Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید‌رضا محمود‌زاده حسینی، مشاور آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیکی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تأکید بر ضرورت تولید محتوای دینی و قرآنی در فضای مجازی و ارزیابی وضعیت فعلی و همچنین اقدامات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، گفت: فضای مجازی فرصت و امکانات بسیار خوبی برای تأثیرگذاری فرهنگی دارد و بدون تردید این پدیده، بسیار مبارک و مفید است؛ چرا که این شبکه، پنجره‌های فراوانی را به سوی آگاهی گشوده و پیوند‌های خوبی را برقرار ساخته است، اما مشکل اصلی در این زمینه خلأ محتوایی در آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
    وی افزود: از آنجایی که بخش قابل توجهی از جمعیت فعال و مؤثر کشور در این فضا حضور دارند و بسیاری از واقعیت‌های جامعه را می‌توان در این فضا مشاهده کرد، تازمانی‌که ما به منزله نهاد و دستگاه‌، محتوای جذاب و فاخری در این عرصه نداشته باشیم، نمی‌توانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.   مشاور آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیکی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه اهمیت تولید محتوای فاخر دینی و قرآنی در فضای مجازی برای مسئولین معاونت روشن است، ادامه داد: بنای ما نیز این است که به صورت جدی وارد شویم، اما شرایط و دشواری‌ها و محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر به وجود آمده کار را تاحدودی دشوار کرده است.   برنده کسی است که محتوای جذاب‌تری داشته باشد
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اضافه کرد:‌ همه‌جا صحبت از فضای مجازی، اهمیت آن و استفاده از فرصت‌هایی‌است که برای ما به ارمغان آورده است، اما امروزه کمتر به این مسئله و فرصت‌های آن توجه می‌شود. در فضای مجازی جنبه‌های تکنیکی و فنی تأثیرگذار نیست، بلکه جنبه‌های محتوایی آن است که در این فضا قرار می‌گیرد و اهمیت دارد. پیروزی و برد در این فضا از آن کسی است که بتواند محتوای جذاب‌تری داشته باشد؛ مخصوصا در شرایطی که مردم و مخاطبان آماج انواع محتوا‌های جذاب از گرایش‌های مختلف و تهاجمات فرهنگی و امثال آن هستند.   شاهد شرایط خوبی در این حوزه نیستیم
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی، خلأ محتوای قرآنی در فضای مجازی را به صورت جدی احساس می‌کنیم و متاسفانه باید بگوییم که شرایط خوبی را در این حوزه شاهد نیستیم. هرچند که ما سامانه‌های قرآنی داریم و در شبکه‌های اجتماعی فعالان دینی و قرآنی حضور دارند، اما معمولا به صورت خام محتوا‌های قرآن شامل متن، ترجمه و مواردی مانند این‌ها عرضه می‌شود که آن‌طور که باید از مخاطب برخوردار نیست.
مشاور آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیکی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه مخاطب امروزی، حوصله و تمرکز لازم را برای پرداختن به متن ندارد، ادامه داد: در این شرایط ما باید از طریق ابزار چندرسانه‌ای و جذابیت‌های هنری و مانند آن در این جهت حرکت و از محتوا‌ها استفاده کنیم؛ اما متأسفانه در این زمینه خلأ‌های بسیاری را شاهد هستیم که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه به ایکنا گفت: البته معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با برگزاری برخی جشنواره‌‌ها تلاش می‌کند از این خلأ بکاهد و جشنواره چهل‌چراغ نمونه‌ای از این موارد است؛ لذا امیدواریم این قدم بتواند بخشی از این خلأ را جبران کند و ما به سمت تولید محتوا‌های دینی و قرآنی در قالب‌های نو و جدید برویم.
وی با تأکید بر اینکه این جشنواره نتیجه مطلوبی را در اختیار گذاشته است، افزود: سعی داریم تا به‌عنوان تجربه اول زمینه‌ای را فراهم کنیم تا اصلاح اشتباهات و تقویت نقاط قوت انجام شود و در دوره‌های بعدی نیز آثار بیشتری در پوشش مخاطبان گسترده‌تری در فضای مجازی داشته باشیم. البته نباید به این حرکت بسنده کرد و باید قدم‌های بلند‌تر و محکم‌تری را در زمینه تولید محتوای فاخر دینی و قرآنی در فضای مجازی برداریم.   مشکل جدی تولید محتوای دینی و قرآنی در فضای مجازی
مشاور آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیک معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که هنرمندان توانمندی که می‌توانند آثار فاخری تولید کنند را تشویق کنیم تا به سمت ایجاد محتوا‌های قرآنی در قالب‌های جذاب متناسب با فضای مجازی فعالیت کنند، اضافه کرد: امروز یکی از مشکلات جدی ما در زمینه تولید محتوای دینی و قرآنی در بستر فضای مجازی این است که افرادی هستند که محتوا در اختیارشان است و توانایی و تخصص را هم در این حوزه دارند، اما توانایی هنری لازم را برای ارائه این محتوا ندارند و کسانی هم هستند که می‌توانند آثار هنری خوبی ایجاد کنند اما با محتوا، آشنایی لازم را ندارند.
وی ادامه داد: تلفیق این مسئله نیازمند آموزش و برنامه‌ریزی دوجانبه است که به تولیدکنندگان محتوا، هنر را و به هنرمندان هم محتوا را آموزش دهیم تا هر دو طیف را به همدیگر نزدیک کنیم و نهایتاً بتوانیم شاهد تولید آثار بهتری در این عرصه باشیم. البته با توجه به اینکه کار‌های فاخر و جذاب هزینه‌های خودش را می‌طلبد، امیدواریم معاونت قرآن و عترت بتواند بیش از پیش در این زمینه فعالیت کند.   همه فعالیت‌های قرآنی با فضای مجازی ارتباط خواهند داشت حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی تصریح کرد: همچنین برنامه‌ای طراحی شده تا همه فعالیت‌های معاونت در عرصه‌های هنری، نمایشگاهی، آموزشی و پژوهشی با فضای مجازی ارتباط داشته باشند. حتی جشنواره‌هایی که به صورت سنتی برگزار می‌شود، مثل جشنواره‌های آیات، هفته‌های قرآن و عترت، نمایشگاه قرآن و امثال این‌ها سهمی را در فضای مجازی داشته باشند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه فناوری اطلاعات قرآن معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد فعالیت های قرآنی فضای مجازی حجت الاسلام حسینی تولید محتوا محتوای قرآنی فضای قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۱۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد

چالوس- فرمانده انتظامی چالوس از دستگیری فرد هتاک فضای مجازی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ محسن سلیمانی اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر هتک حرمت و حیثیت از سوی یک صفحه اینستاگرامی با انتشار تصاویر کاندیداها و تمسخر آنان و انتشار اخباری تحت عنوان افشاگری بر علیه برخی افراد و مسوولان با هدف تشویش اذهان عمومی در زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی، متهم شناسایی و با هماهنگی قضائی در اقدامی غافلگیرانه دستگیر شد.

سرهنگ سلیمانی، افزود: متهم در تحقیقات و بازجویی‌های فنی پلیس به بزه انتسابی اقرار کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و سپس روانه زندان شد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سکانسی از قسمت جدید افعی تهران در فضای مجازی وایرال شد
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • تولید محتوا با هوش مصنوعی جایگزین تولید محتوای انسانی شده است؟
  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • خسرو غفوریان کیست؟
  • زبان طنز نیشدار است
  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی
  • بازنگری الگوریتم اینستاگرام به «محتوای اصیل» پاداش می‌دهد و کپی‌کاران را جریمه می‌کند
  • فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد