Web Analytics Made Easy - Statcounter

منوچهر پارسافر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : باغداران  استان سال گذشته به دلیل سرمازدگی فقط ۱۱ تن فندق استحصال  کردند که پیش بینی می شود تا پایان شهریور امسال  ۱۶هزار و ۴۰۰ تن فندق به ارزش ۶۵۶ میلیارد تومان برداشت کنند.

وی   با اشاره به وجود  ۱۹ هزار هکتار باغ فندق در گیلان که  ۸۵ درصد تولید فندق کشور را شامل می شود افزود: توسعه این باغ ها  یکی از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی گیلان است و این سازمان ۷۰ درصد هزینه نهال اصلاح شده فندق را در قالب یارانه تامین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پارسافر اضافه کرد: با توزیع نهال های یارانه ای فندق ، از سال گذشته تاکنون ، یک هزار و ۵۰۰ هکتار به وسعت باغ های فندق گیلان اضافه شده است.
وی با اشاره به اینکه نهال های یارانه ای فندق پس از چهار تا پنج  سال  به باردهی اقتصادی می رسند ، خاطرنشان کرد : از هر هکتار باغ فندق ، دست کم یک تـن فندق خشک به دست می آید که بر این اساس پیش بینی می شود تا پنج سال آینده این باغ های جدید، حدود یک هزار و۵۰۰ تن دیگر به سبد تولید فندق خشک گیلان و کشور اضافه  کند.

وی توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی، استفاده از ارقام پر محصول را موجب افزایش تقاضای بازار و رونق تولید فندق اعلام کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان  نیز  از  وجود هشت واحد بسته بندی و تبدیلی فندق در استان با ظرفیت بسته بندی و فرآوری پنج هزار و ۵۰۰ تن محصول خبر داد و گفت:  تا ۱۰ سال گذشته ، باغداران به علت کمبود صنایع بسته بندی و تبدیلی ، برای فروش فندق با مشکل روبرو بودند و مجبور می شدند ، محصول شان را بصورت فله ای بفروشند. 

جوادزاده افزود: افزون بر خشک کردن ، بو دادن و بسته بندی کردن فندق در این هشت واحد که در تهیه آجیل و شیرینی و شکلات سازی کاربرد دارد ، حدود یکهزار تن محصولات جانبی فرآوری شده از جمله خمیر و کره فندق و گرانول با ایجاد ارزش افزوده پنج برابری تولید می شود.

وی  شناخته شدن فندق گیلان، با نام و برند همین استان را یکی دیگر از مزایای توسعه صنایع تبدیلی این محصول می داند و می گوید : تا ۱۰ سال گذشته ، بخش زیادی از فندق تولیدی گیلان برای بسته بندی از قطب تولید این محصول، به استان های دیگر فرستاده می شد و با برند آن استان ها در بازار شناخته شده بود، اما حالا فندق گیلان، نام خاستگاهش را بلندآوازه کرده است. 
جواد زاده  با بیان اینکه برای رونق بیشتر تولید ، دستورالعمل ایجاد زنجیره تولید ، فرآوری و بسته بندی فندق در سازمان جهاد کشاورزی تدوین شده است گفت : به زودی زنجیره تولید و فرآوری فندق در گیلان راه اندازی خواهد شد.

۵۹ هزار باغدار گیلانی  ، ۱۹ هزار هکتار باغ فندق دارند.

۷۲۹۶ /6030

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۲۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مهاجر ظهر چهارشنبه در جلسه جهش تولید در دیمزارهای مازندران گفت: میانگین سرانه زمین در کشور ۳.۲ هکتار است که اگر به کمتر از این میزان برسیم قطعاً با کاهش بهره وری در اراضی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: واردات دانه‌های روغنی توسط واردات کنندگان در ازای خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان است و پس از پرداخت وجه به کشاورزان و تأیید آن اجازه واردات به این شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بلوک بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است که به صورت پهنه بندی مدیریت می‌شوند، افزود: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی باعث افزایش بهره وری مزارع می‌شود.

مهاجر اظهار داشت: در مازندران باید کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود.

وی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی تأمین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم را برعهده دارند و باید بر اساس رسالت اصلی خودشان عمل کنند.

بابک مؤمنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه با اشاره به اینکه ذات و رسالت جهاد کشاورزی تولید است، ادامه داد: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می‌شود و امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

وی بر تأمین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی تاکید کرد.

کد خبر 6094289

دیگر خبرها

  • (ویدیو) فرآیند فرآوری و بسته بندی «خرچنگ برفی» در کارخانه
  • جزئیاتی از رویداد طراحی و بسته‌بندی محصولات خانگی، صنایع دستی و سوغات
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی در «قرار دوازدهم» بقاع متبرکه گیلان
  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • حیله غیراخلاقی تولیدکنندگان معروف تنقلات برای فروش بیشتر
  • دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر
  • زندانیان شاغل در روز کارگر هدیه گرفتند