Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@14:29:45 GMT

سفر به یکی از محروم ترین نقاط ایران (+عکس)

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۱۵۷۱

سفر به یکی از محروم ترین نقاط ایران (+عکس)

دهستان موگویی واقع در چهارمحال بختیاری را می توان یکی از عجیب ترین مناطق ایران توصیف کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از جماران، پارادوکس حاصل منابع طبیعی سرشار و فقر همه جانبه که در بسیاری از نقاط کشور مشهود است در موگویی رنگ و بوی غلیظ تری دارد به گونه ای که خوانندگان این مطلب اگر منطقه را از نزدیک ندیده باشند باور سطور این متن برای شان دشوار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه خبری جماران-میلاد شیراوند: نوشتار پیش رو حاصل مشاهدات خبرنگار جماران است که در تابستان سال 1398 در دهستان موگویی واقع در شهرستان کوهرنگ(استان چهارمحال و بختیاری) حضور پیدا کرده است.

از بدو ورود به این منطقه اولین مانع توسعه در آن مشاهده می شود: جاده ناهموار و خطرناک دهستان موگویی به قدری نامناسب است که برای طی فاصله ای به طول اتوبان تهران-کرج(حدود 40 کیلومتر) بایستی زمانی معادل سفر زمینی تهران- ارومیه(حدود 10 ساعت) را تلف کرد.

به روستای «سرآقا سید» که می رسی طبیعت بکر و منازل پلکانی توجه آدمی را جلب خود می کند؛ به گونه ای که پیش روی خود جغرافیایی دیدنی، را می پنداری اما این تصور تنها به میزان زمان ورود به داخل روستا واقعیت دارد و بعد از آن به دنیایی وارد می شوید که باور کردن آن سخت است.

علی رغم احداث مرکز بهداشت در این روستا، حضور و اثر فاضلاب منازل بر کل زندگی روزمره ساکنان آن مشهود و رقت انگیز است. تقریبا میتوان گفت تمام روستا بوی تعفن فاضلاب می دهد و این اتفاق حاصل سرریز مستقیم فاضلاب آشپزخانه ها، حمام ها و سرویس های بهداشتی روستا به درون کوچه ها یا مسیر خروج چشمه بالادست روستا است.

کودکان و زنان به راحتی از میان این فاضلاب ها عبور می کنند و مردان روستا چالشی در این خصوص در ذهن خود متصور نیستند.

تقریبا می توان گفت که از مظاهر بهداشت، هیچ چیزی را نمی توان در سرآقاسید پیدا کرد. بنابر گفته برخی ساکنان تا چندی پیش تمام مردمان روستا از یک سرویس بهداشتی واقع در امام زاده روستا استفاده می کرده اند.

زباله ها در سر آقا سید نه تنها جمع آوری نمی شود بله به صورت مستمر توسط اهالی در کانال چشمه ی روستا و کوچه های بسیار باریک(حدودا یک متری) ریخته می شود به طوری که قسمت انتهایی روستا تپه ای مشاهده می شود که از رسوب و انباشت زباله ها پدید آمده است.

علاوه بر معضلات فوق الذکر مسایل فرهنگی و اجتماعی در سرآقا سید نیز دچار چالش های جدی است.

ازدواج زودهنگام دختران در سنین 13 تا 18 سالگی امری مرسوم است و گویی جزئی از زندگی روزمره آنان و در ردیف غرایز کاملا جسمانی مانند غذا خوردن، اجابت مزاج، خوابیدن و ... است.

چهره ی زنان روستا بسیار مسن تر از سن واقعی آنان است و به طور تقریبی می توان گفت یک زن ساکن موگویی طی 5 سال اول زندگی زناشویی خود 3 کودک به دنیا می آورد.

ترک تحصیل در مناطق موگویی امری مشهود است، این مهم علاوه بر نبود امکانات دلایلی هم چون اجبار خانواده ها به ویژه بر سر دختران دارد. بسیاری از کودکان تحصیلات را تنها تا رده ششم ابتدایی می توانند ادامه دهند.

مساله ی حریم خصوصی در بین مردمان سرآقا سید نیز دچار چالش هایی قابل توجه است. اگرچه محیط روستایی در بسیاری از نقاط کشور بدین گونه است که مردمان یک جغرافیای محدود در رفت و آمد ها به منازل یکدیگر محدودیتی برای خود قائل نیستند اما این مهم در «سرآقا سید» نسبت به میهمانان و گردشگران نیز رخ می دهد؛ برای مثال بررسی محتویات وسائل همراه یک مهمان توسط کودکان و خود میزبان امری به غایت طبیعی به نظر می آمد.

نبود دستگیره بر روی در سرویس های بهداشتی(حمام و توالت) خود گواهی بر کمرنگ بودن مصادیق حریم شخصی در این منطقه است.

مصرف بیش از حد نمک، پایین بودن تنوع غذایی، تعداد سه دهنه مغازه کوچک با امکانات و اقلام کم نشان دهنده مشکلات تغذیه ای در بین مردمان سرآقا سید است که با توجه به آن می توان گفت که تقریبا اغلب کودکان سرآقا سید دچار عارضه لاغری و سوء تغذیه هستند.

چند کیلومتر دورتر از سرآقا سید روستای «بیراهگان» واقع شده که در سیل فروردین ماه سال جاری(1398) صدمات بسیاری به خود دیده است، چندین واحد مسکونی به طور 100 درصدی تخریب شده و تعداد بسیاری دیگر از منازل آسیب قابل توجه دیده اند. علی رغم گذشت حدود 4 ماه از وقوع سیل در غرب کشور تاکنون فکر چاره ای برای ساکنین این روستا و آسیب دیدگان سیل نشده است.

پیری زود رس زنان در روستای بیراهگان مشهود است که از علل آن می توان به زایمان های متعدد اشاره کرد. وضعیت ارتباطات تلفنی در بیراهگان نسبت به سایر نقاط وضعیت نا مناسب تری دارد.

تحصیلات در بیراهگان تا ششم ابتدایی امکان پذیر است و اغلب کودکان روستا از ادامه تحصیل منصرف می شوند. نگرانی خانواده از سرنوشت دختران خود در شهر، عدم دسترسی به شهر طی شش ماه از سال و سنگین بودن هزینه های تحصیل از عوامل ترک تحصیل کودکان بیراهگان است. در مدت زمان حضور در این روستا متوجه شدیم ساختمان مدرسه روستا به تعدادی از عشایر برای زندگی اجاره داده شده است که در نوع خود عجیب به نظر می رسید!

بیراهگان دارای باغات گردو و زمین حاصل خیزی است که وسعت زیادی ندارند. در مجموع می توان بیراهگان همانی است که نامش گویای آن است.

روستای «خویه» اما وضعیتی متفاوت تر دارد؛ حضور سپاه پاسداران، طرح خرید خدمت آموزش و پرورش، جمعیت زیاد آن به نسبت روستاهای دیگر، وضعیت آبرومندانه فاضلاب در این روستا، امکان تحصیل در روستا تا پایه دوازدهم و ... باعث شده تا بتوان این روستا را در سطح بالاتری نسبت به سایر روستاها در دهستان موگویی ارزیابی کرد.

سطح بهداشت خویه به مراتب از سرآقاسید وضعیت مطلوب تری دارد که با توجه به فاصله این دو با شهر «چلگرد»، مقداری عجیب به نظر می رسد؛ چرا که انتظار می رفت بعد مسافت، وضعیت را وخیم تر نشان دهد.

«صالح کوتاه» دیگر روستای دهستان موگویی است، نام آن برگرفته از نام یک امام زاده است و جمعیت ساکن آن، از سادات تشکیل می شود. مهمان نوازی مردمان صالح کوتاه به قدری گرم است که نمونه آن را نمی توان در هیچ کجای کشور دید. اغلب مردم این روستا تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند و فصل گرما را در سیاه چادرها و خارج از روستا مس گذرانند. از نکات جالب مردم صالح کوتاه این است که حریم خصوصی را به شدت حفظ می کنند؛ برای مثال سیاه چادرها پشت به هم و به صورت طولی برپا شده اند.

سطح تحصیلات در صالح کوتاه بسیار کم و بیشتر از همه نیز گریبان گیر دختران است تا این پروسه ی غم انگیز در ارتفاعات بالاتر موگویی نیز ادامه داشته باشد.

علی رغم حضور مرکز بهداشت در این روستا، اما آموزش های بهداشت خانواده در سطح پایینی قرار دارد؛ برای مثال به زوج جوانی که داری سه فرزند معلول هستند، هنوز هم گفته نشده که ازدواج فامیلی آن ها مسبب این اتفاق شده است!

«چین» نام عجیب روستایی است که پس از آن تقریبا چیزی نصیب روستاهای دیگر نشده است؛ آب و برق تنها تا چین راه پیدا کرده اند. به گفته ی برخی اهالی چین به خاطر تولید سفال های چینی در گذشته چنین نامی به خود دیده است. بارز ترین نکته در خصوص مردمان چین که می توان بدان اشاره کرد، کار کردن بیشتر مردان نسبت به زنان است؛ اتفاقی که در روستاهای قبل از آن کمتر رخ می دهد.

ارتباط مردم چین با شهرها نیز متفاوت تر است. تهران در چین کمتر از روستاهای دیگر منطقه ناآشناست؛ برخی خانواده برادر، فرزند و اقوامی در تهران دارند. علی رغم نبود خدمات از سوی هیچ کدام از اپراتورهای مرسوم در چین، ارتباط با بیرون از طریق «نور تل» و البته با کندی انجام میگیرد اما حتی زنان این روستا از کارکرد و چگونگی اینترنت با خبر بودند.

اهالی چین بسیار مهمان نواز و خوش گفتار هستند؛ فارسی را نیز بهتر از دیگر روستاها صحبت می کنند که با توجه به مسافت بسیار زیاد آن نسبت به کوهرنگ، این مهم نیز تعجب برانگیز است.

آن چه شرح آن رفت، مربوط به روستاهایی است که از طریق اتومبیل های Off Road امکان دسترسی به آنان وجود دارد و تعداد زیادی روستای صعب العبور نیز در منطقه وجود دارد که برای دسترسی به آنان بایستی زمان بیشتری اختصاص داد.

در نهایت می توان گفت دستگاه های حاضر در موگویی جز کمیته امداد امام خمینی که اشراف جامعی بر اغلب آن ها دارد، حضوری کم رنگ دارند. ادراه بهداشت نیز در تعداد زیادی از روستاهایی که دسترسی به جاده و برق دارند، خانه بهداشت دایر کرده است، اما علی رغم نیاز منطقه حضور بهزیستی و نیروهای انتظامی کمرنگ است.

فقر چند وجهی گریبان منطقه را گرفته است و برای رفع آن نیاز به اقدامات همه جانبه از سوی مجموعه حاکمیت کشور هستیم.

موگویی نیاز به دیده شدن و اهمیت پیدا کردن دارد. در نهایت دهستان موگویی را می توان همانطور که پیش از این گفته شده، «انتهای محرومیت» نامید.

این گزارش تقدیم می شود به رضا طهماسبی، مددکار شریف شهرستان کوهرنگ.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کوهرنگ شهر محروم روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۱۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، "رانیل دیکره مسینکه" رئیس جمهور کشور سریلانکا در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرق کشور سریلانکا که با حضور رئیس جمهور ایران و وزیر نیرو برگزار شد، ضمن قدردانی از دولت ایران و شرکت‌های مهندسی ایرانی به منظور اجرای این پروژه عظیم فنی – مهندسی صنعت آب و برق، گفت: دشواری‌ها و چالش‌های بسیاری در مسیر پیشبرد و عملیاتی کردن این پروژه عظیم در سریلانکا وجود داشت اما به همت مهندسان ایرانی با وجود همه این محدودیت‌ها، در نهایت پروژه بزرگ و چند منظوره اومااویا نهایی و به مرحله اجرا رسید.

وی در ادامه به تمدن کهن و باستانی دو کشور ایران و سریلانکا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه امروز شاهد قرار گرفتن دو کشور دارای تمدن کهن و سیستم‌های آبیاری باستانی به منظور همکاری در زمینه اجرای پروژه‌های مهندسی شده انتقال آب و تولید برق هستیم.

رئیس جمهور کشور سریلانکا یادآور شد: پیشبرد طرح‌های صنعت آب به منظور بهره‌برداری از منابع آبی موجود به نفع مردم ساکن در این منطقه خواهد بود و خوشبختانه در کنار اجرای پروژه بزرگ انتقال آب و نیز تولید و توزیع برق توسط متخصصان ایرانی، این دانش و تکنولوژی به مردم سرزمین سریلانکا منتقل شد.

به گفته وی، بی تردید بدون همکاری ایران و انتقال توانمندی و تکنولوژی مهندسان ایرانی انجام این پروژه بزرگ و انتقال آب به مناطق دارای بحران و تنش آبی سریلانکا غیرممکن بود.
دیکره مسینکه در ادامه با تاکید بر اینکه مهارت‌ها و تکنولوژی فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است، اظهار کرد: ایران نمونه کشوری است که موفق شد تکنولوژی و دانش فنی را در همه حوزه‌ها با خوداتکایی ایجاد کند، ارتقا دهد و پیشرفت‌های چشمگیری را در این مسیر کسب کند.
وی یادآور شد: ایران و سریلانکا به عنوان دو کشور جنوب آسیا در صدد کسب هویت و استقلال خودشان هستند و بی‌تردید اجرای پروژه‌هایی در سایه همکاری‌های مشترک بین دو کشور، رویکرد این کشورها را در تحققق استقلال هویتشان تقویت می‌کند.
رئیس جمهور کشور سریلانکا خاطرنشان کرد: به واسطه اجرای پروژه بزرگ و چند منظور اومااویا، ایران توانست با بهره‌مندی از ظرفیت و توان متخصصان خود، از طریق سدسازی آب را به منطقه خشک انتقال دهد که با نعمات فراوانی برای آیندگان نیز همراه خواهد شد.

کد خبر 6087676 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند
  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • توان فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است
  • آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • 5 درس از مواجهه ایران با رژیم صهیونیستی