Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: فروغ موفقیت های ریشه دار و برآمده از تلاش مجدانه و مجاهدانه، شمعی نیست که با فوت خاموش شود و با هیچ فراز و فرودی مسیر آن سد نمی شود. عملکرد مسجد خاتم الانبیاء(ص) از جمله مصادیق عینی چنین موفقیتی است که حتی نوسازی بنای آن در جریان توسعه شهری، نتوانست یاد و عمق و دامنه نفوذ و اثرگذاری اش را کمرنگ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد خاتم الانبیاء(ص) که در میان اهالی محلات دردار و آبشار تهران به مسجد سنگی معروف است یکی از اثرگذارترین مساجد در این منطقه از پایتخت محسوب می شود که توفان حوادث نیز نتوانست آن را از تکاپو بیندازد. اصطلاحاً شاید زمانی از اسب افتاده باشد ولی از اصل، هرگز.

ماجرا از این قرار است که شهرداری تصمیم گرفت برای کاهش ترافیک سنگین در محدوده شمال به جنوب تهران، بزرگراه امام علی (ع) را بسازد و همانطور که بیش از این نیز در گزارش آستان مقدس امامزاده ملک خاتون (س) اشاره شد، ناگزیر بود برخی از مراکز فرهنگی و تجاری و منازل مسکونی مردم را تخریب کند؛ همین موضوع هنگام ساخت بزرگراه شهید محلاتی روی داد و شهرداری با اجازه حاکم شرع، مسجد خاتم الانبیا (ص) را تخریب کرد.

آیت الله «سید عبدالعلی تقوی شیرازی» که پدرش نیز امام جماعت این خانه خدا بود تن به این کار نداد و تاکید داشت که نباید مسجد سنگی خراب شود. شهرداری به او وعده ساخت مسجدی وسیع تر در انتهای محله دردار و درست جایی که اکنون بوستان زیبا واقع شده است، داد ولی این روحانی نپذیرفت. آیت الله تقوی سال ها است طبقه همکف منزلش را تبدیل به محل درس و برگزاری مجالس روضه یا مولودی در تمام مناسبت های مذهبی کرده است و در این باره به خبرنگار ما تنها یک جمله گفت «کسی که با خدا معامله کند، خدا صدها برابر برایش جور می کند

لذا مسجد تخریب شد و پس از چند سال با فاصله ای حدود یک کیلومتری با بنای قبلی، مجدد احداث شد. 

مسجد خاتم الانبیا (ص) پس از آیت الله تقوی، چندین و چند امام جماعت را به خود دیده است تا اینکه حدود شش سال پیش زوجی پا به این خانه خدا گذاشتند و توانستند احیاگر اعتبار گذشته آن باشند.

چنان که اکنون فعالیت های مسجد سنگی آنقدر خوب است که مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه امام خمینی (ره) (منطقه 12 شهرداری تهران) تصمیم گرفت این مسجد را به عنوان مسجدی که در آن پایگاه سنت حسنه ازدواج ترویج و بنیان های خانوادگی تحکیم می شود، به مراکز مربوطه معرفی کند.

تاسیس پایگاه ازدواج و خانواده به فعالیت ‌های مسجد خاتم الانبیاء(ص) به این حوزه سامان و جهت‌گیری بخشید و همه ساله حدود ۲۰ جهیزیه در این مسجد تقدیم زوج‌های جوان نیازمند می‌شود.

شورای فرهنگی این مسجد برای تمام گروه های مردمی به ویژه مادران و دختران همه روزه برنامه دارد. حجت الاسلام «سید محمد خلیلی»، امام جماعت مسجد خاتم الانبیاء(ص) در این باره به خبرنگار شبستان گفت: اگر بنیان خانواده تقویت شود و مادران از دانش خوبی در حوزه تربیت دینی فرزندانشان برخوردار شوند آنگاه فرزندان ایران نیز آینده خوبی خواهند داشت.

کتابخانه مسجد خاتم الانبیا (ص) دارای کتاب های مفید در حوزه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و آموزشی است و قرائت‌خانه آن نیز همه روزه به روی علاقمندان به کتاب و فرهنگ باز است. کنکوری ها و پشت کنکوری ها بیشترین مخاطبان این کتابخانه را شامل می شوند.

از اینها که بگذریم باید به این موضوع نیز اشاره کرد که شهرت و موفقیت مسجد سنگی به همین راحتی ها به دست نیامده بلکه مرهون مجاهدت ها و برنامه ها و ریلگذاری های صحیح متولیان و اهالی آن است، زیرا رقبای خوبی در سطح منطقه دارد. از یک سو مسجد صاحب الزمان (عج) که شهرت خود را مدیون حجت الاسلام والمسلمین «سید کاظم احتشام حسینی» و پایگاه مقاومت بسیج است، قرار دارد و از سوی دیگر مسجد محمدیه که بسیار فعال است و شهرت خود را بیش از همه مدیون دعوت از شخصیت های برجسته نظامی و سیاسی برای ایراد سخنرانی است.

نکته دیگر اینکه محلات دردار و آبشار که انتهای محدوده آنها به ابتدای محله بسیار نام آشنای «ایران» ختم می شود، یکی از اصلی ترین مراکز تمرکز هیئت های مذهبی و حسینیه های پایتخت است که تنها در مناسبت های مذهبی برنامه ندارند بلکه در طول سال، مجلس روضه و کلاس های قرآنی و فرهنگی و فعالیت های خیریه و اجتماعی دارند.

موقعیت ممتاز مسجد خاتم الانبیاء این مسئله را نیز یاداور می شود اینکه در تنهایی شهره شویم، شاهکار نکرده ایم بلکه در میدان رقابت با حریفان پرقدرت است که نام آوری، امتیاز محسوب می شود. امتیازی که مسجد سنگی بحق دارا و شایسته آن است و امروزه یکی از میدان داران عرصه ترویج فرهنگی دینی و انقلابی در بزرگراه شهید محلاتی تهران به شمار می رود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۴۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت ششمین امام شیعیان و رییس مکتب جعفری حضرت امام جعفر صادق علیه السلام سوگواره شعر «صادقانه ها» با حضور شاعران برجسته و مطرح آیینی کشور و استان قم در مسجد اعظم برگزار می شود.

در این سوگواره استاد محمد علی مجاهدی، استاد علی انسانی، حجت الاسلام جواد محمد زمانی، احمد علوی، محسن ناصحی، فراز ملکیان، مجید تال و سید حمیدرضا برقعی در رثای صادق آل محمد (ص) به شعرخوانی خواهند پرداخت.

این برنامه با اجرای نجم الدین شریعتی. مداحی امیر کرمانشاهی از مداحان اهل بیت علیهم السلام همراه خواهد بود.

این سوگواره روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه بعداز اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد.

کد خبر 6093621

دیگر خبرها

  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود
  • نصب ۱۲۰ پنل خورشیدی برای مددجویان خاتم
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • رسالت معلمان، هدایت و ارشاد دانش آموزان است
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری