Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:18:29 GMT

مشاهده سه گونه جدید در محیط زیست همدان

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۳۹۸۶

مشاهده سه گونه جدید در محیط زیست همدان

سیدعادل عربی روز سه شنبه در توضیح این خبر بیان کرد: در مأموریت‌های انجام شده توسط پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان سه گونه در استان همدان برای اولین بار مشاهده و گزارش شد.

وی ادامه داد: اسفند سال گذشته با مشاهده یک بُهله «مرغ حق» جنوبی یا «رنگ پریده» در شهر همدان، ابتدا تصور بر این بود گونه یافت شده مرغ حق معمولی بوده اما با بررسی‌های دقیق‌تر توسط پرنده شناسان مشخص شد گونه یاد شده مرغ حق جنوبی از خانواده جغدهای معمولی (Strigidae) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: بر اساس رکوردهای پیشین، تصور بر این بود که پراکنش این گونه محدود به جنوب و جنوب غرب کشور بوده اما رکوردهای اخیر به خصوص از استان همدان محدوده پراکنش گسترده‌تری را برای مرغ حق رنگ پریده پیشنهاد می‌کنند.

عربی توضیح داد: گونه یاد شده در مناطق دارای درخت و غلفزار، باغ‌ها و مزارع و همچنین حواشی رودخانه‌ها یافت می‌شود همچنین به طور معمول از حشرات تغذیه کرده اما مارمولک‌ها و پستانداران کوچک نیز جزو رژیم غذایی آنها محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: مرغ حق رنگ پریده از منظر حفاظتی در گروه کمترین نگرانی (Least Concern) قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: اردیبهشت امسال نیز در گشت‌های انجام شده توسط پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان یک پرنده نابالغ کنار آبزی در محوطه شهرک صنعتی بوعلی واقع در محور همدان – تهران مشاهده شد.

عربی افزود: با بررسی‌های انجام شده توسط میلاد خسروی کارشناس ارشد بیوسیستماتیک جانوری مشخص شد گونه یافت شده «یلوه کوچک» با نام انگلیسی Little Crake و نام علمی Porzana parva است.

وی توضیح داد: این پرنده یک عضو کوچک جثه از پرندگان کنار آبزی و از تیره یلوییان (Rallidae) است که در بخش‌هایی از قاره اروپا به ویژه اروپای شرقی و مرکزی و قسمت‌هایی از روسیه تولید مثل داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: این پرنده در نواحی جنوبی ایران، پاکستان و بخش‌های از آسیای میانه زمستان گذارنی می‌کنند، به علاوه در بخش‌های شمالی قاره آفریقا نیز یافت می‌شوند اما نکته جالب توجه این است که پرنده یافت شده نابالغ بوده و احتمال این وجود دارد که استان همدان نیز جزو محدوده تولید مثلی این گونه باشد.

عربی با تشریح خصوصیات این گونه بیان کرد: از لحاظ زیستگاهی به قسمت‌های مجاور دارای پوشش گیاهی دریاچه‌ها و تالاب‌ها وابسته هستند، بنابراین مدیریت و حفاظت اکوسیستم‌های آب شیرین برای حفاظت از این گونه لازم است همچنین تغذیه آنها بیشتر از حشرات به ویژه حشرات آبزی است.

وی اظهار داشت: «یلوه کوچک» از نظر حفاظتی در گروه کمترین نگرانی (Least Concern) قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: مأموران یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان به تازگی موفق به یافتن یک قطعه خفاش از شهر همدان شدند که با بررسی انجام شده مشخص شد گونه یافت شده خفاش (پی پیسترل) ساوی (Savi's pipistrelle) با نام علمی Hypsugo savii از تیره خفاشان شامگاهی (Vespertilionidae) است که برای اولین بار است که این گونه در این استان مشاهده می‌شود.

عربی ادامه داد: پراکنش جهانی این گونه شامل بخش مدیترانه ای جنوب قاره اروپا، شمال غرب قاره آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی، مغولستان، شمال ژاپن و همچنین سوئیس، اتریش، اسلواکی و جزایر قناری است.

وی افزود: خفاش ساوی در زیستگاه‌های کوهستانی تا ارتفاع ۲۵۰۰ متر یافت شده و دامنه‌های دارای درختچه و درخت، صخره‌ها، گودال‌ها و خرابه‌ها را می‌پسندند و در طول روز در زیر این گونه مکان‌ها مخفی می‌شوند.

وی اضافه کرد: این گونه از حشرات شب پرواز در طول شب تغذیه کرده و از نظر حفاظتی در رده کمترین نگرانی (Least Concern) قرار دارد.

۷۵۲۶/‏۲۰۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۳۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره

جمعی از مسئولان، قضات و بازپرسان دادگستری استان قم با هدف آشنایی هرچه بهتر با وظایف و شرایط کاری محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زیست محیطی استان، از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم بازدید کردند.

 محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط بتوانیم با هرگونه تعدی و تخلف که موجب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می‌شود، به خوبی مقابله کنیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست