Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت:کانون اصلی تحول در دستگاه قضا حفظ استقلال قاضی است و نهاد‌های دیگر نیز باید کمک کنند، گاهی به دلیل مشکلات بودجه‌ای با تصمیماتی مواجه می‌شویم که استقلال قاضی را خدشه‌دار می‌کند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام والمسلمین امینی در مراسم تحلیف و ادای سوگند کارآموزان قضایی گفت: گاهی قاضی تسلط و سواد کافی ندارد و اینجا می‌بازد و صحنه را به دیگری واگذار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: آنچه به دانش قضایی کمک می‌کند این است که آن جنبه‌هایی که فرد را متزلزل می‌کند را هر کسی خودش می‌داند و خودآگاهی و آشنایی با نقاط ضعف بسیار مهم و برای رفع آن باید اقدام کرد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: پرونده شخصیت برای کارآموزان قضایی ایجاد می‌شود و بعد هم تمام می‌شود در حالی که نباید رها کرد.

وی تصریح کرد: قاضی مبتنی بر عاطفه نباید تصمیم بگیرد و اگر کسی ضعف احساس دارد باید آن را رفع کند. پس در کنار بحث علمی، بحث شخصیت هم است که قاضی باید نسبت به آن آگاه باشد و شجاع باشد به معنی کسی که تحت تأثیر رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

امینی تأکید کرد: فاز مطالعه جدیدی باید شروع شود و اندیشه‌های صرف حقوقی کمک‌کننده نیست بلکه خیلی‌ها مسائل حقوق را ممکن است بلد باشند، اما تصمیم غلط گرفته شود.

وی ادامه داد: بهتر است فرایند رسیدگی به پرونده و نمونه‌های واقعی را دریابید و ببینید تا چه میزان رأی‌ها فقط بر اساس دانش حقوقی است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: شخصیت را متناسب با قضا باید شکل دهید و موظفیم در مورد خلأ‌ها فکر کنیم و خودمان اولین کسی هستیم که برای ارزش قضایی استقلال داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در عین حال مسؤولان دستگاه قضا برای استقلال قاضی باید فکر کنند و اولین دغدغه مسؤولان باشد و هر کاری که خروجی‌اش لطمه بزند به استقلال قاضی خلاف اهداف دستگاه قضا است.

وی گفت: باید مسؤولان مراقب تصمیمات و اقدامات خود باشند تا خدای ناکرده قاضی اطمینان خود را از دست ندهد چرا که این مسائل بر تصمیمات قاضی اثر می‌گذارد.

امینی اظهار کرد: کانون اصلی تحول در دستگاه حفظ استقلال قاضی است و نهاد‌های دیگر نیز باید حفظ کنند گاهی به دلیل بودجه و حقوق قضات با تصمیماتی مواجه می‌شویم که استقلال قاضی را خدشه‌دار می‌کند در حالی که نباید دغدغه معیشت داشته باشند و از مسؤولان دستگاه می‌خواهیم در این باره فکری کنند.

وی افزود: ما می‌پذیریم محدودیت‌ها است، ولی به گونه‌ای باید رفتار کنیم که قضات ببینند دغدغه ما این است. از قاضی شجاع باید حمایت شود نه اینکه قاضی ببیند در درون دستگاه هزینه می‌دهد و دستگاه‌های حفاظتی و صیانتی از قضات حمایت کنند.

امینی گفت: اگر می‌خواهیم دستگاه قضایی خوب داشته باشیم شرطش داشتن قاضی خوب است. کار قضایی کار ترکیبی از فهم حقوقی و تطبیق اموری که ماهیت حقوقی ندارند است و باید در این زمینه کار شود و تصمیمات در دایره عقلانی قابل قبول باشد احضار بیجا و برداشت و رفتار نابجا ممکن است ارزش کار قضات را کاهش دهد و تدبیر قضایی یک مؤلفه‌ای نیست بلکه چند مؤلفه‌ای است.

وی خطاب به کارآموزان قضایی گفت: به هزینه‌های تصمیمات خود توجه کنید و این در عین حفظ استقلال است.

امینی افزود: در این مسیر پرزحمت باید دائم به امورات دینی خود توجه داشته باشیم و از درون باید خود را تقویت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: استقلال قضات دانش قضایی مراسم تحلیف کارآموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۷۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه

رییس دادگستری زرند گفت:مشکل شهرستان وجود زندان در مرکز شهر است که مشکلاتی را برای شهروندان و به ویژه مجاورین زندان به وجود آورده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، در راستای اجرای سند تحول و تعالی دستگاه قضایی و به جهت رسیدگی به امور مددجویان و بررسی وضعیت زندان، رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، به همراه جمعی از قضات از زندان شهرستان بازدید و به درخواست ۲۰۹ نفر از زندانیان رسیدگی کردند.

در حاشیه این بازدید رئیس دادگستری شهرستان زرند گفت: با عنایت به برنامه ریزی صورت گرفته و با توجه به ضرورت پایش پرونده زندانیان و سرکشی دوره‌ای از زندان ها، مشکلات زندانیان توسط قضات چهره به چهره بررسی و دستور تسریع رسیدگی به موضوعات مرتبط با مددجویان صادر شده است.

ابوالفضل فرحبخش با اشاره به استمرار بازدید‌های ماهیانه از زندان تصریح کرد: در برنامه بازدید از زندان علاوه بر رسیدگی به پرونده قضایی زندانیان، وضعیت زندان‌ها از نظر رفاهی، بهداشتی بند‌های موجود و وضعیت غذایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس حوزه قضایی زرند گفت: مهمترین مشکل شهرستان وجود زندان در مرکز شهر است که مشکلاتی را برای شهروندان و به ویژه مجاورین زندان به وجود آورده است و که در این خصوص با توجه به در نظر گرفتن زمین برای احداث زندان جدید و قول مساعد رییس سازمان زندان‌های کشور برای تخصیص بودجه امیدواریم به زودی امکان ساخت و انتقال زندان به خارج از شهر فراهم گردد.

دیگر خبرها

  • جذب نزدیک به ۴۰ قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود
  • دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین
  • کشف ۱۷ دستگاه ماینر قاچاق در یزد
  • ما مسؤولان قضائی گاهی ناچاریم از یک امر مباح هم اجتناب کنیم