Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره اقدامات انجام گرفته برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک گفت: یکی از توافقات صورت گرفته باز طراحی رآکتور اراک بود، در این بازطراحی باید شارژ نوترونی رآکتور افزایش پیدا می‌کرد چراکه هدف از ساخت رآکتور تحقیقاتی تولید نوترون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اگرچه رآکتور آب سنگین ایران به منظور تولید نوترون مورد استفاده قرار می‌گرفت اما آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرد که پلوتونیوم آن زیاد است، پس از رایزنی مقرر شد؛ با حفط ماهیت آب سنگین، برای کاهش پلوتونیوم، سوخت این رآکتور تغییر کرده و از معمولی به سوخت غنی شده تغییر کند؛ اقدامی که در جهت خواسته های ایران است.

وی با بیان اینکه رآکتور آب سنگین اراک باید به گونه‌ای بازطراحی می‌شد که بازدهی آن-شار نوترونی-افزایش پیدا کند، اظهار کرد: رآکتور جدید می‌تواند به گونه ای طراحی شود که به جای تولید 4 کیلو، یک کیلوگرم پلوتونیم تولید کند اما میزان نوترون آن افزایش چند برابری داشته باشد.

کمالوندی با بیان اینکه نوترون برای تولید رادیو دارو نیاز است، اضافه کرد: رآکتور بازطراحی شده از یک سو ماهیت آب سنگین دارد و از سوی دیگر نوترون بیشتری تولید می‌کند و توجیه بیشتری برای غنی‌سازی دارد چراکه سوخت مورد استفاده در آن غنی شده است.

انگلیس در پروژه بازطراحی آب سنگین اراک جایگزین آمریکا شد و در همه حال ادعا می‌کند، می‌تواند خلا نبود آمریکا را پر کند، به همین دلیل ایران لیستی از تجهیزات موردنیاز برای بازطراحی ارائه کرد تا ادعای انگلیسی‌ها را برای حمایت از بازطراحی رآکتور اراک را بسنجد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: طراحی رآکتور آب سنگین اراک توسط ایران در حال انجام بود و تایید آن با مسئولان چینی و آمریکایی بود. آمریکایی ها نیز تا زمانی که در ایران حضور داشتند به تعهدات خود به خوبی عمل می‌کردند اما با رفتن آنها از ایران زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم  تجدید نظر در فعالیت‌های هسته‌ای مطرح شد.

کمالوندی مطرح کرد: در آن زمان ایران مطرح کرد؛ در صورتی که قرار باشد باز طراحی رآکتور جدید به کُندی پیش رود به سراغ راکتور قدیمی می رویم، کشورهای غربی از رآکتور قدیمی می‌ترسند چراکه این رآکتور پلوتونیوم تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه اگرچه پلوتونیوم موارد استفاده بسیاری دارد اما در حال حاضر ایران به آن نیازی ندارد، ادامه داد: انگلیس در پروژه بازطراحی آب سنگین اراک جایگزین آمریکا شد و در همه حال ادعا می‌کند، می‌تواند خلاء نبود آمریکا را پر کند، به همین دلیل ایران لیستی از تجهیزات موردنیاز برای بازطراحی ارائه کرد تا ادعای انگلیسی‌ها را برای حمایت از بازطراحی رآکتور اراک را بسنجد.

کمالوندی با بیان اینکه رآکتور جدید بیشتر به کار کشور می آید، گفت: اروپا به صورت مکتوب تضمین داده تجهیزات موردنیاز را به ایران تحویل دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگرچه انگلیس قدم های مناسبی برای بازطراحی رآکتورهای اراک انجام داده  اما در اثر فشارهای آمریکا این اقدامات کند شده است، تصریح کرد: در صورتی که اقدامات انگلیس برای بازطراحی رآکتور اراک کُند شود ایران به سراغ رآکتور قدیمی می رود.

وی بیان کرد: ممکن است باوجود ساخت رآکتور جدید، تصمیمی مبنی بر بازگشت به رآکتور قدیمی -ولو اینکه از نظر فنی رآکتور جدید مفیدتر باشد- گرفته شود.

کمالوندی با بیان اینکه در واقع ایران براساس عملکرد انگلیسی‌ها، عکس العمل نشان می‌دهد، تاکید کرد: بازطراحی رآکتور اراک برای ایران اولویت دارد البته باید به این نکته نیز توجه شود که اگر دستور دهند رآکتور قدیمی احیا شوند این امر را می‌توان با تعویض لوله‌های رآکتور انجام داد؛ در واقع سیمان تنها لوله‌ها را پر کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگرچه کشورهای اروپایی از احیا رآکتور قدیمی می ترسند اما هدف ایران بازطراحی رآکتور است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران خانه ملت سازمان انرژی اتمی سیمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۵۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری این سفر در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سفر به پاکستان و سریلانکا از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اظهار داشت: اما برگزاری سفر در این مقطع این پیام را به منطقه و جهان داد که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفت‌وگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر اظهار کرد: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علیرغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

آیت‌الله رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتاً ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار داشت: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد. همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملاً به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی-مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد.

آیت‌الله رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود. منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

کد خبر 747730

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی
  • رئیسی: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • رئیسی: این سفر در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت
  • برگزاری این سفر در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد