Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:37:03 GMT

فصل بی اعتمادی به دما سنج

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۷۰۲۸

فصل بی اعتمادی به دما سنج

به گزارش ایرنا، دمای هوای هفته جاری مناطق مختلف گرمسیر ، معتدل و سردسیر استان ایلام دستکم 40 درجه  و حداکثر 51 درجه (دهلران) از سوی هوا شناسی اعلام شده اما دماسنج بسیاری از اهالی مهران و دهلران گرمسیر تا  56 درجه سانتی گراد دما را به معنای حداکثر مطلق گرما ثبت کرد.

حاصل  تفاوت عدد اعلامی هواشناسی با رقم بالاتر دماسنج های خانگی فقط بی اعتمادی و غرولند نیست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تشعشع نامهربان افتاب در روزهای رونق کار کشت و زرع مهران و دهلران که بیشتر از نیمی از زمین و تولید زراعی استان ایلام  را دارند  بسیاری از زارعان به خصوص سالمندان پرتحملی که هیچ شرایط اب وهوایی انان را مجبور به تعطیل کار کشاورزی نمی کند گرما زده کرد که تعدادی از انها به مراکز درمانی مراجعه کردند .

احساس سرگیجه، خستگی بیش از حد، آشفتگی، درد شدید عضلات، تب یا تهوع، تشنج یا بیهوش شدن از جمله علائم گرمازدگی استکه  در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه شود.

 ۱۱۸ نفر راهی بیمارستان شدند

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام گفت:با شروع گرمای شدید داستان از ابتدای هفته تاکنون ۱۱۸ نفر به‌ علت گرمازدگی به بیمارستان‌های استان ایلام مراجعه و درمان شده‌اند.

 فیروز بالاوندی اظهار داشت: بیش از نیمی از این افراد، میانسال و از اهالی شهرستان‌های مناطق گرمسیری (دهلران و مهران) هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام توصیه کرد: با توجه به افزایش دمای هوا تا پایان هفته، مردم استان برای حفظ سلامت خود، در ساعات اوج گرما از رفت و آمد غیرضروری در زیر تابش آفتاب خودداری کنند.

بالاوندی ادامه داد: در مراحل اولیه گرمازدگی، در فرد علایمی مانند تپش قلب، وعرق کردن زیاد مشاهده می‌شود و در صورتی که میزان عرق کردن فرد افزایش یابد نتیجتاً مقدار زیادی از مایع بدن از دست رفته و الکترولیت‌های ضروری بدن مانند سدیم و پتاسیم نیز دفع می‌شود.

با توجه به شدت گرما در چند ساعت قبل و بعد از ظهر که  افتاب در اوج تشعشع قرار دارد تاکید بهداشتی این است که اقشار مختلف مردم کمتر از خانه خارج شوند هرچند بسیاری از افراد مانند زارعان دهلران ومهران در این روزها حاضر به یک ساعت خانه نشینی نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به گرم شدن هوا شهروندان باید هشدارها را جدی گرفته وبه خصوص افراد و گروه های سنی پرخطر مانند کودکان و کهنسالان از تردد دربیرون منزل باید اجتناب کنند.

دکتر راضی ناصری فر افزود: گرمازدگی، حالتی است که سیستم تنظیم کننده دمای بدن بدلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما از کار می‌افتد که برای پیشگیری و یا مقابله با این حالت باید نکاتی را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه چنانچه کسی دچار گرمازدگی شد در کمترین زمان به مراکز درمانی انتقال داده شود، گفت: علائمی از جمله ضعف، احساس خستگی شدید و از حال رفتن، احساس تشنگی شدید، سردرد، تهوع، استفراغ و گیجی نشانه گرمازدگی است.
وی تاکید کرد: در این شرایط  لباس های فرد گرمازده را درآورده و بدن او را در آب سرد فرو برید یا با استفاده از یک پارچه، حوله یا اسفنج بدن را با آب سرد خیس کنید.
دکتر ناصری فر ادامه داد: پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار داده دست ها و پاهای وی را ماساژ دهید و اگر شخص هوشیار است او را تشویق به نوشیدن کم کم آب کنید.

وی راه های پیشگیری از گرما زدگی را استراحت کردن در سایه یا محیط خنک، در صورت کار کردن در دمای بالا نوشیدن آب هر 15 تا 20 دقیقه، پوشیدن لباس های سبک و رنگ روشن، نوشیدن آب هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب و قرار نگرفتن در  معرض نور خورشید.
دکتر ناصری فر تاکید کرد: در مورد نوزادان و کودکان زیر ۲ سال که نمی توانند مشکل خود و احساس تشنگی شان را بیان کنند، این مساله بسیار مهم تر است.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام با اشاره به ورود سامانه پر ارتفاع جنب حاره‌ای به استان ایلام اظهار داشت: فعالیت این سامانه در چند روز گذشته موجب افزایش گرمای هوا در سطح استان به خصوص منطقه گرمسیری جنوب ایلام به فراتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد شد.

مجتبی میهن پرست افزود: دمای هوای شهر دهلران روز گذشته با ۵۱ درجه گرمترین شهر کشور شد که انتظار می‌رود این روند امروز نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه موج گرما تا پایان هفته در سطح استان مستقر است، افزود: به دنبال افزایش گرما ساعت کار اداری شهرستان‌های گرمسیری دهلران و مهران در استان ایلام به مدت سه روز تغییر یافت.

همچنین با توجه به شدت گرما و افزایش استفاده مردم از تجهیزات خنک کننده، روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام امروز با صدور اطلاعیه‌ای ازاهالی استان خواست: با توجه به افزایش مصرف برق در استان ایلام که در این لحظه به اوج خود رسیده و قطعاً بدون همراهی و تشریک مساعی مشترکین در خصوص مدیریت مصرف امکان اعمال خاموشی کاملاً جدی است.

مدیر عامل شرکت برق استان ایلام در این خصوص به ایرنا گفت:مصرف برق در استان ایلام در این لحظه به اوج خود رسیده و قطعاً بدون  مدیریت مصرف امکان اعمال خاموشی جدی است.

هادی شیرخانی از مردم خواست بیشتر از همیشه به میریت مصرف برق اهتمام ورزند تا امکان توزیع عادلانه انرژی برقی در روزهای آتی نیز میسر شود.

شیرخانی درخصوص مصادیق مدیریت مصرف ضمن تاکید بر کاهش استفاده های غیر ضرور تجهیزات برقی افزود:  در ساعت اوج مصرف یعنی ۱۱ ظهر تا ۱۸ عصر و ۲۱ تا ۲۴ شب از استفاده از وسایل پرمصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و…کمتر استفاده کنند.

وی توصیه کرد: دمای کولر گازی حتماً روی ۲۵ قرار گیرد.
 دمای هوا در ابتدای هفته جاری در شرایطی اغاز شد که ایلام از مهار  در اخرین روز هفته قبل موفق به مهار چندین  اتش سوزی گسترده  عرصه های طبیعی شده بود  اتش سوزی هایی که مکرر در مرداد ماه جنگل و مرتع و مزرعه را خاکستر کردند.

علت زمینه ای این حریق ها خشکی انبوه بوته و علف های مراتع و زیر اشکوب جنگل و عامل اصلی ان بی احتیاطی و گاه تعمدی عامل انسانی  است.

اکنون  افزایش دما و خشکی هوا،احتمال  وقوع   گسترش آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی فزونی یافته است کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوندباید از اقدام های پرخطری مانند روشن کردن آتش خودداری کنند.

7180/6034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۷۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد

امین اسدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت تاکنون ۴ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که متأسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است.

به گفته او، با اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور و اطلاع رسانی به موقع میزان ابتلا نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

اسدی با بیان اینکه شیوع تب کریمه کنگو تا پایان فصل گرما ادامه دارد، افزود: با توجه به افزایش تعداد کنه ها در فصل گرما به دامداران توصیه می شود که نسبت به سم پاشی اسطبل ها اقدام کنند و همواره از دست زدن و له کردن کنه ها با دست اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی ادامه داد: در قالب اردوهای جهادی در روستاهای کم برخوردار و مناطق صعب العبور عشایر، سم پاشی اماکن دامی بصورت رایگان انجام می شود.

به گفته او، با توجه به شیوع ویروس در فصل گرما به افراد توصیه می شود که از خوردن جگر و گوشت خام و نیم پخته خودداری کنند چراکه این ویروس مقاوم به حرارت نیست و با پختن به طور کامل از بین می رود.

اسدی گفت: افراد از خرید دام و گوشت کنار جاده بواسطه بیماری مشترک انسان و دام، به جد اجتناب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سقوط درختان شهر دهلران بر اثر تندباد
  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • ‍ نشست ستاد بحران ایلام برای روستای سیل‌زده «تختان» دهلران‌
  • وصل مجدد برق روستای تختان در شهرستان دهلران
  • (ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا
  • عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) در دهلران
  • چگونه در گرما از پاها مراقبت کنیم؟
  • فیلم| طغیان شدید رودخانه در دهلران ایلام
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟