Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

تابستان و گرمای آن می‌تواند حادثه ساز باشد، به این معنا که توجه به شرایط جوی و محیطی در این فصل از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوان حوادث غیرمترقبه و تاثیرگذار را به حداقل رساند. یکی از موارد قابل اهمیت، رعایت شروط عقل در خصوص فیزیک گاز‌ها در گرمای تابستان است.

آن چیز که از فیزیک آتش بر همگان مبرهن است سه رکن اصلی اکسیژن، ماده قابل اشتعال و انرژی فعال سازی اولیه برای ایجاد انفجار و آتش کفایت می‌کند، از این رو توجه به قرار گیری این سه عنصر در کنار هم، می‌تواند از حوادث خطرآفرین پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی است که در فضای مجازی، هشدار‌هایی در خصوص گرمای داخل خودرو‌ها زیر نور آفتاب دست به دست می‌شود و به ویژه یکی از توصیه‌های ایمنی که مورد تاکید قرار می‌گیرد پرهیز از قراردادن اسپری‌ها، فندک و دیگر وسایلی از این قبیل است.

به نقل از سخنگو سازمان آتش‌نشانی اصفهان، واضح است که در گرما و تابش مستقیم نور خورشید که گرما تلقی می‌شود، مایعات داخل محفظه‌ها که مواد سوختنی محسوب می‌شوند، گرم شده و در حضور اکسیژن و گرما، امکان انفجار در خودرو وجود دارد.

فرهاد کاوه آهنگران در گفتگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: امکان انفجار اسپری‌ها و فندک در مقابل تابش نور مستقیم خورشید وجود دارد، البته اگر ظروف این اجسام از استاندارد کافی برخوردار باشد، احتمال انفجار این اجسام کم است و شخصاً شاهد این صحنه نبودم، اما به تازگی عکسی دال بر رخداد این حادثه در فضای مجازی منتشر شده است.

وی گفت: هرنوع ماده قابل اشتعال نباید در معرض گرما و به خصوص نور خورشید قرار گیرد. البته انفجار اسپری با محفظه استاندارد به ندرت رخ می‌دهد، اما یکی از موارد خطرناک دیگر، علاوه بر این اقلام استفاده از خود اسپری‌های حاوی مواد شمیایی در داخل خودرو است.

رئیس اداره ارتباطات آتش‌نشانی اصفهان ادامه داد: برخی برای براقی سطوح داخل خودرو، خوشبوسازی و ضدعفونی کردن، از اسپری استفاده می‌کنند. مواد داخل این اسپری‌ها به دلیل وجود الکل، قابل اشتعال هستند و حتما باید از گرما دور بمانند.

وی گفت: افراد از اسپری‌ها استفاده می‌کنند و با خروج گاز از محفظه، حجم زیادی از مواد را که از حالت مولکولی مایع به چندصد برابر مولکول گاز شیمیایی قابل اشتعال تبدیل شده‌اند، فضای خودرو را پر می‌کنند و با ایجاد گرما، به عنوان مثال با روشن کردن سیگار، انفجار رخ می‌دهد.

کاوه آهنگران افزود: مخازن گاز در صندوق خودرو‌های دوگانه سوز، از استاندارد کافی برای گرمای تابستان و گرمایی بیشتر برخوردار هستند، اما بعضا در مناطقی، حدود استاندارد رعایت نمی‌شود و به کرات شاهد انفجار و ترکیدن این مخازن هستیم؛ بنابراین جایی برای نگرانی در خصوص مخازن با بدنه و جوش‌های استاندارد تعبیه شده در صندوق‌های خودرو وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آتش نشانی انفجار در خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۹۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۳۵ خودروی گرفتار در آب طی ۲۴ ساعت گذشته/ سقوط ۲ خودرو در کانال‌های آب و فوت یک نفر

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از رهاسازی ۳۵ خودروی گرفتار در آب طی ۲۴ ساعت گذشته و سقوط ۲ خودرو در کانال‌های آب و فوت یک نفر در پی بارندگی‌های رخ داده خبر داد.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در پی بارش‌های شدید بهاری (ظهر روز گذشته تا امروز) تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی وضعیت زرد مبنی بر بارش شدید و آب‌گرفتگی، چند ساعت قبل از شروع بارش‌ها علاوه بر آمادگی کامل ایستگاه‌های ۲۷ گانه و حضور افسران کشیک و مسئولان ستاد سیل سازمان، تجهیزات آب‌کشی و پمپ‌های مکنده در وضعیت آماده‌باش کامل قرار گرفت و با توجه به حجم بالای عملیات‌های امداد و نجات، ۶۰ نفر نیرو از شیفت استراحت فراخوان شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: امدادرسانی به ۸۰ مورد آب‌گرفتگی منازل و مجتمع‌های مسکونی و امدادرسانی به دو مورد سقوط خودرو در کانال‌های آب اطراف شهر و محبوسی سرنشینان از جمله اقدامات انجام شده است که بر اثر سقوط خودرو به کانال اصفهانک، یک نفر جان خود را از دست داد.

شریعتی ادامه داد: امدادرسانی به دو مورد آب‌گرفتگی خودرو به صورت کامل و محبوسی سرنشینان (خروجی دوم رینگ اتوبان شرق)، ۳۵ مورد رهاسازی خودروی گرفتار و خاموش شده در آب و امدادرسانی به ۱۰ مورد آب‌گرفتگی کامل مراکز تجاری به خصوص طبقات زیرین از جمله دیگر اقدامات انجام شده به شمار می‌رود.

وی گفت: شاهد یک مورد آب‌گرفتگی یکی از مراکز استراتژیک و حساس مرکز شهر، آب‌گرفتگی محل گودبرداری ساختمان‌های بزرگ، آب‌گرفتگی زیرگذر و اتوبان‌ها و مسیرهای اصلی شهر بودیم و رفع خطر از اتصالی برق در اثر آب‌گرفتگی در یکی از بیمارستان‌های بزرگ نیز انجام شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تأخیر احتمالی در اعزام تیم‌های عملیاتی نجات در بعضی از مناطق، تنها به دلیل حجم بالای حوادث منطقه، ترافیک شدید در معابر و تصادفات، زمان‌بر بودن بعضی از عملیات‌های امدادی با توجه به حجم سیلاب و پس‌زدگی چاه‌های آب و فاضلاب در معابر و منازل بوده است.

کد خبر 750302

دیگر خبرها

  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • رهاسازی ۳۵ خودروی گرفتار در آب طی ۲۴ ساعت گذشته/ سقوط ۲ خودرو در کانال‌های آب و فوت یک نفر
  • واژگونی خودرو دنا ۶ مصدوم در جاده ساروق به خنداب برجا گذاشت
  • مهار آتش سوزی انبار قطعات خودرو در کرج
  • دو مصدوم در انفجار گاز در اهواز
  • برخورد ۳ دستگاه خودرو حادثه آفرید
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت، به خودرو‌ها آسیب می‌زند
  • مکمل های بهبود کیفیت سوخت، به خودروها آسیب می زند
  • نصب برچسب و چراغ زنون : ممنوع