسن اکبری» مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی هم اظهار داشت: در صورتی که این غلظت گردوخاک به صورت ۲۴ ساعت تداوم یابد بسیار خطرناک است و باید رفت و آمدها محدود و از تردد غیرضروری جلوگیری شود.

 

«سمیه لطفی» هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: با توجه به الگوی حاکم در نقشه های پیش یابی امروز ورزش بادها در نیمه شرقی استان کماکان شدید و در برخی نقاط از جمله نوار شرقی استان، کاهش دید افقی با شدت کمتر از دیروز قابل پیش بینی است.

 

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: از امشب تا روز پنجشنبه از سرعت وزش باد در منطقه کم می شود که برای این مدت گاهی وزش باد و گرد و خاک به ویژه برای نواحی شرقی استان را انتظار داریم.

 

لطفی گفت: به لحاظ دمایی برای امشب کاهش بین سه تا چهار درجه پیش بینی می شود و فردا و روز چهارشنبه تغییر عمده ای در طول روز در وضعیت دما نخواهیم داشت.

 

وی گرمترین شهرستان استان را طبس با دمای 46 بالای صفر اعلام کرد و گفت: خنک ترین شهرستان قاین با کمینه 23 درجه سانتی گراد اعلام شده است.

 

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه احتمال خسارت برای نواحی شرقی استان وجود دارد، گفت: منطقه خراسان جنوبی گرد و خاک خیز است و مردم باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

 

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز ارزانی شبستان بیرجند مقام معظم رهبری خراسان جنوبی حائری آیت الله اعرافی اعرافی وزش گرد و خاک گرد و خاک گرد و خاک در بیرجند هواشناسی خراسان جنوبي بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها

پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در اقدامی نوآورانه برای مبارزه با پدیده مخرب ریزگردها همسو با اجرای مسئولیت‌ اجتماعی، طرح کشت تحقیقاتی و پایلوت ۱۰ هزار بوته گیاه کاپاریس در منطقه پیرامون را انجام داد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، این طرح که با هدف مقابله با ریزگردها اجرا شده، نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر پالایشگاه برای استفاده از راهکارهای نوآورانه محیط‌زیستی به‌منظور بهبود شرایط اکولوژیک منطقه است.

گیاه کاپاریس به‌دلیل تحمل زیاد در برابر خشکی و شوری، به‌عنوان گزینه‌ای ایدئال برای کاشت در مناطق بیابانی و خشک انتخاب شده است. این گیاه نه‌تنها در مقابله با ریزگردها مؤثر است، بلکه به‌دلیل داشتن خواص دارویی، می‌تواند به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار برای کشاورزان منطقه نیز عمل کند.

موفقیت این طرح می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق شهرستان سرخس باشد و گامی بزرگ برای حفاظت محیط‌زیست و توسعه پایدار تلقی شود. امید است با توسعه این نوع کشت‌ها، شاهد کاهش قابل توجهی در مشکلات ناشی از ریزگردها در منطقه باشیم.

دیگر خبرها

  • اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها
  • خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • استخراج کنندگان غیر مجاز رمزارز ۱۰۰ برابر نرخ انرژی را باید جریمه پرداخت کنند+ فیلم
  • بودجه شهرداری شهرکرد دو برابر شد
  • ببینید | نماینده اصولگرای مجلس تقصیر هک شدن سامانه مجلس را گردن عضو شورای شهر انداخت!
  • دو برابر شدن بودجه شهرداری شهرکرد
  • تولید گاز در سکوی شماره ۲۳ پارس جنوبی در خلیج فارس
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • قطعی: بارسلونا پایان فصل در کره جنوبی