Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، مهران اوچی اردبیلی روز پنجشنبه در هفتمین رویداد کارآفرینی "دیدار در مزرعه" با اشاره به اینکه استان اردبیل بدلیل وجود ظرفیت‌های ارزشمند حوزه کشاورزی بویژه در بخش گیاهان دارویی نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌برداری از این نعمت خدادادی است، اظهار کرد: تکمیل زنجیره تولید تا مصرف گیاهان دارویی نیازمند مطالعه و توانمندسازی و ایجاد زیرساخت‌ها در چهار حوزه کشت و پرورش، آموزش و ترویج استفاده از گیاهان دارویی، صنعت و فرآوری گیاهان دارویی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای مشارکت در تحقق اهداف این حرکت ملی در تلاش هستیم تا امکان برگزاری رویدادهای کارآفرینی اثربخش را در نقاط مختلف استان فراهم کنیم.

اوچی اردبیلی گفت: در قالب این رویدادها تلاش می‌کنیم تا پرورش قدرت خلاقیت و ایده‌پردازی در یک محیط علمی و دوستانه به منظور ایجاد فرهنگ نوآوری، جذب سرمایه‌گذار و تجاری‌سازی ایده‌های نو و فناورانه در حوزه گیاهان دارویی و کشاورزی به شکل مطلوبی صورت پذیرد.

وی با اشاره به پیشینه جهاد دانشگاهی استان اردبیل در حوزه گیاهان دارویی تشریح کرد: این نهاد پس از مطالعه در منطقه مغان بر روی گونه‌های مختلف گیاهان دارویی، مرکز رشد تخصصی آن را برای حمایت از فناوران و ایده‌های این حوزه راه‌اندازی کرده است.

اوچی از فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی خواست با بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود امکان راه‌اندازی کسب و کارهای نوین را برای غلبه بر معضل بیکاری فراهم کنند.

مسئول مزرعه گیاهان دارویی نیز در این رویداد کارآفرینی گفت: گیاهان دارویی برای سلامتی جسم و درمانی مفید و معجزه‌گر برای اقتصاد هستند که اگر کسی با اطلاعات و تحقیقات کامل وارد این عرصه شود می تواند آینده خود و دیگران را تغییر دهد.

علیرضا صمدزاده با اشاره به استفاده از استعداد طبیعی در منطقه از طریق راه‌اندازی کسب و کار و ساماندهی این حوزه افزود: کاشت گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر سودآوری برای کشاورزان، نیاز به محصول را در جامعه تامین کند.

وی بازارشناسی را از نکات مهم دیگر این عرصه دانست و گفت: وقتی نیازسنجی مناسبی از بازار هدف گیاهان دارویی و نوع محصولات مورد نیاز به عمل آمد، می‌توان برنامه‌ریزی مناسبی برای راه اندازی مزرعه و نوع محصول و حتی نحوه فرآوری و بسته بندی انجام داد.

این کارشناس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم و فصلی در این مزرعه مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: در کنار مزارع می‌توان در زمینه تولید عصاره و اسانس نیز کارگاه‌هایی راه‌اندازی و در حوزه خشک کردن فعالیت و در کنار آن مراکز عرضه مستقیم تأسیس کرد.

در رویداد "دیدار در مزرعه" که با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، آشنایی با کسب ‌و کار مناسب در حوزه گیاهان دارویی و آموزش کاربردی کوتاه و فشرده برگزار شد ، شرکت‌کنندگان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مزرعه، به بیان سوالات و فعالیت‌های مشابه خود پرداختند و از نظرات و تجربیات کارآفرینان و صاحب‌نظران این حوزه بهره‌مند شدند.

تاکنون ۴۳۰ گونه گیاهان دارویی در استان اردبیل شناسایی شده است.

شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان اردبیل بویژه اراضی مستعد خلخال، گیوی، مشگین شهر و نمین مناسب برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی است.

چند سال پیش کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور پس از تصویب در ستاد توسعه گیاهان دارویی کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سامیان اردبیل راه اندازی و ۱۲۸ گونه گیاه دارویی اعم از بومی، غیربومی، زراعی و طبیعی از مناطق مختلف در این کلکسیون جمع آوری و کشت شد.
گونه‌های کشت شده شامل ۹۰ جنس و ۳۵ تیره شامل خانواده نعناعیان، چتریان و کاسنیان و بیشتر علفی، یک ساله، چند ساله و دائمی بوده و در نظر است در سال آینده انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای نیز به مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی اضافه شود.
از عمده ترین انواع گیاهان دارویی در استان اردبیل بابونه است که به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر به صورت خودرو در مزارع، دشت‌ها، باغ‌ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید.
مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد.
در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جنس در این منطقه شناسایی شده‌اند که از بین انواع شناسایی شده گونه‌های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید.

۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشتغال فراگیر اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۱۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی؛ در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستائیان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله، آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قار ترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیبهای جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش به نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.
کوه سهند با ۱۲۹ هزار هکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود