Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراکز پرتو ویژه کودکان کار توسط شهرداری تهران به منظور حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل به واسطه‌ کار در خیابان یا کار در کلونی‌ها ایجاد شده است.

به گزارش ایمنا، کودک‌کار زاییده فقر اقتصادی خانواده است؛ تعداد کودکان کار و خیابان در تهران دو برابر متوسط کشوری است. از سال ۹۳، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری به صورت ویژه برای جذب کودکان کار و بازنماندن از تحصیل گام برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اقدامی جدید سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران به منظور کاهش تعداد کودکان کار از سطح خیابان و چهارراه‌های شهر، به تقویت مهارت یا مهارت آموزی به خانواده کودکان کار می‌پردازد.

سید نجم‌الدین محمدی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ۲۰ مرکز پرتو در سطح شهر تهران وجود دارد، اظهار کرد: زیرساخت‌های ایجاد مراکز پرتو ویژه کودکان کار توسط شهرداری تهران فراهم شده و در اختیار موسسات غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار گرفته است؛ این مراکز به منظور حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل به واسطه‌ کار در خیابان یا کار در کلونی‌ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ پنج ساله سوم توسعه شهرداری تهران، قرار است تعداد این مراکز به ۴۴ مرکز افزایش پیدا کند، ادامه داد: سالیانه سه هزار کودک در مراکز پرتو آموزش می‌بینند؛ کلاس تحصیلی کودکان کار همانند آموزش و پرورش برپا شده و مربیان داوطلب از موسسات و آموزش و پرورش به کودکان درس می‌دهند، البته باتوجه به اینکه اکثر کودکان فاقد مدارک هویتی هستند، مدرک معادل تحصیلی به آن‌ها ارائه می‌شود.

به گفته‌ محمدی در سال گذشته دو هزار و ۸۸۵ مدرک تحصیلی برای کودکان کار صادر شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به اینکه مراکز پرتو در حوزه‌های آموزشی، اجتماعی، سلامت و حرفه‌آموزی، به کودکان کار و خیابان، خدمات حمایتی ارائه ‌می‌کنند، گفت: قرار است امسال با آغاز «هفته‌ مهارت» به صورت دائمی، فرد موثر خانواده کودک کار مورد توانمندسازی و مهارت آموزی قرار گیرد چراکه فقدان مهارت در این افراد، خانواده را دچار ناکارآمدی می‌کند؛ مهارت آموزی به فرد موثر خانواده موجب مرتفع شدن مشکلات معیشتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: توانمندسازی ۵۰۰ خانواده کودک کار برای ایجاد کسب و کارهای کوچک و خانگی در دستور کار است. در سال آینده نیز این تعداد به  ۷۰۰ نفر افزایش خواهد یافت تا در زمینه کسب درآمد حمایت شوند.

محمدی با بیان اینکه فرد موثر هر خانواده در کارگاه‌های توجیهی استعدادیابی می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از این مرحله افراد بر اساس پتانسیل‌هایی که دارند، مهارت آموزی خواهند شد تا کسب و کار خانگی راه‌اندازی کنند؛ سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز در همین راستا فروشگاه‌های دست‌آفرین را راه اندازی کرده تا بستری برای تسهیلگری فروش محصولات کسب و کارهای کوچک و خانگی فراهم شود.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با تاکید براینکه کودک نباید در چرخه کار فعالیت داشته باشد، اضافه کرد: براساس قانون، کودک ۱۵ سال به بالا مجاز است کارهایی که سخت و زیان‌آور نباشد را برای حمایت از خانواده خود انجام دهد. به همین علت با درنظر گرفتن سلامت جسمی و روانی کودک (۱۵ سال به بالا)، مهارت‌های لازم به کودک کار آموزش داده می‌شود. همچنین کودکان کمتر از ۱۵ سال استعدادیابی می‌شوند تا در آینده مهارت لازم را کسب کنند.

منبع: شهرنوشت

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تهران شهرداري تهران کسب و کار کلانشهر کودکان کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک کودک دختر و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک کودک دختر و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخوردهای سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی با اشاره به انتشار ویدیویی از یک کودک دختر در فضای مجازی و معرفی او به عنوان یک تازه عروس گفت: انتشار این ویدیو موجی از واکنش منفی افکار عمومی و به خصوص کاربران فضای مجازی و فعالان حوزه حقوق کودک را درپی داشت. در همین راستا نیز پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داد و ابتدا تیم رصد و پایش این پلیس مبدا اصلی انتشار این ویدیو را مورد شناسایی قرار دادند

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که این ویدیو از سوی یک سالن زیبایی ضبط و منتشر شده است، گفت: در ادامه  با پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها ی انجام شده ، مدیر سالن زیبایی که ویدیوی مذکور را تولید و منتشر کرده بود به پلیس فتا تهران بزرگ دلالت گردید.

آتش‌سوزی آرایشگاه زنانه در جنوب تهران

معظمی گودرزی با بیان اینکه در جریان تحقیقات انجام شده، مشخص شد که موضوع ازدواج این کودک ،  سناریو تبلیغاتی مدیر این آرایشگاه برای جذب مشتری و دنبال کننده در اینستاگرام بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد، گفت: این زن پس از مواجهه با ماموران اعلام کرد که از عواقب کار خود بی اطلاع بوده و ضمن ابراز پشیمانی از عمل خود، گفت که دختربچه نوجوان فرزند یکی از مشتریان آرایشگاهش بود و چون قصد داشته اقدام به ایجاد تبلیغ در فضای مجازی کند، این کودک را به عنوان یک عروس معرفی و آرایش کرده است .

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه برای این خانم به دلیل سوءاستفاده از کودکان و ... پرونده‌ای تشکیل شد، گفت: صفحه اینستاگرامی مذکور نیز با دستورقضایی از دسترس خارج و متهم نیز به همراه پرونده متشکله و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا گردید .
 
وی ادامه داد: همچنین کارشناسان اداره مبارزه با جرائم علیه کودکان و بانوان  پلیس فتا تهران بزرگ با والدین این کودک نیز ارتباط برقرار کرده و ضمن ارائه مشاوره‌های لازم به آنان تاکید کرد که صیانت از هویت و شخصیت فرزندنشان نیز برعهده آنان بوده و بی توجهی و هرگونه آسیب به آن موجب مجازات قانونی است.

معظمی گودرزی با هشدار به مردم و به خصوص کاربران فضای مجازی گفت: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین کنوانسیون حقوق کودک که کشورما نیز به آن پیوسته صراحتا هرگونه سوءاستفاده از کودکان و وارد کردن آسیب جسمی و روحی به وی را جرم انگاری کرده است. در همین راستا نیز پلیس فتا در عمل به قانون با چنین مواردی برخورد خواهد کرد. کما اینکه در گذشته نیز با موردی که پدری فرزندش را به بیان کلمات و انجام رفتارهای بزرگسالانه و حتی شرب خمر تشویق کرده و تصاویرش را در فضای مجازی منتشر کرده بود، برخورد کرد و در پرونده‌ای دیگر نیز با والدین نوجوانی که برای جذب دنبال کننده فرزند خود را به رفتارهای غیراخلاقی و بی احترامی به مقام مادر تشویق کرده بودند، برخوردشد .

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: لذا به افرادی که قصد دارند تا برای انجام تبلیغات، افزایش دنبال کننده یا هر موضوع دیگری اقدام به ساخت ویدیو یا انتشار تصاویر نا متعارف و نامناسب از کودکان کنند، هشدار می‌دهم که پلیس فتا با آنان برخورد خواهد کرد و والدین نیز باید بدانند که چنین اقدامات و رفتارهایی گرچه ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش دنبال کننده یا جلب شدن توجه به سوی فرزندنشان شود، اما در دراز مدت آثار مخرب فراوانی در روند شکل گیری شخصیت و شرایط روحی کودکان برجای خواهد گذاشت که جبران ناپذیر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) جزئیات ثبت‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از فردا
  • ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)
  • اولین دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران راه‌اندازی شد
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • ارائه خدمات مشاوره و مددکاری رایگان به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • بازداشت فرد متخلف در تبلیغ یک آرایشگاه زنانه
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران