Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@14:52:38 GMT

تقوا و تعهد؛ عامل پذیرش مسئولیت

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۵۷۴۱

تقوا و تعهد؛ عامل پذیرش مسئولیت

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر‌، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره فرهنگ مسئولیت‌پذیری اظهار کرد: مسئولیت یعنی تکالیفی که شرع، عقل و قانون به عهده ما گذاشته است و ما در مقابل خدا، خلق و خانواده خود مسئول هستیم. کسی که حکومت، منصب یا ریاستی به او واگذار می‌شود نیز در برابر آن مسئول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «اتقوالله فی عبادهِ و بِلاده فَانَّکم مسئولونَ حتی عَن البِقاع و البَهائم؛ رعایت تقوای الهی را بنمایید در مورد بندگان او و شهرهای او؛ زیرا شما مسئول هستید حتی در مورد مناطق زمین و حیوانات».

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه ایمان و باور است که انسان را به انجام کاری وا می‌دارد، گفت: فرد با ایمان و باورمند از پاسخگویی در برابر خداوند بیمناک می‌شود. ایمان پشتوانه مسئولیت است و باعث می‌شود فرد در برابر عمل خود مسئول باشد. کسی که ریاستی برعهده اوست، مسئولیت سنگین‌تری دارد. امیرالمؤمنین(ع) خودشان را در مقابل گرسنگان مسئول می‌یافتند، چون حاکم نمی‌تواند شاهد تبعیض، فقر و ظلم باشد، ولی در برابر آن اقدامی انجام ندهد و باید بیشترین توجه و عنایت را نسبت به مردم جامعه خویش داشته باشد.

حجت‌الاسلام رهبر بیان کرد: در قرآن کریم آمده است: «لایکلف الله نفسا الا وسعها». مسئولیت‌ها بستگی به توانایی افراد دارد، برای مثال کسی که توانایی دستگیری از فقیری را ندارد، از او انتظاری برای کمک و یاری نمی‌رود. هر چه توانایی افراد بیشتر باشد، مسئولیتشان سنگین‌تر بوده و‌ مسئولیت حکومت از همه بیشتر و بالاتر است.

وی با بیان اینکه افزایش امکانات، حدود مسئولیت را بیشتر می‌کند، افزود: ما‌ از کسانی که نمایندگی و ریاستی را پذیرفته‌اند، با واژه مسئول یاد می‌کنیم، چون در برابر حقوق مردم مسئول هستند. استقامت در برابر دشمنان، پاسخگویی در مقابل حقوق مردم و دفاع از آن، از مسئولیت‌های رهبر و حاکم جامعه اسلامی است. علی(ع) نیز می‌فرماید: «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ؛ هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش می‌دهند بازخواست خواهید شد».

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: محدوده مسئولیت افراد به حدود توانمندی، قدرت، علم و جایگاهشان در جامعه بستگی دارد. ضرب‌المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» با افرادی که جایگاه والاتر و در مقابل مسئولیت ثقیل‌تری بر عهده دارند، همسو است. برای مثال عالمان در برابر مردم مسئولند، چون علم و بیان دارند.

وی تصریح کرد: کسی که مسئولیتی را قبول می‌کند، باید بداند که آیا می‌تواند از عهده‌ آن برآید یا خیر و با اراده و همت، آن مسئولیت را به سرانجام برساند. تقوا و تعهد دو عامل تأثیرگذار در انجام مسئولیت به شمار می‌رود. افراد در صورت عدم توانایی نباید پذیرنده مسئولیتی باشند و در صورت قبول آن مسئولیت حق مردم را پایمال کرده‌اند. هر کس باید با تقوا و دیانت خویش مسائل را سنجیده و در صورت توانایی مسئولیتی را بپذیرد.

حجت‌الاسلام رهبر گفت: فرد مسئولیت‌پذیر با توکل بر خداوند مسئولیتش را درست و صحیح به سرانجام می‌رساند. اگر کسی در قبال مسئولیتش کوتاهی کند و در پی خوش‌گذرانی باشد، بی‌تقوایی کرده است، چرا که بصیرت و تعهد از ملزومات پذیرفتن مسئولیت به شمار می‌رود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان مسئولیت پذیری ایمان تقوا تعهد محمدتقی رهبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۵۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا باوقار ظهر چهارشنبه در جلسه هفته سلامت که در دفتر امام جمعه برگزار شد ضمن تشکر از مدافعین سلامت و تببین و روشنگری اقدامات انجام شده اظهار کرد: جمعیت به عنوان عاملی مؤثر در شکل‌دهی به قدرت کشورها به‌ویژه در ابعاد نظامی، سیاسی، بهداشتی و اقتصادی مطرح است به طوری که رشد جمعیت در یک جامعه و کشور به معنای قدرت بیشتر حاکمان به شمار می‌آید.

وی افزود: مقوله جمعیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی در هر کشور است که نیل به اهداف مهم ملی و نقش‌آفرینی در مناسبات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهان امروز بدون توجه به این مؤلفه ممکن نیست.

امام جمعه مشگین شهر بحث بهداشت و دهان را یادآور شد و گفت: از اینکه مدافعان سلامت تلاش برای سلامت مردم می‌کنند مایه مباهات و مجاهدت به معنای واقعی است.

وی به احیای مجمع خیرین سلامت اشاره کرد و گفت: مجمع خیرین سلامت کشور به عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف فراهم آمدن امکان شناسایی و ساماندهی خیرین فعال در امر سلامت کشور و برنامه ریزی برای بهره گیری صحیح از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی و هدایت این کمک‌ها به اولویت‌های ملی در حوزه سلامت، نقش ارزشمندی دارند.

حجت الاسلام باوقاربا اشاره به برنامه ریزی سفیران سلامت در خانواده اشاره کرد و افزود: نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌های جزیی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است که با اجرای برنامه ملی خود مراقبتی به ویژه خود مراقبتی فردی که تاکید بر جذب سفیران سلامت خانواده است.

کد خبر 6087756

دیگر خبرها

  • کلوپ: ناامیدی بی‌سابقه‌ای را تجربه کردم؛ با آن بازی برابر اورتون نباید هم قهرمان شویم
  • خواسته به حق مردم ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع است
  • ورزش‌های زورخانه‌ای یک سرمایه است
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • رقابت ۱۲ هزار و ۷۷۸ دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور
  • نظر و رضایت مردم در انجام ماموریت مسئولان مهم است
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی