Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سیروس ادیب رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب بابیان اینکه تعیین عرصه و حریم محوطه باستان خالوخالو در فاصله ۱۵۰۰ متری شهر گیلانغرب زمستان سال گذشته انجام گرفت، گفت : براساس نقشه تهیه شده از عرصه و حریم، محوطه باستانی خالوخالو مساحتی حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار را در برمی گیرد که چهار تا پنج تپه تاریخی در دل آن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بااشاره به قرار داشتن محوطه باستانی خالوخالو در داخل زمین‌های کشاورزی، گفت : باتوجه به اهمیتی که این محوطه باستانی داشت، بنا بر آن شد تا برای اولین بار کار کاوش باستان شناسی را در آن انجام دهیم، لذا از میان تپه‌هایی که در داخل محوطه بود، یکی از برجسته‌ترین تپه‌ها را که احتمال تعرض و آسیب به آن از سوی کشاورزان هم وجود داشت، انتخاب شد.

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب اضافه کرد: اولین مرحله کاوش باستان شناسی روی این تپه تاریخی اواخر زمستان سال گذشته انجام شد و تا اوایل بهار امسال طول کشید. هرچند که در این کاوش‌ها دستاورد‌هایی داشتیم، اما باتوجه به نیمه تمام ماندن کاوش تلاش‌هایی را برای انجام مرحله دوم کاوش‌ها انجام دادیم.

وی تصریح کرد: سرانجام با اختصاص بودجه مرحله دوم کاوش در محوطه باستانی خالوخالو از حدود دو ماه پیش آغاز و طی روز‌های اخیر نیز به اتمام رسید.

ادیب درخصوص دستاورد‌های این کاوش نیز گفت: خوشبختانه در این کاوش‌ها که در ابعاد ۱۶*۱۶ متر انجام شد، توانستیم بخش زیادی از سازه اصلی آتشکده را نمایان کنیم. در این سازه پایه‌های گنبد، رواق، محل طواف، جایگاه آتش و الحاقی همانند انباری را بدست آوردیم.

وی بابیان اینکه در این کاوش‌ها مواد فرهنگی از دوره ماد تا عصر قاجاریه در محوطه بدست آمد، عنوان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک آن، محوطه باستانی خالوخالو از زمان ماد‌ها تا عصر حاضر محل استقرار انسان‌ها بوده است. آتشکده‌ای نیز که در آن کاوش داشتیم در هر دوره‌ای کاربری خاص خود را داشته، بگونه‌ای که در زمان ساسانیان و اشکانیان محلی برای پرستش آتش، در دوره اسلامی کارگاه ذوب فلز و در دوره مغولان وایلخانان به امامزاده تبدیل شده است.

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب عنوان کرد: قطعات سفالی مربوط به دور‌های مختلف و نیز وسایل مربوط به ذوب فلز از جمله مواد فرهنگی هستند که در این محوطه کشف کردیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ادامه کاوش‌ها در این محوطه باستانی با اختصاص بودجه مورد نیاز طی سالجاری اجرا شود .

 

 

انتهای پیام/د

محوطه باستانی خالوخالو مساحتی حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار را در برمی گیرد

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۲۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی افزود: قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب ادامه داد: محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند و در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 750872

دیگر خبرها

  • اتمام مرحله اجرای نقشه مسیر فیبرنوری در شهرکرد
  • اتمام اجرای طراحی طرح فیبرنوری در شهرکرد
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • پیشرفت ۹۰ درصدی مرحله اول ورزشگاه تختی
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد