Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:50:32 GMT

تعیین اصالت سنگ‌های قیمتی بدون روش های تخریبی

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۷۵۷۲

تعیین اصالت سنگ‌های قیمتی بدون روش های تخریبی

رضا رحمانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام این خبر گفت: پس از پژوهش‌های انجام شده برروی سنگ های قیمتی در شهر سوخته و بم متوجه نیاز به چنین آزمایشگاهی در کشور شدیم که تاکنون فاقد آن بودیم.

وی از وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در موزه‌های دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: چون بسیاری از این سنگ‌ها فاقد شناسنامه بودند در معرض نمایش قرار نگرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی با اشاره به وجود سنگ های قیمتی در موزه های خصوصی گفت: بسیاری از موزه داران خصوصی می توانند بدون نگرانی از تخریب گوهرشان آنها را به آزمایشگاه بیاورند تا شناسنامه دقیقی برای سنگ شان جهت نمایش عمومی در موزه خود داشته باشند.

رحمانی درباره تجهیزات این آزمایشگاه گفت: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه شهید بهشتی موفق به تجهیز این آزمایشگاه شدیم.

وی افزود: یکی از دستگاه‌های این آزمایشگاه «رامان» نام دارد که از سوی شرکتی دانش بنیان ایرانی و بر اساس نیاز ما طراحی و ساخته و از خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

رحمانی اضافه کرد: یکی دیگر از امکاناتی که از این به بعد در آزمایشگاه گوهر شناسی مهیا می‌شود، تعیین منشا سنگ‌های قیمتی کشور است؛ بسیاری از سنگ های قیمتی که در کشور وجود دارد به اشتباه تصور می شد که منشا غیر ایرانی دارد که از این به بعد می توان در این آزمایشگاه منشا گوهرها را نیز شناسایی کرد.

وی همچنین از انجام کارهای پژوهشی با حضور کارشناسان هنر صنایع دستی خبر داد و گفت: در قدم بعدی در نظر داریم امکان آشنایی عمومی به سنگ‌های قیمتی را مهیا کنیم تا مردم کمتر به سمت کارهای خارجی و چینی بروند.

رحمانی شناسنامه دار شدن سنگ‌های قیمتی را کمکی به ارزآوری کشور دانست و گفت: با این عمل سنگ‌های قیمتی امکان صادرات آن و در نتیجه ورود ارز به کشور کمک می شود.

این پژوهشگر افزود: با وجود چنین آزمایشگاهی در کشور، حساسیت مردم نسبت به سنگ های گرانقیمت افزایش پیدا می کند و آنها را ترغیب می کند تا سنگ ها را بدون تراش نیز ارزشمند تلقی کنند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی را از دیگر برنامه های آزمایشگاه گوهرشناسی عنوان کرد و گفت: وجود خاص ترین دستگاه‌ها و حضور کارشناسان حرفه‌ای، بسیاری را برای شرکت در این دوره ها ترغیب می کند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلف زیر گوش وزارت بهداشت/داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم

دکتر زهرا عرب زاده گفت: شاید مکمل‌ها به انداره دارو‌ها اثرات سوء و اثرات درمانی نداشته باشند، ولی خرید مکمل‌ها از جایی غیر از داروخانه‌ها ممکن است مشکلاتی از جمله مغایرت ترکیبات روی جلد با محتویات مکمل و احتمال انقضای تاریخ مصرف را به وجود بیاورد.

دکتر زهرا عرب زاده، دکتر داروساز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص فروش دارو و مکمل‌ها در سایت‌ها و پیج‌های اینستاگرامی اظهار داشت: قوانین موجود در سازمان غذا و دارو مشخص کرده که فروش مواد دارویی و مکمل‌ها و کالا‌های سلامت محور باید فقط از طریق داروخانه‌های معتبر انجام شوند و خرید اینگونه کالا‌ها از سایت‌های مختلف که مجوز سازمان غذا و دارو را ندارند و داروساز نظارتی بر آن‌ها ندارد تخلف محسوب میشود.

وی افزود: من خود شاهد فروش آمپول‌های تزریقی در سکو‌های اینترنتی از جمله اینستاگرام بوده ام؛ توصیه ما این است که شهروندان با مشاهده این موارد حتما تخلف صورت گرفته را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند، چون کالا‌هایی که خارج از داروخانه‌ها به فروش میرسند ممکن است دارای برچسب اصالت کالا نباشند.

دکتر عرب زاده اشاره کرد: شاید مکمل‌ها به انداره دارو‌ها اثرات سوء و اثرات درمانی نداشته باشند، ولی خرید مکمل‌ها از جایی غیر از داروخانه‌ها ممکن است مشکلاتی از جمله مغایرت ترکیبات روی جلد با محتویات مکمل و احتمال انقضای تاریخ مصرف را به وجود بیاورد.

عرب زاده در ادامه گفت: دارو‌ها و مکمل‌ها برچسب اصالت وزارت بهداشت را دارا هستند و همچنین دارای کد و تاریخ انقضاء هستند که شهروندان برای اطمینان از تایید اصالت این کالا‌ها میتوانند کد کالای مورد نظر را در سامانه تی تک به آدرس (https://ttac.ir/) وزارت بهداشت که زیر نظر سازمان غذا و داروست چک کنند و از اصالت کالا مطمئن شوند.

وی در آخر تصریح کرد که باور‌های اشتباهی وجود دارد که مکمل‌ها ممکن است خواص تقویت کننده داشته باشند و جلوی بیماری‌ها را بگیرند، ولی در واقعیت مکمل‌ها بیشتر مناسب افرادی هستند که مشکلات سوء جذب دارند و نمیتوانند به صورت متنوع مواد غذایی مصرف کنند. ولی اکثر افراد به صورت سرخود و بدون نسخه پزشک اقدام به تهیه مکمل‌ها میکنند که توصیه میشود اگر تغذیه مناسب و متنوعی دارند و مشکل خاصی ندارند اقدام به تهیه مکمل بدون نسخه پزشک نکنند.

دیگر خبرها

  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • رییس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد معارفه شد
  • واکنش علی مطهری به ماجرای خانم دف‌زن در مراسم شهید مطهری/بدون مشورت با من این خانم را با یک آقا جایگزین کردند /خانم‌های معترض از او دلجویی کردند
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را دارد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را در کشور دارد
  • مقام دوم گردش مالی در کشور برای صنعت غذایی
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت / داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت/داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم