Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:55:14 GMT

۳۵ درصد آب شرب خراسان جنوبی هدر می رود

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۱۱۶۱

۳۵ درصد آب شرب خراسان جنوبی هدر می رود

سید کمال‌الدین میرجعفریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز مدیریت مصرف آب نداریم افزود: این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی دولت و استان است که به صورت کارشناسی شده و بدون ایجاد مشکل برای مردم این مهم را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی از جمله مجموعه وزارت نیرو با محوریت شرکت آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مصرف کننده از قبیل جهاد کشاورزی، سازمان صمت و سایر مکلف شدند وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی را بر اساس بارش‌های چند سال اخیر و برداشت‌ها به صورت علمی و عملی بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: برنامه احیا و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی باید به صورت کارشناسی شده در بخش‌های مختلف اجرا شود تا برای مردم به ویژه بهره‌برداران بخش کشاورزی مشکل ایجاد نکند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کسری ۲۳۷ میلیون مترمکعبی مخازن استان اظهار داشت: این کسری باید با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده در طول سال‌های آتی احصا شود ضمن اینکه در فعالیت بخش‌های مختلف مشکل ایجاد نشود.

وی بر توسعه آبیاری تحت فشار و میکرو در استان کم آب خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: با اجرای آبیاری کم فشار بیش از ۶۰ درصد و آبیاری میکرو بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

میرجعفریان تغییر الگوی کشت را از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف آب دانست و افزود: در این خصوص توسعه و کشت گیاهان سازگار با کم آبی با بازده بالا توسط دستگاه مربوطه هدف‌گذاری شده است.

وی انتقال آب به مزارع با لوله، پوشش استخرها، استفاده از سیستم مالچ و توسعه کشت‌های نشایی را از دیگر راهکارهایی مدیریت مصرف آب در استان عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم مهار آب‌های سطحی در استان تصریح کرد: در این زمینه اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح استان در دست اجرا است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از راهکارهای مدیریت مصرف آب در استان بازچرخانی بیش از ۱۸.۵ میلیون مترمکعب فاضلاب است که در این خصوص به زودی شبکه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها تسریع داده خواهد شد تا برای مصارف فضای سبز و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

میرجعفریان در ادامه سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک و رئیس سازمان امور اراضی کشور به استان را بسیار پرخیر و برکت دانست و گفت: در این سفر برای توسعه آبیاری تحت فشار بدون هیچ محدودیتی قول مساعد داده شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: متقاضیان و بهره‌برداران بخش کشاورزی برای تجهیز اراضی خود به سیستم‌های آبیاری تحت فشار تنها ۱۵ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و ۸۵ درصد هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی از اختصاص ۱۴ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی دومین استان دارای قنات کشور است و در این سفر بر احیا و مرمت قنوات تاکید ویژه شد.

۷۵۵۷* ۶۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صرفه جویی سازمان امور اراضی کشور خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۱۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی استان با نوارتیپ است، گفت: این نوار به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.

وی اضافه کرد: در این سیستم آبیاری، آب به منطقه‌ای که توسعه ریشه گیاه انجام شده به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای حفاظت خاک در این سیستم می‌باشند.

دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری، افزود: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوارتیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگزاری ساده آنها به صورت دستی است.

وی ادامه داد: این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و همه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی هستند، استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره‌برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت‌های بهاره هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد