Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در آیین که از سوی آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت ترتیب یافته بود، آیات محمد جواد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم، محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی، نمایندگان بیوت مراجع، اعضای جامعه مدرسین و اعضای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات قم حضور داشتند یاد و خاطره این دو عالم ربانی گرامی داشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی با بیان اینکه آیت الله حائری در سه حوزه علمیه کربلا، نجف و قم به تحصیل پرداخته است، اظهار داشت: در سن هجده سالگی در درس خارج فقه شخصیتی مانند شهید محمد باقر صدر شرکت کرده و این بیانگر نبوغ آن است.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری حضور در درس خارج حضرت امام (ره) و آیت الله خویی را از افتخارهای این عالم بزرگ دانست و گفت: در اوایل دهه ۵۰ شمسی هنگامی که حکومت صدام او را از عراق بیرون کرد به قم آمد تحصیلات خود را ادامه داد و در درس مراجع بزرگ شرکت، و در قالب یک استاد بزرگ حوزه جلوه گر شد، او محقق و صاحب نظر بود و دارای شاگردانی بود که از محضر این استاد بزرگ بهره بردند و بواسطه علم و دانش در برخی مواقع مسئولیت هایی را نیز عهده دار شد.

امام جمعه موقت قم با اشاره به ویژگی های اخلاقی مرحوم حائری خاطر نشان کرد: اخلاق او بسیار تاثیرگذار بود و در عمق جان ها اثر می کرد و نمونه اوج احتیاط یک عالم در رابطه با مساله بیت المال بود.

آیت الله سید علیرضا حائری در آذرماه ۱۳۳۰ در کربلا و در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.

وی مقدمات درس را در کربلا فرا گرفت و سپس برای گذراندن دروس خارج به نجف رفت. اساتید او در درس خارج عمدتاً آیت‌الله خویی، امام خمینی (ره) بودند و از شاگردان برجسته و ممتاز فقیه متفکر شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر (ره) به‌حساب می‌آمد.

این استاد محقق سال‌ها در عرصه تحقیق و تدریس در زمینه علوم اسلامی و فقه اهل‌بیت، عمر گرامی خود را صرف کرد و همکاری و مشارکتی فعال در تدوین اثر برجسته دائرة‌المعارف فقه اسلامی داشت که گویای عمق فکری و منزلت علمی وافر آن مرحوم بود.

وی در سال ۱۳۹۲ به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درآمد و درپی ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی، با حکم رهبر معظم انقلاب، از نیمه اردیبهشت ماه ۹۸ عهده‌دار مسئولیت مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی شده بود.

وی که به دلیل سکته مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ولیعصر (عج) بستری بود بیست و هشتم تیرماه دارفانی را وداع گفت.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت آیت الله مشکینی او را فقیه مجاهد و انسان زاهد و خدوم عنوان کرد و افزود: او از محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی، آیت الله حجت، آیت الله محقق داماد و حضرت امام خوشه چینی کرد و بهره برد و سالیان استاد مطرح حوزه بود و خیلی از بزرگانی که امروز در کشور و در سایر مناطق منشاء آثار و خدمات هستند شاگردان و تربیت یافتگان درسی این شخصیت بزرگ محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه شخصیت آیت الله مشکینی در شاخص های علمی، سیاسی و مبارزاتی، اخلاقی و اجتماعی باید تعریف شود، گفت:این شخصیت بزرگ علاوه بر پرورش شاگردان بزرگ، متناسب با نیاز روز در زمینه فقه و اصول، اخلاق، عقائد، تفسیر و مسائل اجتماعی و خانوادگی مطلب و کتاب نوشته و ده ها رساله راجع آثار او موجود است که امروز چاپ و منتشر شده است.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین آیت الله مشکینی ر استادی نمونه برای حوزه های علمیه دانست و افزود: او ساده زیست و انسانی زاهد و وارسته بود و با رفتار خود همگان را از دنیا طلبی به زهد دعوت می کرد.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به بعد سیاسی آیت الله مشکینی جایگاه او را در نظام اسلامی ویژه عنوان کرد و بیان داشت: از سال ۴۱ و ۴۲ در کنار حضرت امام حضور داشت و یکی از کسانی بود که مرجعیت امام را امضاء کرد، و این شخصیت بزرگ باید همچنان برای جامعه شناخته شود.

امام جمعه قم با اشاره به حضور آیت الله مشکینی در جبهه های جنگ تحمیلی خاطر نشان کرد: حضور او در جبهه موجب قدرت و قوت بنیه دینی و ایمانی رزمندگان بود، رئیس جامعه مدرسین بود و آن روزی که رئیس مجلس خبرگان رهبری بود کسی به عنوان ریاست مطرح نمی شد.

وی خطبه های کوتاه و پر محتوی نماز جمعه آیت الله مشکینی را از مصادیق بارز بعد اجتماعی این شخصیت بزرگ دانست و یادآور شد: آن شخصیت مطلبی را به کسی توصیه نمی کرد، مگر اینکه چهل روز بر آن عمل مداومت می داشت.

دبیر شورای عالی حوزه مرور دقیق زندگی این شخصیت های بزرگ را برای طلبه های حوزه علمیه مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: این شخصیت های کم نظیر حقیقتا الگوی کامل سبک زندگی اسلامی می باشند.

وی در درس های خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی(ره) و محقق داماد(ره) شرکت کرد و در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب شد و در درس خارج امام خمینی(ره) حضور یافت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اعضای شورای امام جمعه جامعه حرم حضرت معصومه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۲۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

ایشان در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند.

منبع: جماران

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟