Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که 14 زمینه فرصت‌ کارآفرینی اجتماعی در افزایش نشاط اجتماعی نقش دارد و هشت عامل به عنوان عوامل مؤثر بر نشاط سالمندان ساکن خانه سالمندان موثر است. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، شهره فرودی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی فرهنگی در پایان نامه خود به بررسی "شناسایی فرصت های کارآفرینی اجتماعی با هدف افزایش نشاط اجتماعی (مطالعه موردی: سالمندان ساکن خانه سالمندان در شهر اصفهان)" پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس آمار سال 95 از جمعیت ایران،1.6 درصد جمعیت کشور کهنسال است که به زودی با بحران پیری روبرو خواهد شد. در همین راستا افسردگی سالمندان در سال 2017 بعنوان مسئله‌ای جهانی مطرح است.
در سرای سالمندان با توجه به دور شدن فرد از اجتماع، نداشتن فعالیت‌های معمول گذشته، از دست دادن نقش و جایگاه سابق و تجربه‌ تنهایی، افسردگی به بیماری شایع ساکنین این مراکز تبدیل شده است.
این پژوهش با هدف شناسایی فرصت‌های کارآفرینی اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی (مطالعه موردی: نشاط سالمندان ساکن خانه سالمندان در شهر اصفهان) انجام شد. 
پژوهش به روش آمیخته اکتشافی متوالی و در بخش کیفی، راهبرد مطالعه موردی و در بخش کمّی، روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است. الگوی نمونه‌گیری در بخش کیفی، هدفمند و شامل 19 نفر از کارشناسان حوزه سالمندی در شهر اصفهان است. اطلاعات از طریق مصاحبه، گروه کانونی و مشاهده گردآوری شده و با استفاده از تکنیک‌های کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و فرصت‌های کارآفرینی اجتماعی در جهت افزایش نشاط سالمندان ساکن خانه سالمندان و عوامل مؤثر بر نشاط آنها شناسایی شدند.
در ادامه با تهیه پرسشنامه محقق ساخته و توزیع آن بین 96 نفر نمونه که به صورت تصادفی از میان سالمندان و افراد مرتبط با آنها انتخاب شده بودند، نظرسنجی در خصوص فرصت‌های شناسایی شده در مرحله اول پژوهش صورت گرفت و با استفاده از نرم‌افزار SPSS ، پس از تعیین اعتبار با روش آلفای کرونباخ و انجام آزمون فریدمن، رتبه‌بندی فرصت‌های شناسایی شده انجام گرفت. 
نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که 14 زمینه فرصت‌ کارآفرینی اجتماعی به ترتیب شامل ارتباطات غیر عمیق و غیر کلامی، سرمایه اجتماعی، موارد نوستالوژیک، فضاسازی، امکانات و تأسیسات ، کارایی و مولد بودن، حیوان درمانی، تعامل با دنیای واقعی، هنر درمانی، ورزش، ارتباطات انسانی، اوقات فراغت، معنویت درمانی و آموزش، در خانه‌های سالمندان جهت افزایش نشاط سالمندان این مراکز قابل بهره‌برداری هستند. 
علاوه بر آن هشت عامل به عنوان عوامل مؤثر بر نشاط سالمندان ساکن خانه سالمندان شامل: عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل روان‌شناسی، اوقات فراغت، سرمایه اجتماعی، سلامت جسمانی، مربی فوق برنامه و عوامل دموگرافیک در خور توجه هستند.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی دکتر محمدتقی طغرای در دانشگاه هنر اصفهان دفاع شد. کد خبرنگار:13037

انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اوقات فراغت حیوان سرمایه کارشناسی ارشد نرم افزار قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۹۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله شکری عصر امروز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه بالغ بر هشت درصد جمعیت شهرستان آبادان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهد که این امر مهم حاکی از روند رو به سالمندی جمعیت است و با توجه به نقش این افراد در زندگی خانوادگی به عنوان گنجینه‌های انتقال تجارب و دانش هستند، لذا توجه به سلامت آنها یکی از اهداف مهم مرکز بهداشت است.

وی افزود: در این راستا مراقبت‌های بهداشتی (اندازه‌گیری قد و وزن، FBS ، Chol، مشاوره تغذیه و سلامت روان) ویزیت پزشک و آموزش‌های بهداشتی لازم توسط مراقبان سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌‎ها و خانه‌های بهداشت به صورت رایگان ارائه می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان گفت: از همشهریان (به ویژه سالمندان و خانواده‌ها) به منظور شرکت در این فراخوان مراقبتی، در همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی دعوت می‌شود.

کد خبر 6095983

دیگر خبرها

  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • حساسیت هایی که در نماینده، روشنفکر و مردم نیست
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • ۵۱ باب خانه بهداشت کارگری در مناطق صنعتی اصفهان ساخته شد
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • دو فرصت جهانی برای تیراندازان و امیدواری به افزایش سهمیه المپیک
  • کارگران نمونه و کارفرمایان سلامت محور سیستان و بلوچستان تجلیل شدند
  • اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • کارگران عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند