Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از رشد ۱۵۰ درصدی همکاری های بین المللی دانشگاه محقق اردبیلی در شرایط ایزوله و تحریم شدید بین المللی خبر داد.

به گزارش ایسنا، عزیز حبیبی درجمع مردم اردبیل در تشریح اقدامات و دستاوردهای دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: این دانشگاه دارای ۳۸۵ نفر عضو هیات علمی می باشد که با استخدام های جدید این تعداد در مهرماه سالجاری به حدود ۴۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی نیز حدود ۱۱ هزار نفر می باشد که در ۲۳۸ رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند.

وی با اشاره به پروژه های عمرانی فعال در دانشگاه، افزود: علیرغم تحریم های ظالمانه پروژه های عمرانی متعدد از جمله فاز سوم دانشکده فنی و مهندسی با زیربنای ۴۸۰۰ مترمربع، خوابگاه دانشجویی با زیربنای ۴۲۰۰ مترمربع و استخر آموزشی و فرهنگی با زیربنای ۲۵۰۰ مترمربع در دانشگاه آغاز شده است.

حبیبی گفت: در حال حاضر پروژه های عمرانی فاز دوم و سوم دانشکده فنی و مهندسی، ساختمان های جدید دانشکده های علوم اجتماعی و کشاورزی و منابع طبیعی، آزمایشگاه میز لرزه، کتابخانه مرکزی، خوابگاه دانشجویی و تعمیرات اساسی خوابگاه های ویلایی و ساختمان شماره دو دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی به سرعت در حال اجرا هستند و پیش بینی می شود طی سالجاری پروژه های کتابخانه مرکزی با زیربنای ۶ هزار مترمربع، فاز دوم دانشکده فنی و مهندسی با زیربنای ۲۵۰۰ مترمربع و دانشکده علوم اجتماعی با زیربنای ۵ هزار مترمربع به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: پروژه های گلخانه آموزشی و تحقیقاتی، ساختمان دانشکده فناوری های نوین نمین، یادمان شهدای گمنام و ساختمان رصدخانه دانشگاه نیز طی سالجاری آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از رشد ۵۵ و ۴۰ درصدی تولیدات علمی دانشگاه در یکسال گذشته بر مبنای گزارشات پایگاه های استنادی Scopus و Web of Science  خبر داد و گفت:  ارتقای هشت پله ای رتبه دانشگاه در رتبه بندی سالیانه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، درخشش مجدد دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه در زمره یک درصد دانشمندان برتر دنیا،  رشد ۶۰ درصدی در قسمت مرجعیت علمی دنیا از طریق انتشار مقالات داغ، پر استناد و با ضریب تاثیر بسیار بالا،  رشد ۱۵۰ درصدی همکاری های علمی بین المللی در شرایط ایزوله و تحریم شدید بین المللی، برگزاری ۱۰ کنفرانس ملی و بین المللی در جهت ایجاد جنب و جوش علمی و ارتباطات علمی بین دانشجویان و اساتید دانشگاه با دانشگاه های داخل و خارج کشور، انجام ۲۹ مورد قرارداد طرح پژوهشی بین سازمانی با اعتبار بیش از  ۱۴ میلیارد ریال در خصوص حل مشکلات صنایع در سطح ملی و استانی، انعقاد بیش از  ۱۲ عنوان تفاهم نامه همکاری های علمی و آموزشی با دستگاه های اجرایی و واحدهای تولیدی و صنعتی در راستای همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه و کسب رتبه برتر کشوری موزه تاریخ علوم دانشگاه و ثبت آن در کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی جهان از مهمترین اقدامات و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی در ۱۵ ماه گذشته می باشد.

حبیبی به اهتمام و اقدام موثر دانشگاه محقق اردبیلی برای پذیرش دانشجوی بدون کنکور در ۱۹ رشته در اردبیل، نمین، مشگین شهر و مغان‌ از تمام گروه های آزمایشی در راستای سیاست‎‌ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر کاهش دغدغه‌ها از بابت کنکور خبر داد و تصریح کرد: حمایت از دانشجویان با استعداد در قالب اعطای بورسیه تحصیلی ۲، ۳ و ۵ میلیون ریالی برای دانشجویان دکتری، ارشد و کارشناسی خوشه ۱، اعطای جوایز تحصیلی، امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی، ثبتنام و پذیرش بدون کنکور در مقاطع بالاتر صورت می گیرد.

وی از تسهیل فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان دکتری خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۰ نفر به فرصت مطالعاتی خارجی اعزام شده ‌اند و  ۲۴ نفر نیز از فرصت مطالعاتی داخلی استفاده کرده ‌اند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به وجود ۸۲ تشکل دانشجویی شامل ۵۵ انجمن علمی، ۵ تشکل اسلامی و ۲۲ کانون فرهنگی و هنری در دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۶۹ نشریه دانشجویی در دانشگاه منتشر می شود و دو نفر از دانشجویان ما نیز در اتحادیه انجمن های علمی کشوری عضو هستند.

وی همچنین از کسب ۲۷ عنوان افتخار در حوزه های انجمن های علمی، نشریات و قرآن و عترت و کسب رتبه ممتاز کشوری در سال ۱۳۹۷ در زمینه فعالیت های قرآنی خبر داد.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در سال ۱۳۹۷ یک نفر از دانشجویان مقطع دکتری و یک نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه به صورت همزمان برای اولین بار به عنوان دانشجوی نمونه کشوری در بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شدند.

وی از اسکان تمامی دانشجویان متقاضی خوابگاه به تعداد دو هزار و ۶۰۰ نفر در خوابگاه‌های دانشجویی با زیربنای ۲۷ هزار مترمربع خبر داد و گفت: جمع‌آوری خوابگاه‌های خودگردان و انتقال دانشجویان به خوابگاه‌های داخل دانشگاه از طریق تبدیل ساختمان های ویلایی، آپارتمان ها و مهمانسرای دانشگاه به خوابگاه و صرفه‌ جویی ۵ میلیارد ریالی در طول سال انجام شده است.

حبیبی همچنین به انجام تعمیرات اساسی در خوابگاه ‌های دانشجویی دانشگاه با اعتبار بالغ بر ۷.۵ میلیارد ریال، شروع عملیات احداث بزرگترین خوابگاه دانشجویی پسران با ظرفیت ۳۲۰ نفر، پرداخت وام‌ های دانشجویی به تعداد بیش ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو به مبلغ بیش از ۴۰ میلیارد ریال، پرداخت وام قرض الحسنه به ۷۰۰ نفر از دانشجویان بی بضاعت به صورت بلاعوض و باعوض با بیش از ۷۰۰ میلیون ریال اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه محقق اردبيلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۶۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی شکل‌گیری جنبش دانشجویی همبستگی با فلسطین از ۱۰۰ سال پیش در آمریکا

دانشجویان معترض آمریکایی، از دانشگاه کلمبیا گرفته تا سایر دانشگاه‌های آمریکا، عزم خود را برای دستیابی به خواسته‌های خود مبنی بر توقف همکاری علمی با دانشگاه‌های «اسرائیل» نشان داده‌اند.

نکته قابل توجه این است که جنبش همبستگی با فلسطین و فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا ریشه تاریخی طولانی دارد و به قبل از اشغال فلسطین و اعلامیه تشکیل کشور «اسرائیل» در سال ۱۹۴۸ توسط جنبش صهیونیسم بازمی گردد.

وعده بالفور
در سال ۱۹۱۷، پس از آنکه «آرتور بالفور»، وزیر امور خارجه وقت انگلیس، وعده خود را به یهودیان مبنی بر ایجاد وطنی قومی برای آنها در فلسطین اعلام کرد، اعتراضات گسترده‌ای در دانشگاه‌های آمریکا علیه آنچه امروز به عنوان "اعلامیه بالفور" معروف است، انجام شد.
دانشجویان عرب و آمریکایی در آن زمان در دانشگاه‌ها تظاهرات و یک «سازمان فلسطینی ضد صهیونیسم» را تأسیس کردند که بعد‌ها نام آن به «اتحادیه ملی فلسطین» و سپس «اتحادیه ملی عرب» تغییر یافت.

اما این پایان کار نبود، بلکه به موازات تأسیس سازمان فلسطینی ضد صهیونیسم، جنبش دیگری نیز در حمایت از فلسطین در سال ۱۹۲۱، یعنی بیش از ۱۰۰ سال پیش، در دانشگاه‌های آمریکا تشکیل شد.

دانشجویان عضو این جنبش در آن زمان در اعتراض به حمایت آمریکا از گروه‌ها و باند‌های جنایتکار صهیونیستی در فلسطین مقابل ساختمان کنگره آمریکا تجمع کرده و دست به تظاهرات زدند.

پیش از نکبت ۱۹۴۸
در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، آواره کردن فلسطینی‌ها و به دنبال آن مهاجرت شماری از آنها از فلسطین به ایالات متحده افزایش یافت. این موضوع باعث شد، دانشگاه‌های آمریکا گروه زیادی از دانشجویان عرب از جمله فلسطینی را برای ادامه تحصیل جذب کنند.

این دانشجویان عرب و فلسطینی نقش بسیار مهمی در آگاه سازی و بیداری دانشجویان آمریکایی نسبت به خطر استعمار انگلیس و تلاش این کشور برای تأسیس کشوری یهودی – صهیونیستی برای یهودیان و آواره کردن فلسطینی‌ها، یعنی صاحبان اصلی این سرزمین ایفا کردند.

پس از شکست سال ۱۹۶۷ فلسطینی‌ها از «اسرائیل»، دانشجویان فلسطینی دانشگاه‌های آمریکا نقش برجسته‌ای در شکل گیری اعتراضات تاریخی علیه جنگ ویتنام در دهه ۱۹۶۰ داشتند.

«نورا باروز فریدمن» نویسنده آمریکایی در یکی از تألیفات خویش با عنوان «در قدرت ما: دانشجویان آمریکایی برای عدالت در فلسطین سازمان می‌یابند» می‌نویسد که در دهه ۱۹۶۰ جنبش فلسطینی گسترده‌ای در میان دانشجویان وجود داشت. آنها به همین منظور گروهی تحت عنوان "آزادسازی فلسطین" را تشکیل دادند.

پس از شکست اعراب از «اسرائیل» در سال ۱۹۶۷ و آغاز دور جدیدی از بیرون راندن و آوارگی فلسطینی‌ها، گروه‌های جدیدی از آوارگان وارد ایالات متحده شدند و حضور فلسطینی‌ها به ویژه در دانشگاه‌های آمریکا افزایش یافت.

گسترش و توسعه جنبش‌های دانشجویی
با شروع دهه ۱۹۷۰، حضور فلسطینی‌ها در ایالات متحده به شکل چشمگیری توسعه و گسترش یافت و بالطبع یکی از نمود‌های این حضور دانشگاه‌ها بود.
در مدت کوتاهی، چندین گروه دانشجویی با هدف اساسی فعالیت برای فلسطین تشکیل شد که از جمله آنها می‌توان به «سازمان دانشجویان عرب»، «اتحادیه عمومی دانشجویان فلسطینی» و «انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه‌های عربی-آمریکایی» اشاره کرد که تشکل دانشجویی اخیر توسط «ادوارد سعید»، اندیشمند فقید فلسطینی-آمریکایی تأسیس شد. 

جنبش دانشجویی آمریکا به فعالیت خود ادامه داد و با هر رویداد مهمی که رخ می‌داد، مانند جنگ اکتبر ۱۹۷۳، حمله به بیروت در سال ۱۹۸۲ و انتفاضه اول فلسطینی‌ها در سال ۱۹۸۷ بر دامنه و گسترده فعالیت‌های خود می‌افزود. 

این جنبش در دور جدید فعالیت‌هایش تنها به حمایت از فلسطین و فلسطینی‌ها اکتفا نکرد، بلکه همبستگی خود را با آفریقای جنوبی در مبارزه‌اش علیه آپارتاید نیز اعلام کرد که در دهه ۱۹۸۰ اعلام موجودیت کرده بود.

"اسلو" و بازنگری در ساختار جنبش‌های دانشجویی
توافقنامه صلح بین سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۳ که به توافقنامه «اسلو» معروف شد، ضربه‌ای به جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا بود. پس از امضای این توافقنامه فشار‌ها و اعمال محدودیت‌ها برای همبستگی با فلسطین و حمایت از فلسطینی‌ها توسط دولت‌های آمریکا آغاز شد و هم زمان با تشدید این فشار‌ها و محدودیت‌ها اصطلاح مبالغه‌آمیز "یهودستیزی" ابداع شد تا اتهام آن به هر جنبشی وارد شود که رژیم صهیونیستی و اشغالگری‌ش در فلسطین را رد می‌کرد.

همراستا با تشدید فشار‌ها و سرکوب‌ها، دانشجویان فلسطینی‌الاصل ایالات متحده و دانشجویان آمریکایی حامی قضیه فلسطینی نیز اقدام به بازنگری در تشکل‌های خود و تغییر شکل و ماهیت جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های کردند.

در این راستا، طی سال‌های گذشته جنبش «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» تشکیل شد. این جنبش اغلب هماهنگی‌ها و سازماندهی‌ها برای برگزاری تظاهرات و تجمعات دانشجویی اعتراض‌آمیز به ویژه پس از تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۷ اکتبر گذشته را آغاز کرد، اعتراضاتی که همچنان ادامه دارد و هر روز بر گستره آن افزوده می‌شود.

شیطنت‌های گسترده و اتهامات بی‌سابقه
دانشجویان حامی فلسطینی‌ها با اتهامات شیطنت‌های گسترده و اتهامات بی‌سابقه‌ای در اعتراضات اخیر مواجه هستند، از جمله این اتهامات، متهم کردن آنها به «یهود ستیزی» و دشمنی و خصومت‌ورزی با یهودیان آمریکایی است.

«الن گرانبرگ»، رئیس دانشگاه جورج واشنگتن، از جمله افرادی بود که با وارد کردن چنین اتهاماتی به دانشجویان معترض این دانشگاه تلاش کرد، آنها را از ادامه اعتراضات و همکاری با دیگر دانشجویان معترض بازدارد.

گرانبرگ می‌گوید، دانشجویانی که شعار‌هایی مانند «توقف نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها»، «افتخار از آن شهدای ماست» و «آزادسازی فلسطین از رودخانه تا دریا» را سر می‌دهند، «یهودستیز» هستند و او حضور چنین دانشجویانی را در دانشگاه جورج واشنگتن قاطعانه رد می‌کند.
اما با همه این اتهامات و اعمال فشار‌ها و تشدید سرکوبگری‌ها دانشجویان آمریکایی همچنان بر ادامه اعتراضات خود تا دست یافتن به خواسته‌هایشان تأکید دارند

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • جذب ۵۰ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد / برخورد با استادی که شکایت دانشجویی داشت
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی از مهر ماه
  • چگونگی شکل‌گیری جنبش دانشجویی همبستگی با فلسطین از ۱۰۰ سال پیش در آمریکا
  • در آمریکا چه خبر است؟
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • باید حرکت‌های دانشجویی در حمایت از غزه در جوامع بین‌المللی تبیین شود
  • رشد ۳۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو