Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوم مرداد ماه در واقع اول فروردین ماه تبری مردمان خطه مازندران بوده که با احیا این سنت و آداب و رسوم، جشن‌های شاد و نشاط آور در استان برگزار می‌شود. ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، مازندران دیار علویان، پایتخت تشکیل نخستین حکومت شیعی، مامن انسان‌های وارسته و مهمان نواز بوده که در گذر تاریخ دارای کارنامه درخشانی در حوزه مشاهیر، ادبا، نخبگان، نام آوران و برهه‌های انقلاب و دفاع مقدس مردان مردی از جنش شهید و شهادت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم مرداد ماه و همان آغاز ماه تبری بهانه ای شد تا با معرفی این استان سبز و زیبا به معرفی آداب و رسوم خود بپردازد. مردمان این خطه خود را برای جشن‌های تبری آماده می‌کنند تا بار دیگر این سنت فراموش شده با درایت مدیرکل جدید و جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران احیا و بازشناسی شود. سالی که در تقویم مردم منطقه مازندران به عدد 1531 رسیده، اما آئین‌های بومی و محلی آن به دست فراموشی سپرده شده است.

گاهشماری طبری/ تبری/ مازندرانی، نوعی از گاهشمار ساسانی است که در آن سال برابر 365 روز و شامل دوازده ماه 30 روزه بوده‌ است.درباره مبدأ تقویم تبری نظرات متفاوتی ارائه شده‌ و مبدأ آن را اسپهبدی، یزدگردی، خراجی یا باستانی می‌نامند.

«نوروزخوانی» سنت مژدگانی نوید بهار به مازنی‌ها؛ آئین 3000 ساله علویان چشم‌انتظار ثبت ملی + فیلمنوروزخوانی در سمنان به روایت تصویرآئین کهن نوروزخوانی و جشنواره سمنوپزان در سمنان برگزار می‌شود

اما آنچه امروزه مشهور است بر اساس محاسبات نصراله هومند آغاز آن باستانی و برابر با دوم مرداد 133 سال پیش از هجرت مصادف با پادشاهی قباد ساسانی و حاکمیت فرزندش کیوس بر ساتراپ تبرستان است. وی معتقد است که در این سال مردمان تبرستان با برقراری یک روز کبیسه به نام ششک سال را از گردش بازداشتند و از این رو آن را مبدأ در نظر گرفت. از این رو این تقویم با تقویم هجری خورشیدی 133 سال تفاضل دارد که به علت تفاوتشان در سر سال از اول فروردین تا اول مرداد این تفاضل 132 سال است.

تقویت نشاط اجتماعی در نوروز تبری

عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران درباره مراسم امسال آغاز سال تبری گفت: همزمان با آغاز سال تبری، چندین برنامه فرهنگی و هنری بومی با هدایت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها در سراسر استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد نشاط اجتماعی و روحیه بخشی در فضای استان از برنامه های استاندار و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است، افزود: حلول سال نو تبری فرصت مناسبی است تا ضمن احیا و پاسداشت فرهنگ و سنت‌های بومی، نسل جدید را نیز با تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و رسم‌های نیاکان خود آشنا کنیم.

زارع تصریح کرد: همه مازندرانی‌ها در هر کجا که هستند باید سال نوی خود را با اجرای برنامه‌هایی چون مادرمه، مهمانی، دورهمی و شب نشینی و موسیقی محلی جشن بگیرند.

وی یادآور شد: کارناوال آغاز جشن سال نوی تبری از ساعت 18 تا 19 دوم مرداد 98 از میدان ابن شهرآشوب تا بوستان ولایت ساری، آیین‌ها و موسیقی محلی را برای مردم به نمایش می‌گذارد.

زارع گفت: علاوه بر برنامه‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، ویژه برنامه آغاز سال 1531 تبری ساعت 18 سوم مردادماه در سالن سلمان هراتی اداره کل ارشاد مازندران برگزار می‌شود که در این مراسم شاهد اجرای موسیقی محلی، شعرخوانی، رونمایی از چند کتاب و آلبوم موسیقی و پذیرایی با خوراکی‌های محلی خواهیم بود.

به گفته وی، علاوه بر مرکز استان، تمامی شهرهای استان میزبان آغاز سال نو تبری خواهند بود و هر شهرستان و شهر بر اساس برنامه‌های خود این رسم را برگزار می‌کند. علاوه بر جشنواره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روستاهای دیگر مازندران توسط مردم بومی- محلی نیز جشن‌هایی برگزار خواهد شد.

گزارش از حسین قربانی

انتهای پیام/ ت

R41358/P/S6,74/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۹۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت

ایسنا/مرکزی مدیر میراث‌فرهنگی خمین از ثبت جشنواره « گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم رویدادهای گردشگری ملی خبر داد.

علی مشهدی با اعلام این خبر اظهار کرد: گل محمدی و گلاب دو محصول استراتژیک منطقه شهابیه خمین هستند. با توجه به این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و شهرستان، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه،این رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین تصریح کرد: بر این اساس، هر ساله این جشنواره در روزهای نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار خواهد شد.

او هدف از ثبت این رویداد در تقویم گردشگری کشور را تحقق و ساماندهی و حرفه‌ای‌سازی گردشگری و همچنین ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: این امر مهم می‌تواند در رونق صنعت گردشگری و حضور بیش‌ از پیش مسافران و توریست‌ها به شهرستان کمک شایانی بکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث‌فرهنگی استان، مشهدی گفت: نمایشگاه گل، صنایع دستی، نمایشگاه گلاب، مراسم آئینی، گُل‌غلتان کودکان و... از برنامه‌های جشنواره گل و گلاب شهابیه است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز آغاز شد
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • مازندران نایب قهرمان مینی گلف بانوان کشور شد
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • آغاز محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران