Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@09:39:59 GMT

۱۰ نکته درباره یوکیاآمانو

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۸۷۸۵

۱۰ نکته درباره یوکیاآمانو

در این مطلب نگاهی داریم به چند نکته‌ی برجسته از فعالیت‌های این دیپلمات ژاپنی:

۱. یوکیا آمانو، پنجمین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که سومین دوره‌ی چهارساله‌ی متوالی ریاستش بر این نهاد بین‌المللی را سپری می‌کرد، امروز در هفتادودوسالگی در اثر بیماری درگذشت. در حالی که سومین دوره‌ی مدیرکلی آمانو در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسید، طی ماه‌های گذشته اعلام شده بود وی به علت بیماری و نیاز به مراقبت‌های پزشکی قادر نخواهد بود این مسئولیت را به انجام برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



۲. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) نهادی بین المللی و مرکزی جهانی برای همکاری در زمینه‌های انرژی، دانش، فناوری و اقدامات هسته‌ای است که از سال ۱۹۵۷تأسیس شده است. آمانو پیش از آن که در سال ۲۰۰۹ به عنوان مدیرکل جانشین محمد البرادعی شود، بین سال‌های سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به عنوان نماینده‌ی رسمی کشور ژاپن در این نهاد فعالیت داشت و البته از سپتامر ۲۰۰۵ تا سپتامر ۲۰۰۶ همزمان رئیس هیئت مدیره‌ی آژانس نیز بود.

۳. آمانو به عنوان فردی باتجربه در زمینه‌ی دیپلماسی خلع سلاح و منع گسترش سلاح هسته‌ای شناخته می‌شد چراکه پیش از ورودش به آژانس، در وزارت امور خارجه‌ی ژاپن نیز مدیرکل دفتر «خلع سلاح، منع گسترش سلاح و علوم هسته‌ای» و همچنین عضو گروه متخصصان خلع سلاح و منع گسترش سلاح هسته‌ای سازمان ملل نیز بود. او بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ در کنفرانس بررسی معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شرکت داشت.

۴. آمانو در سال ۱۹۴۷ متولد شد، در دانشکده‌ی حقوق دانشگاه توکیو تحصیلات خود را به پایان رساند و از سال ۱۹۷۲ وارد وزارت امور خارجه‌ی این کشور شد و از آن پس در کشور‌هایی نظیر بلژیک، فرانسه، سوییس و ایالات ماحده مأموریت‌های مختلفی را بر عهده گرفت. آمانو به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز مسلط بود و بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ در دانشگاه‌های نیس و بسانکون به تحصیل ادامه داد.

۵. آمانو در دو دوره‌ی چهارساله‌ای که در رأس کار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشت چند بار به ایران سفر کرد و با مقامات بلندپایه‌ی ایرانی دیدار و گفتگو کرد. غالب این سفر‌ها پس از روی کار آمدن دولت روحانی و در دوران مذاکرات ایران با ۵+۱ انجام شد.

۶. آمانو گرچه در طول ریاست خود بر آزانس گاه اظهارات ضد و نقیضی درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌کرد، اما همواره تأکید داشت که مسئله‌ی هسته‌ای ایران را از طریق گفتگو و ابزار‌های دیپلماتیک حل کند.

۷. برنامه‌ی هسته‌ای ایران بدون شک یکی از مهمترین و پرچالش‌ترین پرونده‌هایی بود که آمانو سال‌ها با آن روبرو بود و در نهایت در دوران او بود که توافق برجام با موفقیت صورت گرفت.

۸. پس از حصول توافق برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارچوب این توافق ۱۵ گزارش پی‌درپی از فعالیت‌های هسته‌ای تهیه کرد که پنج گزارش پس از خروج یکجانبه‌ی آمریکا از برجام تهیه شد و در تمامی این گزارش‌ها به پایبندی ایران به توافق و تعهدات برجام اذعان شده بود.

۹. عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران و یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران در برجام، در یک توییت ضمن تسلیت درگذشت آمانو، اورا فردی «حرفه‌ای» توصیف کرد که عملکردش منجر به «پایان کامل آنچه ابعاد نظامی برنامه‌ی هسته‌ای ایران خوانده می‌شد» منجر شد.

۱۰. آمانو به خاطر واکنش اولیه‌ی کند به حادثه‌ی هسته‌ای نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی که در سال ۲۰۱۱ و در پی یک زلزه‌ی ۹ ریشتری و سونامی ناشی از آن اتفاق افتاد مورد انتقاد قرار گرفت، ولی پس از آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت مدیریت و تلاش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را آغاز کرد و کشور‌ها را وادار کرد روی طرحی برای بهبود ایمنی همه‌ی راکتور‌های هسته‌ای جهان به توافق برسند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری علم و دانش دانستنی های علمی یوکیا آمانو آژانس بین المللی انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ معاون سازمان انرژی اتمی ایران صبح امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت) در آغاز به کار این رویداد گفت: شاهد برگزاری نخستین کنفرانس هسته‌ای در سطح بین‌المللی و به طور گسترده هستیم که این رویداد علمی با استقبال مطلوبی مواجه شده است.
جواد کریمی‌ثابت در خصوص تعداد آثار ارائه شده به این کنفرانس افزود: بیش از ۵۰۰ مقاله ارسال شد که از این میان ۴۲۰ مقاله با نظر داوران پذیرفته شده است.
وی افزود: در جریان این کنفرانس ۳ روزه، برنامه‌ریزی شده تا ۱۶ میزگرد و پنل تخصصی برگزار شود که در حوزه‌های گوناگون که تمام فعالیت‌های هسته‌ای را پوشش خواهند داد.
کریمی‌ثابت گفت: حدود ۱۰۰ سخنرانی علمی در قسمت‌های گوناگون ارائه می‌شود که در مجموع بیش از ۵۰ سخنران خارجی خواهیم داشت که به شکل مجازی و حضوری در کنفرانس سخنرانی حضور دارند و به ارائه آخرین دستاورد‌های علمی خود می‌پردازند.

رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استاندارد‌های اتمی ایران افزود: نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در ۴ بخش سخنرانی‌های علمی، پوسترها، میزگرد‌ها و پنل‌های تخصصی و نمایشگاه جانبی برگزار می‌شود.
این کنفرانس تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه و با محوریت کاربرد پرتوها، راکتور‌های هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای در اصفهان ادامه دارد.
سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ با حضور ۵۰ پژوهشگر بین‌المللی از کشور‌های مختلف بعد از ظهر امروز در اصفهان آغاز به کار می‌کند.
۱۰۰ سخنرانی علمی، ۱۶ میزگرد فنی و نشست‌های تخصصی و ارائه از دیگر برنامه‌های این رویداد بین المللی است.

دیگر خبرها

  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • آغازهمایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد
  • رافائل گروسی وارد تهران شد
  • ۴۲۰ مقاله در سی‌امین کنفرانس بین المللی هسته‌ای ایران پذیرفته شد
  • نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در اصفهان برپا می‌شود
  • آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران
  • ایران میزبان یک رویداد علمی - هسته‌ای در سطح بین‌المللی است
  • نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز به کار کرد