Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال وبختیاری گفت:۳۰۰ شاهنامه خوان کودک و نوجوان در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است. ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، فصل تابستان برای دانش آموزان یادآور فراغ بال از درس و مدرسه، بازی و سرگرمی در روزهای گرم طولانی تابستان و دورهمی های شاد و مفرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان برنامه ریزی برای هدایت این قشر سرشار از انرژی که کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهند. از رسالت‌های مهم و اساسی نهادهای آموزشی و پرورشی است تا کودک و نوجوان بتوانند علاوه بر بازی و سرگرمی اندوخته‌ای علمی، هنری و ادبی برای خود فراهم کند.

از این‌رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با اجرای برنامه‌های متنوع به عنوان نهادی مسئول در این زمینه، بخش مهمی از این رسالت خطیر را به عهده گرفته است.

طی بازدیدی نیمروزی از 4 مرکز فرهنگی و هنری از مجموع 25 مرکز ثابت و سیار این دستگاه با برخی از فعالیت‌های شاخص آن آشنا شدیم.

در ابتدا به سراغ مرکز فرهنگی و هنری شهر سورشجان رفتیم در حالی که کودکان در کلاس‌های مختلف سرگرم فعالیت بودند با مسئول این مرکز به گفت و گو نشستیم.

طاهره حیدری مسئول مرکز فرهنگی و هنری سورشجان با بیان اینکه در حال حاضر 200 نفر عضو ثابت از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند، اظهار داشت: خدمات مرکز فرهنگی و هنری سورشجان کتاب محور است و در کنار آن قصه گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، معرفی سرزمین، معرفی وقایع، موسیقی، سفال و نقاشی برگزار می‌شود.

وی افزود: کارگاه‌های ادبی، انجمن‌های سرود و نمایش عروسکی نیز برای کودکان و نوجوانان علاقمند به موضوعات ادبی برگزار می‌شود تا آنها بتوانند استعداد خود را شناسایی و در آینده به سمت گرایش متناسب با علایقشان بروند.

مسئول مرکز فرهنگی و هنری سورشجان بیان کرد: در این مرکز علاوه بر خدمات فر هنگی، خدمات اجتماعی از قبیل مشاوره با استفادا از مشاوران مجرب و مشاوران نیروی انتظامی برگزار می‌شود تا مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان رشد کند.

حیدری از اجرای طرح توسعه‌ای کتاب خوانی خبر داد و گفت: سال گذشته با بالاترین آمار امانت کتاب، در بین مراکز استان به عنوان پایتخت کتاب شناخته شدیم که این امر در پرورش روحیه کتاب خوانی قشر کودک و نوجوان نقش مهمی ایفا می‌کند.

در ادامه سفرمان از یکی از فعالیت‌های در حال اجرای مرکز فرهنگی و هنری هفشجان با عنوان "پویش گرم کتاب" بازدید کردیم. هفشجان نهمین مرکز استان است که این پویش در آن اجرا شده است. در این فعالیت که در یکی از پارک‌های این شهر برگزار شد کتاب‌های منتشر شده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اعضای مرکز معرفی و این کودکان و نوجوانان با روخوانی کتاب، قصه گویی، نقاشی و نقالی به فعالیت خود ادامه دادند. در حاشیه این برنامه با ریحانه کیوانی مسئول این مرکز گفت و گو کردیم.

وی گفت: امسال طرح " مهارتهای مثبت" در مرکز فر هنگی و هنری هفشجان برای اعضای 10 تا 14 ساله برگزار می‌شود.

کیوانی ادامه داد: در این طرح اهمیت دیدگاه مثبت بیان و نوجوانان به این سمت، سوق داده می‌شوند.

مشهد| شاهنامه جلوه‌گاه اخلاق‌مداری و اسطوره ایرانی استنمایندگان 21 کشور دنیا در همایش بین‌المللی شاهنامه در مشهد حاضر می‌شوندمشهد| تولیدات خلاقانه هنری و ادبی مبتنی بر شاهنامه اندک است

وی با بیان اینکه هفشجان قطب علمی استان است، عنوان داشت: برنامه‌های مرکز، کتاب محور بوده و با اولویت کتب علمی ارائه می‌شود.

مسئول مرکز فرهنگی و هنری هفشجان با اشاره به شاهنامه خوانی به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز اضافه کرد: نقالی طرفداران بسیاری دارد.در طرح "قاب‌های سحرآمیز" کتاب‌های جدید علمی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ارائه مقاله در جشنواره‌های مختلف، بیان کرد: مربیان و اعضا در زمینه قصه گویی در بخش مقالات بسیار فعال بوده و سال گذشته دو مربی توانستند رتبه دوم جشنواره بین‌المللی قصه گویی را به خود اختصاص دهند که در گرایش نوجوانان به این رشته تاثیر بسزایی داشت. همچنین در طرح " من می‌توانم" اعضای فعال با هدف افزایش اعتماد به نفس معرفی می‌شوند.

در ادامه بازدیدها به مرکز فرهنگی و هنری شهرستان بن سری زدیم و در حاشیه بازدید از فعالیت‌های رباتیک، نقاشی و نقالی با شهلا شکراللهی مسئول این مرکز در مورد فعالیت‌های آن مرکز گفت و گو کردیم.

وی عنوان کرد: شاهنامه خوانی از موردعلاقه‌ترین فعالیت‌های اعضای مرکز فرهنگی و هنری بن است. همچنین نقاشی، قصه گویی، معرفی کتاب از مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 517 عضو از خدمات مختلف فرهنگی، ادبی و علمی استفاده می‌کنند، افزود: هنرهای دستی و بومی، طرح‌های ادبی و فیلمسازی نیز از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان این مرکز است.

در پایان از مرکز فرهنگی و هنری سامان بازدید کردیم.

ژیلا مهندس مسئول مرکز فرهنگی و هنری سامان بیان کرد: این مرکز به هزار و 745 کودک و نوجوان شهر سامان خدمات مختلف از قبیل شاهنامه خوانی، قصه گویی، روخوانی کتاب، بحث کتاب، معرفی کتاب و کاردستی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به شاهنامه خوانی به عنوان یکی از شاخص‌‍ترین فعالیت‌های مرکز فرهنگی و هنری سامان، افزود: در سامان 20 نقال کودک و نوجوان فعال وجود دارد.

مسئول مرکز فرهنگی و هنری سامان خاطرنشان کرد: مطالعه باید بیشتر در بین کودکان و نوجوانان رواج داده شود. صدا و سیما با کتاب محور کردن برنامه‌ها می‌تواند نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه داشته باشد. دستگاه‌های آموزشی و پرورشی با فعالیت‌های مختلف در نهادینه کردن گرایش به علم، فرهنگ و دانش نقش موثری دارند.

فرزاد رحیمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت‌های متنوع کانون از قبیل قصه گویی، نقاشی، معرفی کتاب، رباتیک و خوشنویسی اظهار داشت: 300 شاهنامه خوان کودک و نوجوان در استان فعال هستند.

وی افزود: این تعداد نقال شاهنامه در 15 مرکز فرهنگی و هنری در قالب 40 کارگاه آموزشی فعالیت دارند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با توجه به علاقه و گرایش خاص کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری به شاهنامه خوانی و افتتاح نخستین مرکز شاهنامه خوانی کشور در شهرستان فارسان این رشته به صورت خاص آموزش داده می‌شود.

انتهای پیام/ ت

R41350/P/S6,54/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۰۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

شهرام فرجی اظهار داشت: ۲۳ اثر موسیقی از ۱۶ استان متقاضی شرکت در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در هرمزگان بودند که با داوری انجام شده ۱۱ گروه از جمله گروه هنری سراب جهانبین از شهرستان فارسان موفق شدند به مرحله اجرایی این جشنواره راه یابند.

وی افزود: بر اساس جدول زمان‌بندی جشنواره، نماینده استان هفتم اردیبهشت به اجرای برنامه می‌پردازد و بخشی از موسیقی بختیاری را با نواختن سرنا، کرنا و دهل و شادیانه‌های محلی به مخاطبان این جشنوراه معرفی می‌کند.

فرجی با بیان اینکه اجرای آهنگ‌های اصیل بختیاری همچون مَرجنگه، شیر علیرمردون و وطنم‌ای جونم از جمله آهنگ‌های انتخابی گروه هنری سراب جهانبین برای اجرا در این جشنواره ملی است، اضافه کرد: گروه‌های دیگری از استان‌های هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و گیلان نیز در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس حضور دارند.

بیشتر بخوانید

تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری

وی بیان داشت: این جشنواره بخشی از چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس است که بنا به اعلام دبیرخانه در صورت امکان و با توجه با هماهنگی که با شهرداری بندرعباس، گروه‌های موسیقی محلی علاوه بر اجرا در تالار شهید آوینی بندرعباس در فضای باز و در محلات این شهر نیز اجرا خواهند داشت.

فرجی ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس هفتم تا دهم اردیبهشت در بندرعباس برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • راهیابی نوجوانان چهارمحال و بختیاری به باشگاه استعداد‌های برتر کشور
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی