Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@20:26:38 GMT

ایران بر خلاف غرب به دنبال انحصارطلبی علمی نیست

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۳۷۳۰

ایران بر خلاف غرب به دنبال انحصارطلبی علمی نیست

به گزارش ایکنا،‌ محمدمهدی طهرانچی در اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگی‌های خارج از کشور المصطفی که در ستاد مرکزی این نهاد علمی در قم برگزار شد با اشاره به ابراز نگرانی غرب از تحولات ایجاد شده در جغرافیای علم، به ویژه در زمینه آموزش عالی، تصریح کرد: بر اساس گزارش مراکز وابسته به غرب، جمهوری اسلامی ایران یکی از ده کشور برتر در توسعه آموزش عالی است و امروز کشور در این زمینه به توفیقات زیادی دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده کتاب «پژوهش وضع موجود و طراحی وضعیت مطلوب»، با بیان اینکه المصطفی(ص) از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است،‌ افزود: جامعةالمصطفی پیشروترین مرکز علمی کشور در عرصه بین‌الملل به شمار می‌آید و ما به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، به دنبال آنیم از این تجربیات در مسیر پیوند این دو نهاد علمی بهره ببریم.

طهرانچی جابه‌جایی و مهاجرت دانشجویان را یکی از مسائل مهم در مراکز دانشگاهی جهان برشمرد و گفت: دانشگاه‌های آمریکا، انگلستان، استرالیا و... در صدر کشورهای دارای بیشترین پذیرش دانشجوی خارجی هستند و بیشترین مهاجرت دانشجو نیز از چین، هند، کره و... انجام می‌گیرد. متأسفانه، سهم پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران نسبت به مهاجرت دانشجویان به خارج، بسیار پایین است و تقریباً جمعیت دانشجوی ورودی به کشور، نصف دانشجوی خروجی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون، دانشجویانی از سی کشور جهان، در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل‌اند، بیان کرد: امروز شعب دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک شبکه دانشگاهی شناخته‌شده در جهان مطرح است.

طهرانچی اذعان کرد: پس از انتصاب دکتر ولایتی به ریاست هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه در مسیر جدیدی قرار گرفت و بنا دارد به عنوان بازوی دانشگاهی، در جهت تحقق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی گام بردارد.

وی، در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تبادلات علمی و دانشجویی اشاره کرد و گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری در بیانات خود تأکید دارند، حرکت علمی، از عوامل اقتدار کشور به شمار می‌آید و سلطه‌پذیری کشورها، نتیجه عقب‌ماندگی علمی آن‌هاست. بنا بر تأکیدات رهبر معظم انقلاب رسالت علمی ما تنها معطوف به داخل کشور نیست و خود را موظف می‌دانیم جهان اسلام را در همه علوم تمدن‌ساز، از علوم عقلی تا طبیعی، تأمین کنیم.

رئیس کمیسیون تخصصی علوم پایه شورای عالی عتف، با اشاره به این که ایالات متحده آمریکا با وجود جذب هفتصدهزار دانشجوی خارجی، توجه زیادی به حفظ درصد سهم خود در پذیرش دانشجویان مهاجر دارد، اظهار کرد: در اسناد راهبردی آموزش علوم عالی انگلستان، این کشور باید مقصد نخست جذب دانشجوی خارجی باشد و تأکید شده است که همه سازوکارها برای جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های این کشور فراهم شود و از سوی دیگر، از سرمایه‌گذاری روی افرادی که قصد مهاجرت به خارج کشور دارند، پرهیز شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، پذیرش دانشجویان خارجی را یکی از ابزارهای مهم برای حفظ اقتدار کشورها برشمرد و گفت: وجود تنها 39000 دانشجوی خارجی نسبت به تعداد ۳‌میلیون و ششصدهزار دانشجوی ایرانی، رقم پایینی برای دانشگاه­‌های کشور به شمار می‌آید و اصلاح این وضعیت، نیازمند همکاری جدی مراکز علمی و دانشگاهی است.

وی توسعه همکاری مراکز دانشگاهی با جامعةالمصطفی را از لوازم ضروری برای دست‌یابی به مرجعیت علمی و حرکت در مسیر تمدن‌سازی دانست و اظهار کرد: برای گسترش فرهنگ و آرمان‌های الهام‌بخش انقلاب اسلامی، نیازمند شبکه داخلی دانشمندان جهان اسلام هستیم که این شبکه هنوز فعال نشده است. این شبکه‌سازی بسیار مهم، بدون جذب دانشجوی غیرایرانی و تربیت نیروهای علمی و متخصص در جهان اسلام تحقق نخواهد یافت.

طهرانچی ادامه داد: باید در نظام آموزشی خود تربیت‌کننده و صاحب سبک باشیم. یکی از ایرادات مراکز علمی ما این است که نسبت به دانشجوی خارجی، صاحب سبک نیستند و علوم با معیارهای مکتب غربی انتقال می‌یابد. امروز تحت رهبری مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، تحولی عظیم در علوم پایه، پزشکی و مهندسی روی داده است. در زمینه علوم انسانی نیز در حوزه‌های علمیه کارهای خوبی آغاز شده است، ولی این حرکت هنوز در دانشگاه‌­ها عمق نیافته است.

رئیس دانشگاه آزاد، در پایان، با تأکید آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه همکاری با جامعةالمصطفی، اظهار کرد: امیدواریم با حضور در این جلسه و افزایش همکاری با جامعةالمصطفی، طرحی نو دراندازیم. تعداد کنونی دانشجویان خارجی در ایران کافی نیست و باید با توسعه ارتباطات مراکز دانشگاهی، در مسیر جدیدی گام برداریم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری قرآن جامعه المصطفی العالمیه سخنرانی اختتامیه رییس دانشگاه آزاد اسلامی طهرانچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است

نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا،‌ محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقای مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید