Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@06:24:24 GMT

ائمه جمعه مراقب باشند سیاست‌زده نشوند

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۳۴۱۳

ائمه جمعه مراقب باشند سیاست‌زده نشوند

نماز جمعه آن چنان جایگاه رفیعی دارد که در قرآن هم سوره‌ای با نام «جمعه» داریم که مومنین در آن به نماز جمعه دعوت شده‌اند؛ «اذا نودی الی الصلاة من یوم الجمعه...»

ائمه جمعه باید در این نماز جمعه مردمی-حکومتی، همه ابعاد حکومت و جامعه را در نظر بگیرند. چون نماز جمعه حکومتی است پس خطیبان هم باید خطبیب نظام و مردم باشند؛ یعنی باید هم سخنگوی مردم باشند و هم حکومت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید که خدایی نکرده، سیاست‌زده یا شخصیت‌زده شوند. 

هر امام جمعه‌ای در آغاز صحبت موظف است عبارت «اوصیکم علی نفسی بتقوی‌الله» را مطرح کند.

البته امام جمعه حق نقد دارد. نقد همراه با خیرخواهی و پیشنهاد؛ یعنی بجز بیان دردها، درمان هم بیان شود. باید به گونه‌ای سخن بگوید که جامعه دعوت به اسلام و آسایش شود. تا بالاخره خطبه دین و انقلاب شکل بگیرد.

اگر منصف باشیم باید به خطبه‌های نماز جمعه توجه کنیم و بعد نقد کنیم، در همه خطبه ها گاهی ایراداتی وجود دارد. اما چون امام جمعه بجز دو رکعت دیگر، خطبه‌هایی را می‌خواند، باید حواسش باشد که خدایی نکرده اشتباهی را مرتکب نشود تا انشالله اعتقاد، اخلاق و احکام رعایت شود.

در واقع انسان موجودی خطاکار است و نیاز دارد تا کسی به او تذکر بدهد. حالا می‌خواهد وجدانش باشد یا کسی دیگر. رهبری همانطور که به شورای نگهبان و... تذکر می‌دهد، به ائمه جمعه هم تذکر می‌دهند. تذکر امری طبیعی است و همه ما در زندگی به آن نیاز داریم.

بحث جوانگرایی مد نظر رهبری در تریبون‌های نماز جمعه را باید جدی گرفت. جمعیت نسبت به گذشته افزیش پیدا کرده و ما در دوران ارتباطات قرار داریم. دنیا تبدیل به یک دهکده شده است به همین ترتیب ائمه جمعه باید هم از نسل گذشته هم نسل جدید باشند. اگر از نسل گذشته هستند باید هوای نسل جدید را داشته باشند تا بتوانند جاذبه داشته باشند و مردم را به نماز جمعه بکشاند. بنابراین، هم باید هوای نسل جدید را داشت و هم نسل قدیم.

*عضو جامعه روحانیت مبارز

2727

کد خبر 1283738

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیدرضا اکرمی نماز جمعه ائمه جمعه باشگاه پرسپولیس رقابت انتخاباتی ایران و آمریکا انگلیس گابریل کالدرون باشگاه استقلال بوریس جانسون دونالد ترامپ شهر تهران شورای شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۳۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان اعلام کرد: فردا، هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ ، نماز جمعه با حضور مردم مومن و انقلابی، در مساجد همه شهر‌های گیلان برگزار می‌شود.

همچنین نمازجمعه رشت، فردا، به امامت آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در مصلای امام خمینی این شهر اقامه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • رئیس شورای اسلامی شهرکرد، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه
  • ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • نماز جمعه ‌به هیچ عنوان نباید وارد فضای ‌جناحی و گروهی شود
  • گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در ۸ منطقه کشور + فیلم
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است
  • گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در ۸ منطقه کشور