Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آبرسانی به روستاهای شهرستان ورزقان، طرحی با رویکرد تامین، ذخیره و انتقال آب شرب بهداشتی است که کلنگ آغاز آن دهه فجر پارسال با حضور وزیر صمت و استاندار آذربایجان شرقی زمین زده شد و انتظار می رود با بهره برداری از آن مشکل دسترسی دورافتاده ترین روستاهای این شهرستان نیز به آب شرب برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

البته سرمایه گذاری 800 میلیارد ریالی دولت در این طرح تنها برای انتقال آب از محل مخزن آب «چراغلو»ی مجتمع مس سونگون است و برای لوله گذاری انتقال آب از سد «حاجیلارچای» به این مخزن نیز هزینه جداگانه ای سرمایه گذاری شده است. 

بر اساس این طرح، قرار است 120 لیتر بر ثانیه آب از سد «حاجیلارچای» به مخزن آب «چراغلو»ی مجتمع مس منتقل و از این میزان نیز 106 لیتر بر ثانیه آب تصفیه شده و بهداشتی از طریق تصفیه خانه و شبکه انتقال در روستاهای محدوده طرح توزیع شود. 

بنا بر اطلاعات منتشر شده، طول مجموع خطوط لوله این طرح 162 کیلومتر با 2 باب دستگاه پمپاژ است و تخمین زده می شود با بهره برداری از آن 39 هزار نفر از ساکنان روستای شهرستان ورزقان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شوند.

مذیرعامل آب و فاآذربایجان شرقی در این باره به ایرنا گفت: این طرح، بزرگترین طرح آبرسانی استان با رویکرد کمک به توسعه و عمران روستایی است که با توجه ویژه دولت اجرا می شود. 

علیرضا ایمانلو  افزود: اولویت ما در اجرای این طرح، اجرای خطوط انتقال است که تا 10 روز آینده پیمانکارها مشخص می شود.

وی اضافه کرد: پس از خطوط انتقال، تصفیه خانه در اولویت بعدی ماست که که از آن سه خط، یکی به شهر ورزقان و 2 تای دیگر به روستاهای محدوده طرح، منشعب می شود.

نماینده مردم شهرستان ورزقان نیز در این ارتباط گفت: در بخش آب شرب شهرستان ورزقان، هم از نظر کیفت و هم از نظر کمیت مشکلات زیادی داریم، این طرح که با همکاری شرکت مس و شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در حال انجام است در وزارت نیرو تصویب و دارای ردیف و کد پروژه است.

رضا علیزاده افزود: با اتمام این پروژه که بخشی بزرگی از کارهای اجرایی آن توسط شرکت مس انجام یافته، برای همیشه مشکل کمبود آب شرب بهداشتی و پایدار در سطح شهرستان ورزقان حل و برطرف خواهد شد و می توان گفت در توسعه شهرستان و مهاجرت معکوس نیز تاثیر بالایی خواهد داشت.

فرماندار شهرستان ورزقان نیز در مورد این طرح اظهار داشت: بیست و پنجم تیر ماه امسال ۶۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه اجرای پروژه آبرسانی به ۶۳ روستا و شهر ورزقان در شهرستان ورزقان صادر شده است و پیگیر هستیم این طرح در سریع ترین زمان عملیاتی شود.

یحیوی با اشاره به مقدار آب مورد نیاز پروژه گفت: دو سال قبل با حضور مسئولان استانی در محل فرمانداری شهرستان ورزقان از سد حاجیلار ۳ میلیون متر مکعب آب برای این طرح تخصیص داده شده است و با مشارکت شرکت صنایع ملی مس این طرح انجام خواهد شد. 

وی تشریح کرد: بخش مهمی از عملیات اجرایی این طرح که بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، از قبل آغاز و توسط مجتمع مس سونگون لوله گذاری شده است و بعد از احداث تصفیه خانه، آب بهداشتی به شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان ورزقان متصل می شود.

وی به اهمیت بالای آب شرب اشاره کرد و گفت: این پروژه باعث خواهد شد مردم به آب کاملا بهداشتی و پایدار دسترسی داشته باشند و امیدواریم علاوه بر آن که از مهاجرت مردم شهرستان ورزقان به شهر های دیگرجلوگیری کند، بلکه مهاجرت معکوس نیز رخ دهد و روستاها توسعه یابند.

شهرستان ورزقان در 90 کیلومتری شمال شرق تبریز یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی و مرکز آن شهر ورزقان می باشد؛ این شهرستان از دو بخش مرکزی و بخش خاروانا تشکیل شده‌است.

کمتر از 10 درصد جمعیت 50 هزار نفری این شهرستان در شهر و بقیه در روستاها ساکن هستند؛ این شهرستان از سمت شرق به شهرستان اهر، از سمت غرب به شهرستان‌هایمرند و شبستر. از سمت شمال به شهرستان‌های کلیبر و جلفا و از سمت جنوب به شهرستان تبریز محدود شده‌است. 

518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۴۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی روستای کوچ دیگ سید در گنبد کاووس

ابوالفضل رحیمی گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت و افزایش کیفیت آب شرب روستای فوق و همچنین تعویض لوله‌های فرسوده با توجه به قدمت بالای شبکه آبرسانی اجرای کامل اصلاح شبکه آبرسانی در این روستا به طول ۶۰۰۰ متر در مراحل پایانی است. 

او در خصوص پیامد‌های وجود شبکه‌های فرسوده آبرسانی بیان کرد: شبکه‌های توزیع آبرسانی فرسوده مرتباً دچار شکستگی می‌شوند که این موضوع سبب هدر رفت آب می‌شود ضمن اینکه به دلیل افزایش جمعیت و قطر پاییین لوله‌های موجود دیگر پاسخگوی نیاز آب شرب مشترکین نیست و شاهد افت فشار آب در زمان اوج مصرف در مناطقی که شبکه آن باید اصلاح شود هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: هزینه اجرایی این عملیات بیش از ۴۸ میلیارد ریال بوده که با پایان عملیات فوق جمعیتی بالغ بر ۷۶۹ نفر از اهالی این روستا از این پروژه برخوردار می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند
  • ۱۰ روستای گلوگاه با مجتمع شهدای هزارجریب آبرسانی می شود
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی روستای کوچ دیگ سید در گنبد کاووس
  • آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • اجرای طرح آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان
  • تسویه ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌های آب و فاضلاب بوشهر