Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:49:58 GMT

با حساسیت فصلی چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۵۷۰۹

با حساسیت فصلی چه کنیم؟

تغییرات آب و هوا و فرا رسیدن فصل بهار و تابستان، در کنار بهره مندی از زیبایی‌های ویژه طبیعی، برای برخی افراد معضل بزرگی بوده و شروع‌کننده دور جدیدی از بیماری‌شان است.

به گزارش ایسنا،  برخی از مردم در بهار و تابستان دچار حساسیت های فصلی شده و این دو فصل برای آن ها رنگ آلرژی و حساسیت دارد. 

یک متخصص ریه در خصوص حساسیت‌ها و علل آن‌ها، به ایسنا گفت: آلرژی (حساسیت) و تحریک پذیری بیش از حد اعضای مختلف بدن به مواد آلرژن بوده و با تماس این مواد با پوست، چشم‌ها، ناحیه بینی، ریه و مجاری هوایی و همچنین دستگاه گوارش ایجاد می شود؛ مواد حساسیت زا می توانند یک یا چند عضو را هم زمان درگیر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دکتر محمد اسماعیل حجازی با بیان این‌که آلرژی های فصلی شایع ترین آلرژی‌ها در جامعه ما هستند، گفت: در فصول مختلف آلرژی نسبت به مواد مختلف، متفاوت است؛ در فصل بهار تغییرات جوی و گرده های موجود در هوا به علت  گرده افشانی گل ها و گیاهان، در فصل تابستان گرد وخاک و در فصول سرد آلرژی می تواند نسبت به سرما ایجاد شود. 

وی در خصوص علائم این بیماری، بیان کرد: علائم در قسمت‌های مختلف به شکل‌های مختلف بروز کرده و قرمزی و خارش پوست، قرمزی، خارش و آبریزش چشم، آبریزش، خارش و گرفتگی ناحیه بینی، سرفه های تحریکی به ویژه به هنگام شب، عطسه های مکرر و تنگی نفس از علائم آلرژی در ارگان های مختلف بدن است. 

حجازی افزود: این علائم می توانند به تنهایی و  یا چند مورد  به طور هم زمان شخص را درگیر کنند. 

این متخصص ریه با اشاره به روش های درمان حساسیت های فصلی، اظهار کرد: درمان اولیه آلرژی پرهیز از تماس با مواد حساسیت زا و در مرحله بعدی کنترل آن با استفاده از آنتی هیستامین ها و داروهای موضعی همچون قطره های بینی و چشم است. 

وی افزود: در صورت تاثیر نداشتن یک نوع آنتی هیستامین با مراجعه به پزشک، استفاده از داروها و مکمل های دیگر و همچنین تغییر دستور دارویی می توان حساسیت ها را کنترل کرد؛ چرا که داروهای آنتی هیستامینی محدود نبوده و دسته های مختلفی را شامل می شوند. 

حجازی با اشاره به تزریقات کورتونی به عنوان یکی از روش های درمان، گفت: از تزریقات کورتونی می توان در صورت مصرف نکردن آنتی هیستامین‌های خوراکی برای کوتاه مدت استفاده کرد؛ توصیه می شود فرد این کار را به طور خود سرانه انجام نداده و تزریق دارو با تجویز پزشک انجام شود. 

این متخصص ریه با بیان راهکارهای جلوگیری از حساسیت، اظهار کرد: ابتدا فرد باید فاکتورهای تحریک کننده را شناسایی کرده و از آن ها پرهیز کند؛ همچنین استفاده از ماسک و رعایت نکات تغذیه ای همچون پرهیز از خوردن گردو، انگور، طالبی و توت فرنگی از راهکارهای دیگر برای پیشگیری از این بیماری است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به این بیماری و درمان آن بسیار دارای اهمیت بوده و در صورت بهبود نیافتن در دراز مدت وسعتش افزایش یافته و منجر به بیماری هایی همچون آسم می شود.

  انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۵۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن

زهرا سید معملی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه ها و رده های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان  مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت‌کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که 17 تا 19 اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می شود، گفت: در این سه روز برنامه های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • چه پوششی مناسب افرادیست که حساسیت فصلی دارند؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور