Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:41:28 GMT

کشاورزانی که تحریم را دور می‌زنند!

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۲۶۰۹

کشاورزانی که تحریم را دور می‌زنند!

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید بر این‌که کشت زیره سبز در استان زنجان توسعه می‌یابد، از برداشت 65 تن زیره سبز مرغوب از اراضی استان خبر داد.

بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی از سیاست‌ها و برنامه‌های مهم سازمان جهادکشاورزی استان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و مدیریت باغبانی سازمان با همکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌های تابعه، کشت گونه‌های دارویی در استان را به طور جدی پیگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با بیان این‌که سطح زیر کشت گیاهان دارویی طی چهار سال گذشته در استان زنجان از 14 هکتار به بیش از 520 هکتار افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: زیره سبز حدود 250 هکتار از گیاهان دارویی کشت شده در استان را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر، در شهرستان‌های ابهر و سلطانیه کشت و تولید می‌شود.

وی افزود: قرار است که در قالب طرح توسعه 500 هکتاری کشت گیاهان دارویی طی سال‌های آتی، زیره سبز در همه شهرستان‌های استان به‌ویژه ماه‌نشان کشت شود . سال زراعی جاری نیز 160 هکتار از اراضی شهرستان ابهر و 92 هکتار از اراضی شهرستان سلطانیه به کشت زیره سبز اختصاص پیدا کرد و در مجموع حدود 65 تن محصول مرغوب در این دو شهرستان برداشت شد.

اوجاقلو با اشاره به این‌که توسعه کشت زیره سبز به خاطر نیاز آبی پایین و مقاومت به خشکی، از تاکیدات مجری طرح گیاهان دارویی وزارت متبوع در راستای مقابله با بحران آب محسوب می‌شود، تصریح کرد: زیره سبز در استان زنجان به صورت دیم کشت می‌شود و امسال 40 هکتار از سطح زیر کشت این گونه دارویی در استان به دلیل عدم کشت به‌موقع قابل برداشت نبود.

وی با بیان این‌که بیش از 80 درصد زیره سبز دنیا در ایران تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با هدف کنترل نوسان قیمت، امکان عرضه زیره سبز تولیدی استان زنجان در بورس فراهم شده است و آینده روشنی در زمینه توسعه کشت این گیاه دارویی در استان پیش‌بینی می‌شود؛ چراکه زمینه‌ساز اشتغال‌زایی، صادرات غیرنفتی و ارزآوری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشت زیره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۲۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان پیش بینی کرد هرکیلو آویشن بیش از ۵۰۰ هزار تومان فروخته شود و ارزش آویشن‌های برداشت شده امسال به بیش از ۲۰ میلیارد تومان برسد.

سید محمد نور موسوی افزود: بیشترین آویشن‌های برداشت شده در شهرستان‌های رودان، میناب، بشاگرد و حاجی آباد است.

وی گفت: سطح رویشگاه‌های هرمزگان بیش از دویست هزار هکتار است که ۵۰ هزار هکتار آن در طرح بهره برداری، و در ۷ هزار هکتار آن عملیات احیای از سوی جوامع محلی صورت گرفته است.

وی گفت: پارسال ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان دارویی با همکاری بهره برداران و تعاونی‌های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار پوشش داده شد که شامل دوگونه دارویی آویشن و آنغوزه است.

بیشتر بخوانید: آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: طرح‌های اصلاحی و احیایی در مراتع با همکاری بهره برداران شامل ساخت هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق است.

موسوی گفت: گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش و تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در هرمزگان دارند.

وی افزود: این گونه‌های دارو‌های گیاهی پس از برداشت به استان‌های فارس، اصفهان و تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود؟
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی