Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@14:48:46 GMT

بی توجهی به تومور کاذب مغزی، موجب نابینایی می شود

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۲۹۷۸

بی توجهی به تومور کاذب مغزی، موجب نابینایی می شود

این متخصص مغز و اعصاب اعلام کرد : اگر به درمان این بیماری توجه نشود کاهش پیشرونده دید محیطی، دید مواج و کوررنگی و در نهایت کوری ناگهانی با قطع اعصاب بینایی رخ  خواهد داد.

دکتر کاوه کاشانی همچنین گفت: سردردهای صبحگاهی از علائم بارز  بیماری تومور کاذب مغزی هستند که در نتیجه افزایش فشار داخل مغز ایجاد می‌شوند، بنابراین سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید و برای درمان آن عجله کنید عدم توجه به این نوع سردردها باعث تشدید بیماری می‌شود حتی اگر پس از مدتی به ظاهر سردرد برطرف شود اما آسیب به عصب بینایی ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: افزایش فشار داخل جمجمه باعث آسیب به عضلات کنترل کننده حرکات چشم و  دوبینی می‌شود، البته بیمار علاوه بر نشانه‌های چشمی شاید متوجه صداهایی در گوش خود نیز شود سردردهای میگرنی، تاری دید، مگس پران چشم ها، گزگز و یا انقباض عضلات اندام‌ها مخصوصاً دست و پا، گزگز گوش از دیگر علائم این بیماری هستند 

کاشانی پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تومور کاذب مغزی نام یک بیماری مغزی است که در آن تمام علائم یک تومور مغزی مشاهده شده ولی تومور بصورت فیزیکی وجود ندارد و فقط فشار مایع مغزی داخل جمجمه افزایش می یاید

متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: مبتلایان به این بیماری می‌بایست برای یکسال معاینات چشم ۳ ماهه داشته باشند، حتی اگر علائم بیمار مانند سردرد، دوبینی از بین رفته باشد، درمان خود را متوقف نکنند چون ممکن است چند ماه یا حتی چند سال بعد مجدداً تجدید شود.

این نورولوژیست با اشاره به اینکه این بیماری در کودکان و نوجوانان نیز دیده می‌شود و شیوع آن در کشور ما به مراتب بیشتر از کشورهای غربی است اضافه کرد: تومور مغزی کاذب در اثر تولید زیاد مایع مغزی نخاعی، جذب کم مایع مغزی نخاعی یا هر دو ایجاد شود.

متخصص مغز و اعصاب گفت: این نوع تومور بیشتر در خانم‌های جوان و چاق دیده می‌شود،این افراد معمولاً اختلالات غدد درون ریز، نظیر اختلالات قاعدگی نیز دارند، مصرف بعضی داروها و مصرف زیاد ویتامین "A" هم می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

کاشانی بیان کرد: داروهای ضد بارداری، سیکلوسپورین، نالیدیکسیک اسید، نیتروفورانتوئین، فنی توئین، داروهای استروئیدی (شروع یا قطع آنها)، داروهای سولفا، تاموکسیفن و تتراسایکلین باعث افزایش خطر ایجاد تومور مغزی کاذب می‌شوند.
به گفته وی بیماری آدیسون، نارسایی مزمن کلیه، بیماری کوشینگ، هیپوپاراتیروئیدیسم، کم خونی آهن، چاقی نیز در ایجاد تومور کاذب مغزی مؤثر هستند.

این نورولوژیست اظهار داشت: در سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی مغزی بعمل آمده از این بیماران هیچ گونه توده یا توموری دیده نمی‌شود، برای تشخیص این بیماری باید وجود تومور یا دیگر بیماری‌های مغزی رد شود.

کاشانی گفت: بعد از انجام تصویربرداری مغزی باید فشار مایع مغزی نخاعی با گرفتن مایع نخاعی (یا ال‌پی) از ناحیه کمر اندازه‌گیری شود که در این بیماری فشار مایع مغزی نخاعی اغلب بالای ۲۵ سانتی متر آب است در حالیکه اندازه نرمال آن زیر ۱۸ سانتی‌متر آب، است و در افراد چاق تا ۲۵ سانتی متر آب، طبیعی است
نورولوژیست دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: درمان باید بر اساس نوع شکایت بیمار در نظر گرفته شود بنابراین هدف درمان کاهش فشار داخل مغز است و برای کاهش این فشار می‌توان از چند روش استفاده کرد.
به گفته وی روش اول درمان در این بیماری درمان دارویی است و از داروهایی استفاده می‌شود که تولید مایع داخلی مغزی را کاهش دهد زیرا در این بیماری مایع داخلی مغزی زیاد است و باید تخلیه شده یا تولیدش کمتر شود که در مبتلایان به این بیماری معمولاً از استازولامید و توپیرامات استفاده می‌شود.

کاشانی اظهار داشت: روش دیگر درمان، تخلیه مایع داخل مغزی یا همان ال پی است، این روش در حال حاضر زیاد استفاده می‌شود و زیر بنای تشخیص این بیماری را تشکیل می‌دهد یعنی برای تشخیص این بیماری باید ال‌پی انجام شود تا مطمئن شد فشار داخل مغز بالا است.

وی ادامه داد: روش بعدی جراحی است و در مورد مبتلایانی به کار می‌رود که به درمان‌های دارویی و ال‌پی جواب نمی‌دهند یا در بیمارانی که احتمال کاهش دید آنها در اثر این بیماری رو افزایش است و یا این اتفاق با سرعت در حال وقوع است.

این پزشک متخصص به بیماران توصیه کرد از مصرف داروهای هورمونی و آنتی بیوتیک ها (مخصوصاً سایکلین دارها) تا حد امکان و بدون مشورت با پزشک معالج خودداری کنند.

شهرستان فسا در  ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

۹۶۵۳ /۱۸۷۶ 



 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فسا بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف داروی جدید برای درمان بیماری MS (فیلم)



منبع:پیج dr.neurosafari

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دمنوشی مناسب و متعادل برای تمام افراد مبتلا به سینوزیت (فیلم) داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم) تفاوت اگزما و قارچ پوستی (فیلم)

دیگر خبرها

  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • علائم فشار خون بالا
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • کشف داروی جدید برای درمان بیماری MS (فیلم)
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی
  • بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود