Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@01:34:39 GMT

چرا قیمت کالاها در بازار کاهش نمی‌یابد؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۷۲۶۲

چرا قیمت کالاها در بازار کاهش نمی‌یابد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، به‌گونه‌ای که بهای دلار در بازار آزاد در روز چهارشنبه هفته گذشته در صرافی‌های بانکی از ۱۱هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۱هزار و ۲۰۰ تومان افت کرد. بعد از بروز این تحولات در بازار ارز و به تبع آن بازار طلا و سکه، حال افکار عمومی یک پرسش اساسی را مطرح می‌کند که اگر سری به رسانه‌های پرمخاطب کشور زده شود، اکثر آنها به دنبال پاسخی برای این پرسش می‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال این است که چرا با کاهشی‌شدن نرخ دلار، بهای کالاهای مصرفی در بازار کاهش نیافته است؟ پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش پرتکرار به یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور گفته است: «در بازار تولید سینگالی که از بازار ارز گرفته می‌شود به یک دوره حداقل یک ماهه یا بیشتر از آن نیاز دارد و نمی‌توان انتظار داشت با کاهشی‌شدن قیمت‌ها در چند روز، ناگهان بهای کالاهای مصرفی در بازار کاهش پیدا کند.» لطفعلی بخشی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز با سلطانی هم‌نظر است. او در این باره اظهار کرده است که «مدتی طول می‌کشد تا این اثرگذاری در بازار محسوس شود و به همان سرعت نباید انتظار اثرگذاری داشت.» افزون بر اینها، خسرو فروغان گران‌سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران به چهار مانع کاهش قیمت کالاها متناسب با افت نرخ ارز اشاره می‌کند. این چهار عامل عبارتند از: اهمیت شرایط روانی بازار، آینده نامشخص قیمت‌ها، تاثیرگذاری سایر عوامل بر تورم و همچنین سودجویی و عدم نظارت.

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، گفته است: «مواد اولیه تولید لوازم خانگی با ارز نیمایی در کشور تامین می‌شود و نوسان نرخ ارز نباید بر قیمت محصول نهایی تاثیرگذار باشد اما برخی کارخانجات در زمان افزایش نرخ ارز، به لحظه قیمت محصولات را افزایش می‌دهند اما در زمان کاهش نرخ ارز این استدلال را فراموش می‌کنند و حاضر به کاهش قیمت نهایی محصول خود نیستند.» به گزارش ایسنا، همچنین، محمد شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران، با بیان اینکه قیمت‌گذاری لحظه‌ای بر پایه نوسان نرخ ارز خلاف قانون است، اظهار کرد: «بازارهای اقتصادی به یکدیگر مرتبط هستند و زمانی که با افت نرخ ارز بازاری کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد، دیگر بازارها نیز روند کاهش را اعمال نمی‌کنند.»

چرایی کاهش‌نیافتن قیمت‌ها

لطفعلی بخشی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه با بیان اینکه مساله ارتباط نرخ ارز با تورم مساله‌ای پیچیده‌ای است، اظهار کرد: «ارتباط افزایش نرخ ارز با افزایش قیمت‌ها در بازار رابطه‌ای مستقیم و فوری است، اما کاهش نرخ ارز لزوما به همان سرعت افزایش نرخ، روی قیمت کالاها تاثیر نمی‌گذارد و مدت زمانی طول می‌کشد تا این اثرگذاری در بازار محسوس شود.» رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است «شرایط پیچیده‌ای که اقتصاد کشور با آن رو‌به‌روست، مانع از آن می‌شود که به محض کاهش نرخ دلار، فروشندگان قیمت نهایی کالاها را پایین بیاورند.» فروغان گران‌سایه اظهار کرد: «فضای روانی موجود در بازار مساله‌ای است که می‌تواند تاثیرگذارتر از هر عامل دیگری باشد و وقتی یک بازار نگاه مثبت به آینده نداشته باشد، به محض برخورد با اولین خبر منفی همچون افزایش قیمت دلار، نرخ‌ها را بالا می‌برد اما وقتی قیمت ارز کاهشی می‌شود، برای پایین‌آوردن قیمت‌ها مقاومت می‌کند.»

شناسایی بازیگران اصلی

فتح‌اله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، هم با تاکید بر تداوم سیاست سهمیه‌بندی کالاهای اساسی گفت: «بازیگران اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار مغازه‌داران و فروشندگان خرد نیستند بلکه آنهایی هستند که نرخ‌ها را در بازار تعیین و جابه‌جا می‌کنند و سازمان تعزیرات و بازرسی باید وارد عمل شوند و دست‌هایی را که بازار را آشفته و مردم را حریص خریدن می‌کنند، قطع کنند.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نرخ ارز لوازم خانگی نرخ دلار قیمت کالا کالای مصرفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۷۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه و طلا ارزان‌تر شد؟

بررسی بازار سکه و طلای داخلی طی ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد، هم‌راستا با کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و آرامش بازار ارز، بهای انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در معاملات امروز بازار نسبت به روز گذشته (دوشنبه) با کاهش ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی قیمت برای قطعات سکه و ۹۰ هزار تومانی برای طلای ۱۸ عیار رخ داده است.

به گزارش ایسنا، بررسی آخرین معاملات صورت گرفته تا لحظه انتشار این گزارش سکه و طلا در بازار و مقایسه آن با روز گذشته (دوشنبه سوم اردیبهشت ماه) نشان می‌دهد که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت اخیر انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا با کاهش قیمت روبرو شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار از بازار سکه و طلا تا این لحظه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۶۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات امروز (سه‌شنبه) به ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

سکه‌های تمام طرح قدیم نیز با ۵۰۰ هزار تومان کاهش به کانال ۳۹ میلیون تومان بازگشت و ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.

در قطعات کوچکتر سکه، نیم سکه نسبت به روز گذشته، ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. به‌ترتیب نیم سکه ۲۵ میلیون تومان و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ثبت قیمت شده است.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، در حال حاضر در بازار به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

کاهش قیمت در بازار داخل در حالی اتفاق افتاده که بر خلف روال هفته‌های گذشته که اونس جهانی سیر صعودی تندی به خود گرفته بود، اکنون از مسیر افزایش دور زده و پا در مسیر کاهش گذاشته است؛ در حالیکه روز دوشنبه هر اونس طلا ۲۳۴۶ دلار بود امروز با ۴۰ دلار کاهش به ۲۳۰۶ دلار رسیده است.

براین اساس هر مثقال طلای آب شده نیز با ۳۹۰ هزار تومان کاهش بها نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در بازار امروز قیمت داشته و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۹۰ هزار تومان کاهش سه میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است.

گفتنی است؛ مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

دیگر خبرها

  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • قیمت سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • قیمت خودرو‌های تسلا کاهش می‌یابد