Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@22:45:45 GMT

گذر نپخته صنایع‌دستی پایتخت

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۴۳۰۵۶

گذر نپخته صنایع‌دستی پایتخت

به گزارش ایرنا موضوع به خیابان استاد نجات‌اللهی یا ویلا در قلب پایتخت بر می‌گردد که اواخر سال گذشته طرح تبدیل آن به گذر صنایع دستی کلید خورد و رسانه‌ای شد؛‌ طرح خوبی که برای صیانت و معرفی بیشتر دست‌آفرینش‌های هنرمندان و صنعتگران ایرانی اجرایی شده است و اصل کار را همه مورد حمایت قرار می‌دهند.

طرحی که در اجرا با انتقادهایی مواجه شده و این اعتراض‌ها زمانی به اوج رسید که خیابان را از حالت دو طرفه، یک طرفه کردند و صدای کاسبان، رانندگان تاکسی و برخی اعضای شورای شهر هم که گفته شده بود اجرای طرح با هماهنگی آنان بوده است، درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتراض‌ها بر سر برخی جوانب طرح مثل مسیر تردد خودروها در حالی است که چند وقت پیش مراسمی با حضور مقام‌های عالی‌رتبه میراث فرهنگی و مدیریت شهری پایتخت در این خیابان برگزار و تابلو گذر صنایع‌دستی در آن نصب و رونمایی شد؛ اقدامی که خیلی‌ها می‌گویند کاش ابتدا به شکل همه جانبه‌تر بر سر اجرای آن اتفاق‌نظر بین دست‌اندرکاران ایجاد می‌شد بعد به مراحل نصب تابلو و مراسم رسمی می‌رسید.

منتقدان معتقدند که موضوعاتی مثل ایجاد زیرساخت برای عرضه و فروش صنایع‌دستی مغازه‌داران، ایجاد کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی، انجام فرآیندهای تملک خانه های تاریخی و تبدیل آنها به کارگاه یا نمایشگاه، پیاده‌راه‌سازی و .... هنوز به طور کامل نهایی نشده و معلوم هم نیست که این مسائل با چه سرانجامی قرار است عملیاتی شود.

مسئولان متولی وقتی با این انتقادها بویژه پس از دو طرفه کردن خیابان مواجه شدند اعلام کردند که مسیر را به صورت آزمایشی آن هم برای ۲ هفته یک طرفه کرده‌اند تا نتایج بررسی شود اما کمتر از یک هفته دوباره خیابان را بی‌سروصدا به همان حالت قبلی دو طرفه بازگرداندند.

جزییات طرح

خیابان ویلا که گفته می‌شود بیش از ۵۰ فروشگاه صنایع‌دستی در آن فعالیت دارد همواره یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است؛ از این رو شهرداری، شورای اسلامی شهر تهران و سازمان میراث فرهنگی طی مذاکراتی، با تبدیل این خیابان به گذر صنایع دستی موافقت کردند و ذیل آن انجام اقدامات متفاوتی برنامه‌ریزی شد.

البته بیشتر مشتریان مغازه های این خیابان خارجی ها یا سازمان ها و نهادهای اداری دولتی و غیردولتی هستند زیرا قیمت های تولیدات فاخر ایرانی به نسبت بالاست؛ از جمله اهداف اجرای طرح گذر صنایع دستی هم ایجاد زمینه هایی اعلام شده بود تا با اجرای برنامه هایی مثل اعمال تخفیف یا .... شهروندان عادی هم بتوانند بیشتر از این گذر خرید داشته باشند.

از جمله دیگر برنامه ها، موضوع سنگفرش خیابان مطرح و قرار شد خانه‌های متعلق به دوره پهلوی اول و دوم در این خیابان نیز تملک و در اختیار سرمایه‌گذاران و هنرمندان صنایع دستی گذاشته شود.

گفته‌اند قرار است پیاده روهای این خیابان تعریض و کارگاه های تولید یا نمایشگاه صنایع دستی نیز در این خیابان فعال شوند تا شهروندان بتوانند از نزدیک در جریان تولید این صنایع قرار گیرند.

ویلا از سمت جنوب از خیابان انقلاب اسلامی شروع می‌شود و از خیابان کریمخان بین میدان‌های ولیعصر(عج) و هفت‌تیر عبور می‌کند.

فاز عملیاتی

خرداد امسال گذر صنایع دستی تهران با حضور مسئولان میراث فرهنگی و مدیریت شهری پایتخت رونمایی و تابلویی با این عنوان در این خیابان نصب شد.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این آئین، گذر صنایع دستی در پایتخت را نتیجه همکاری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران اعلام و خاطرنشان کرد: این گذر می‌تواند در رونق تولید آثار ارزشمند هنرمندان کشورمان را به‌خوبی معرفی کند.

وی اظهارداشت: مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری تهران اعلام کرده‌اند با انتخاب خیابان ویلا به عنوان گذر صنایع دستی تسهیلاتی از جمله تخفیف در عرضه این تولیدات و نیز امکان بازدید علاقه‌مندان از کارگاه‌های تولید صنایع دستی فراهم خواهد شد.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این آئین با بیان اینکه ثروت‌آفرینی در حوزه گردشگری شهر مولفه‌هایی از جمله ایجاد جاذبه و توسعه مقصد دارد گفت: برای نمونه اصفهان به عنوان شهری مقصدپسند شناخته می‌شود و باید تلاش کنیم تا پایتخت را نیز به این مرحله برسانیم همانطور که تهران در گذشته به عنوان شهری تاریخی و ارزشمند محسوب می‌شد.

وی اظهارداشت: بسیاری از خانه‌ها و بناهای منطقه ۶ تهران که واجد ارزش تاریخی هستند، شناسایی شده‌اند و با همکاری مالکان در حال مرمت است.

ماجرای یکطرفه شدن خیابان

در ادامه اجرای این طرح در ۲۴ تیرماه، شهرداری منطقه ۶ اعلام کرد: خیابان شهید نجات اللهی (از خیابان سمیه تا کریمخان) مانند بخش جنوبی این خیابان از فردا (۲۵ تیر) یکطرفه می‌شود.

آنچه در این خبر از قول مسئولان ترافیکی شهرداری منطقه آمده بود به شرح زیر است: یکطرفه شدن خیابان شهید نجات اللهی «در پی مطالعات فنی و کارشناسی و به منظور عریض شدن پیاده روها و با توجه به تعریف گذر صنایع دستی برای این معبر اجرایی می شود» تا شهروندان امکان تردد راحت تر و بهره مندی بهتر از فضای گذر را داشته باشند.

در ادامه این خبر آمده بود:‌ طول خیابان شهید نجات‌اللهی ۱.۵ کیلومتر و عرض آن ۲۰ متر است که با توجه به تعریض پیاده‌روها از عرض سواره رو کاسته و به همین منظور تردد خودروها یک طرفه و مسیرهای جایگزین تعریف می‌شود؛ با توجه به سیاست های مدیریت شهری برای تبدیل تهران به شهری انسان‌محور اجرای چنین طرح هایی در دستور کار قرار دارد.

همان زمان بود که صداها برخاست و بیشتر از همه چند نفر از اعضای شورای اسلامی شهر بودند که اعتراض کردند و این درحالی بود که گفته بودند این طرح با هماهنگی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اجرایی شده است.

واکنش‌های مردمی نیز البته در ادامه خبرساز  و اعتراض‌های کسبه و رانندگان تاکسی های خطی از جمله آنها بود و این پرسش‌ها را ایجاد می‌کرد که چطور شهرداری اعلام کرده بود این اقدام در پی مطالعات فنی و کارشناسی» انجام شده است؟

اعتراض مردم چه بود؟

کسبه معترض اعلام کردند با اجرای این طرح و یک طرفه شدن مسیر، ترددها کاهش می یابد و از تعداد مشتریان آنان نیز کاسته می شود و تنها فعالیت چند مغازه بزرگ رونق خواهد گرفت.

رانندگان تاکسی این مسیر نیز از کساد شدن بازار خود با اجرای این طرح گلایه داشتند زیرا خطی های این مسیر از تقاطع ویلا و کریمخان به سمت پایین و برعکس فعالیت دارند.

واکنش‌ها به اعتراض‌ها

به دنبال این اعتراض ها خبری به نقل از سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی(راهور) تهران بزرگ در رسانه‌ها منتشر شد که اجرای این طرح آزمایشی بوده و با توجه به درخواست شهرداری تهران از راهور انجام شده؛ لذا پس از اجرای آزمایشی و دریافت بازخوردها درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

پس از آن شهرداری منطقه ۶ اعلام کرد که نشستی با ذینفعان طرح گذر صنایع دستی برگزار کرده است؛ براساس خبری که این شهرداری در اختیار رسانه ها گذاشت محمدرضا دهداری‌پور شهردار این منطقه در این نشست گفته بود: بحث‌های ترافیکی این طرح توسط شرکت‌های ترافیکی انجام می‌شود و در جلساتی که با پلیس راهور برگزار شده، به طور آزمایشی حدود ۲ هفته مسیرهای ترافیکی تغییر می‌کند و شرایط بررسی می‌شود.

وی همچنین در واکنش به اعتراض های کسبه با بیان اینکه این طرح رونق کسب و کار را به همراه خواهد داشت ادامه داد: مسیر ماشین رو این خیابان بسته نمی‌شود، بلکه تغییرات ترافیکی صورت خواهد گرفت.

به گفته دهداری‌پور ۱۰ ماه پیش بحث مطالعاتی گذر صنایع دستی مطرح و طرح مذکور با تصمیم کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملیاتی شده است.

ویلا باز دوطرفه شد

به دنبال این واکنش ها و اگرچه هنوز چندروز از مهلت آزمایشی اعلام شده نگذشته بود، شهروندان بدون هرگونه اطلاع رسانی، طی چندروز اخیر دوباره با مسیری دوطرفه در این خیابان مواجه شدند.

در همین زمینه اما ولی‌الله نجاتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ تهران به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح گذر صنایع‌دستی در خیابان ویلا مستلزم ایجاد پیاده‌رو خوبی بود و با توجه به اینکه عرض پیاده‌رو موجود کم است تصمیم گرفته شد عرض پیاده‌رو افزایش و عرض سواره‌رو کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه از محدوده صارمی تا خیابان کریمخان به منظور دریافت بازخوردها و تصمیم به ادامه یا لغو طرح به مدت یک هفته یکطرفه شد افزود: در حال حاضر بازخوردها اتخاذ شد و در حال بررسی هستیم.

نجاتی با تأکید بر اینکه بازخوردهای ترافیکی این مساله مثبت بود خاطرنشان کرد: باید جنبه‌های اقتصادی این موضوع نیز بررسی شود.

وی در خصوص اعتراض رانندگان تاکسی به اجرای این طرح نیز اظهارداشت: مشکل این قشر نیز با دادن مسیر جدید حل شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ یادآور شد: درخصوص یکطرفه شدن خیابان نظر حوزه حمل و نقل و ترافیک، کمیته شبکه معابر و پلیس راهور دریافت شد.

به گفته وی طرح‌ها به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر داده شده و طی یک هفته تا ۱۰ روز نظر این کمیسیون دریافت خواهد شد.

میراث فرهنگی: دنبال رونق صنایع دستی خیابان ویلا هستیم

پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این باره با اشاره به اینکه تفاوتی در یک طرفه و ۲ طرفه بودن مسیر تردد در خیابان ویلا نیست تصریح کرد: با کمک شهرداری و تبدیل ویلا به گذرصنایع دستی درصددیم وضعیت تولید و عرضه صنایع دستی را در این خیابان رونق ببخشیم.

مسئولان میراث فرهنگی همچنین اعلام کردند که در حال رایزنی های بیشتر با اعضای شورای شهر هستند تا اجرای این گذر را به سامان برسانند و حال شهروندان و بویژه ذینفعان این طرح در خیابان ویلا منتظرند تا ببیند سرانجام نهایی اجرای این طرح که خیلی‌ها از آن حمایت کرده اند، چه می شود.

تهرام/۹۳۵۳/ ۱۰۰۸

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال استان تهران پایتخت تاکسی صنایع دستی معاون حمل و نقل و ترافیک قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس راه‌اندازی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد عرب با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به ظهور فناوری‌های دیجیتال، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان به ضرورت دیجیتالی‌سازی کسب‌وکارشان پی برده‌اند و در همین راستا برگزاری دوره دیجیتال بازاریابی از برنامه‌ها و اولویت‌های توسعه پایدار در روستای تاریخی اصفهک است.

به گفته وی برگزاری دوره‌های دیجیتال بازاریابی در اصفهک در نهایت منجر به این شد تا تعدادی از جوانان و علاقه‌مندان این روستا با همکاری مرکز رشد و فناوری اقدام به راه‌اندازی آنلاین شاپ یا فروشگاه مجازی  کنند که با استقبال خوبی مواجه شد.

عرب خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انجام شده در زمینه گردشگری در روستای اصفهک، سازگاری کامل با اهداف و برنامه‌های زیست محیطی دارد و فعالان گردشگری و صنایع دستی و مردم روستا بر این موضوع تأکید دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس تصریح کرد: اقامتگاه‌های بومگردی به طور کامل در این مسیر قدم بر می‌دارند و تولید زباله کم، بازیافت زباله و استفاده از موادی که تجدیدپذیر هستند و آسیب کمی به محیط زیست می‌زنند از اولویت‌ها و برنامه بومگردی در اصفهک است.  

انتهای پیام/251/

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند