Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:43:36 GMT

شوراهای دانش آموزی و مهارت یابی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۶۵۷۰

شوراهای دانش آموزی و مهارت یابی

به گزارش ایرنا، هدف  اصلی از فلسفه شوراهای دانش آموزی در نظام تعلیم و تربیت در واقع آشنا کردن دانش آموزان  با تربیت اجتماعی و سیاسی از پشت میز کلاس های درس است.

دانش آموزان در مدارس ایران از همان سنین کودکی و نوجوانی با مفهوم حضور تاثیرگذار افراد در حوزه اجتماعی شناخت پیدا می کنند و این مهم را مدارس در قالب برنامه های آموزشی و تربیتی به صورت عینی تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای دانش‌آموزی  موجب مشارکت بالای دانش‌آموزان در فعالیت‌های اجتماعی  می شود زیرا برنامه هایی که توسط دانش آموزان عضو شوراهای مدارس با همراهی مربیان و معاونین پرورشی اجرا می شود ، شور و نشاط خاصی را در بین دانش آموزان بوجود می آورد.

در تعلیم و تربیت بهترین نحوه‌ تربیت روشی است که در آن خود فرد در انجام کارها نقش داشته باشد و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی را تمرین کند.

دانش آموزان در این شوراها می توانند با برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی به رصد و شناسایی آسیب های اجتماعی در مدارس بپردازند و به راهکار جمعی در جهت کاهش آن دست یابند.

 شورای دانش آموزی درحفظ محیط زیست ، پرورش روحیه خلاقیت، نشاط و شادابی در مدارس نیز تاثیر دارد.

شورای دانش آموزی در مدرسه تبلور دانش آموز محوری، دانش باوری، دانش آموز یاری در نهاد مهم تعلیم و تربیت در کشور است.

 این شورا محلی برای انتقال تجارب و تمرینی برای مسوولیت پذیری و مردم سالاری دینی است که در آگاهی بخشی ، مهارت یابی و کاهش آسیب های اجتماعی جایگاه ویژه ای دردو کانون مهم مدرسه و خانواده دارد.

مشارکت در برنامه ریزی برای فعالیت های آموزشی و کمک به ارتقاء کمی و کیفی امکانات و نیازهای آموزشی از جمله برنامه های شورای دانش آموزی است.

شورای دانش آموزی ، فرصتی اجتماعی و تربیتی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز از شورای دانش آموزی به عنوان یک فرصت اجتماعی و تربیتی یاد کرد و افزود: این شورا تمرینی برای نقش آفرینی در مسوولیت های آینده کشور است.

 سالار قاسمی بیان داشت: در گام دوم انقلاب  باید به برنامه های در مسیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله  ساحت سیاسی و اجتماعی  دانش آموزان در مدارس توجه کرد.

وی با بیان اینکه مشارکت سن و جنس نمی شناسد و بسیاری از مهارت ها در قالب شور و مشارکت به راحتی ممکن می شود، خاطرنشان کرد: امروز باید در مدارس به  دانش‌آموز باوری نگاه عمیقی داشت.

 وی یادآورشد: مدیران و معلمان باید باور کنند دانش‌آموزان توانایی تنظیم برنامه‌های فرهنگی هنری در داخل و خارج از مدرسه رادارند.

قاسمی ادامه داد:  ۱۸ انجمن مختلف دانش آموزی در استان البرز فعال شده است که این انجمن ها در زمینه تربیت بدنی و سلامت، نماز، گردشگری، اردویی، حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی و ... فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بیش از ۳۰ هزار دانش آموز به عنوان نامزد شوراهای دانش آموز پایه سوم ابتدایی تا دوازدهم استان البرز رقابت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: شوراهای دانش آموزی به عنوان یکی از ارکان مدارس با هدف تمرین برای مشارکت پذیری و مشارکت جویی، ایجاد روحیه تعهد و مسئولیت پذیری در بین دانش آموزان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: شوراهای دانش آموزی مظهر مشق دموکراسی، احترام به نظر دیگران و تحمل نظر مخالف در محیطی آرام و دوستانه است.

قاسمی عنوان کرد: شوراهای دانش آموزی یکی از برنامه های مهم کشور در حوزه آموزش و پرورش است که در هیچ نقطه ای از جهان همانند آن وجود ندارد.

وی این شورا  را نمایشی از فصل حضور دانش آموزان در برنامه های مدارس و امور مربوط به دانش آموزان دانست و گفت: دانش آموزان عضو شوراهای اسلامی به دلیل ارتباط آسان با گروه همسالان می توانند نقش آگاهی بخشی در حوزه آسیب های اجتماعی داشته باشند.

وی یادآور شد: شوراهای دانش آموزی برای دانش آموزان نقش یک کارگاه آموزشی را دارد که در آن دانش آموزان مسئولیت پذیری، هم زیستی مسالمت آمیز ، اعتماد به نفس، صبر،فرهنگ نقادی و نقد مودبانه در کنار فعالیت های آموزشی، اجتماعی و سیاسی را تجربه می کنند.

وی تاکید کرد: تا کنون ۴ دانش آموز البرزی به شورای دانش آموزی کشور راه یافته اند و در ارزیابی کشوری سال تحصیلی ۹۸-۹۷، شورای دانش آموزان البرز نیز منتخب شناخته شد.

 نقش پیشگیرانه شورای دانش آموزی در کاهش آسیب ها

روانشناس البرزی گفت: شورای دانش آموزی یک تشکل نظامند است که با اهداف خاصی در حوزه دانش آموزی فعال شده است تا دانش آموزان در یک کار تیمی برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی و تربیتی همگام شوند و به انجام وظایفی که بر عهده آنان نهاده شده بپردازند.

یونس جاوید نسب اظهار داشت: پرخاشگری و خشونت بیشترین آسیب بین دانش ‌آموزان است که این رفتار ناخوشایند را می توان با مشارکت دانش آموزان عضو شوراهای اسلامی و یا همیاران مشاور مدرسه در مدارس کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه  پرخاشگری از ناکامی ها نشأت می‌ گیرد ، خاطرنشان کرد: جامعه دانش آموزی را باید به سوی برنامه ‌های شاد ببریم .

وی بیان داشت : افراد شاد کمتر به سوی آسیب های اجتماعی می روند لذا در این راستا باید نقش مربیان پرورشی را تقویت کنیم.

این روانشناس ادامه داد: شوراهای دانش آموزی هم بال اجرایی توانمند مدیر مدرسه است و هم موجب تربیت اجتماعی دانش آموز می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاظر تنوع‌، تکثر عقاید، رفتارها و هنجارها و خرده فرهنگ افزایش یافته است که مشارکت دانش آموزان در قالب شوراهای دانش آموزی نقش موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد.

جاوید نسب تصریح کرد: از مهمترین مباحث انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش تاکید بر پرورش با نگاه به آموزش بوده است.

وی تاکید کرد: کار پرورشی در ذهن دانش‌ آموزان ماندگار است لذا به نقش مهم شوراهای دانش آموزی در مدارس باید توجه بیشتری کرد.

مهارت یابی

روانشناس و مشاور تحصیلی مدارس البرز گفت: مهارت یابی مهمترین گام پیشگیرانه در مقابل آسیب های اجتماعی است که در مدارس این مهم باید در قالب فعالیت های گروهی چون شورای دانش آموزی مورد اهمیت قرار گیرد.

خدیجه نوروزی اظهار داشت: مدرسه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارد که برای پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی در بین جامعه هدف باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه مستحکم‌ترین سنگر برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی، سنگر مدرسه و کانون خانواده است، خاطرنشان کرد: کارایی برنامه های مهارتی در حوزه آسیب های اجتماعی  در دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است.

 وی بیان داشت: معلمانی مسلط و خوش برخورد و با انگیزه شغلی، جاذبه‌ای را برای دانش آموزان ایجاد می‌کند که از بروز بسیاری از رفتارهای پرخطر جلوگیری می‌کند.

 نوروزی با بیان اینکه باید دغدغه حضور دانش آموزان در مدارس را داشته باشیم، اضافه کرد: این مساله هزینه‌های ناشی از آسیب‌های اجتماعی را در جامعه کاهش می‌دهد.

وی یادآورشد: شوراهای دانش آموزی روحیه تعاون، همکاری و مشارکت برای پیشبرد امور و اهداف پرورشی و آموزشی را در بین دانش آموزان ارتقا داده است .

وی عنوان کرد: فعالیت در این شوراها ، قدرت انتخاب و تصمیم گیری را نیز در بین دانش آموزان قوت می بخشد.

شورای دانش آموزی ، ظرفیتی مهم در مدارس

مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: شورای دانش آموزی یکی از ارکان مدرسه است که به وظایف آن در شیوه نامه اجرایی شورای دانش آموزی اشاره شده است و قصد داریم تا از تمام ظرفیت دانش آموزان در شوراهای دانش آموزی استفاده کنیم.

علی رمضانی با بیان اینکه بیش از ۹ میلیون دانش آموز در انتخابات شوراهای دانش آموزی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ شرکت کردند ، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰۰ هزار دانش آموز در قالب شوراهای دانش آموزی برگزیده شدند .

وی مشارکت بالای دانش آموزان و خانواده ها را در این شورا مهم و ارزشمند دانست و افزود: این استقبال خوب موجب شد تا در چهلمین سال پیروزی انقلاب و گام دوم انقلاب برنامه ای ویژه برای منتخبان شورای دانش آموزی در کشور برنامه ریزی کنیم.

وی یادآور شد: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ ، اعضای شورای دانش آموزی در مدارس سه ماموریت مهم در راستای جشنواره فرهنگی هنری حمایت از کالای ایرانی، جشنواره آیینه زمان " زندگی به سبک روح الله " و سیل مهربانی همکلاسی بر عهده داشتند.

وی بیان داشت: به دلیل اینکه بتوانیم  از اقدامات شوراهای دانش آموزی به صورت ویژه قدردانی کنیم همایش ملی شوراهای دانش آموزی برتر استان ها ویژه پسران را در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان  به مدت ۲ روز در اول مردادماه برگزار کردیم.

رمضانی گفت: در این همایش که ۴۰۰ دانش آموز، سرپرست ، مربی و مدیران ستادی و استانی حضور داشتند به مهارت آموزی و توانمندسازی اعضای منتخب شوراهای دانش آموزی سراسر کشور در راستای تحقق ساحت سیاسی – اجتماعی سند تحول بنیادین توجه شد.

وی برگزاری کارگاه های مهارت آموزی با محوریت آشنایی با فضای مجازی، حقوق شهروندی، امداد و نجات و گفتمان های دانش آموزی ، برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و فوق برنامه قرآنی و جنگ شادی با استفاده از ظرفیت دانش آموزان را از جمله برنامه های مهم این همایش سراسری برشمرد.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت : فعالیت های شوراهای دانش آموزی در راستای اجرای سند تحول و بیانیه رهبر معظم انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب ادامه می یابد.

رمضانی تصریح کرد: این هنر آموزش و پرورش است که اردوها را به یک جریان مهارت آموزی تبدیل کرده است لذا باید این رویه تقویت شود.

وی  مسیر توسعه کشور را تنها از مسیر مدرسه دانست و اضافه کرد: شوراهای دانش آموزی به عنوان بزرگترین تشکل فرهنگی در انجام گام دوم انقلاب و سند تحول، برای رسیدن به قله های افتخار در گام دوم انقلاب با همدلی و خودباوری، تلاش می کنند.

وی عنوان کرد: هر سال در شوراهای دانش آموزی، یک مهارت جدید ، تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزش های نظام تعلیم و تربیت و حمایت از ارزش های انقلاب اسلامی مد نظر قرار می گیرد.

شوراهای دانش آموزی و دموکراسی

معاون پرورشی و فرهنگی  وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: شوراهای دانش‌آموزی تمرینی برای دموکراسی و ارتقاء توانمندی‌ها ست.

علیرضا کاظمی با اشاره به اینکه  شوراهای دانش‌آموزی بزرگترین شبکه تشکیلاتی کشوراست ، یادآور شد: باید از ظرفیت‌های  آموزش‌ و پرورش برای سرعت بخشی به توسعه کشور استفاده کرد.

وی بیان داشت:  شوراهای دانش‌آموزی در پیاده‌سازی آرمان‌های انقلاب در گام دوم برای تحقق اهداف۴۰ ساله دوم پیشتاز است.

وی تصریح کرد: باید دانش‌آموز باوری قبل از دانش‌آموز محوری در مدارس اتفاق بیفتد که شوراهای دانش آموزی برای تحقق این مهم نقش تاثیرگذار دارد.

کاظمی اضافه کرد:  یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش در اجرای این برنامه ها تربیت دانش آموزان باروحیه مطالبه گری، نقادی و پرسشگری و احترام به نظر دیگران است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان مهمترین دغدغه نظام را کاهش دهیم باید دانش‌آموزان در شهرها توانمند و فعال شوند.

وی گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی باید از ظرفیت بالای سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی و جوانان هلال‌احمر در این راستا استفاده کرد.

وی به تشریح موانع تحقق اهداف شوراهای دانش‌آموزی در کشوراشاره کرد و افزود: محدودیت‌های قانونی، کمبود منابع مالی و موانع انگیزشی از مشکلات فعلی این ساختار هستند.

وی تاکید کرد: ، باید میدان را برای سپردن مسؤولیت به دانش‌آموزان بازکنیم.

۱۴ میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می کنند.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز دارد.

۲۸۱۹/6993

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۶۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۲ امتحان «ریاضی» و «علوم» پایه ششم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، گفت: امتحانات پایه ششم همواره به صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار و ارزش‌یابی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) به صورت توصیفی انجام می‌گیرد اما مقرر شده امتحانات ۲ درس مذکور به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص جزییات این خبر اظهار کرد: معلم خود دانش‌آموزان پایه ششم اوراق امتحانی «ریاضی» و «علوم» را تصحیح خواهند کرد و عملکرد دانش‌آموزان به عنوان ابزاری در کار پوشه آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این آزمون، معلم بر اساس ارزشیابی که در طول سال تحصیلی از دانش آموز و از طریق فعالیت‌های آموزشی طول سال تحصیلی اعم از تکالیف، آزمون‌های مستمر، تکالیف مهارت محور و در واقع اطلاعات مربوط به کار پوشه دانش‌آموز، نمره پایانی را تعیین می‌کند افزود: امتحاناتی هم که در انتهای دوره تحصیلی پایه ششم اخذ می‌شود، به عنوان یکی از ابزارهای سنجش اندازه گیری است که در اختیار معلم مربوطه قرار می گیرد و در واقع قضاوت را در مورد دانش آموز تکمیل می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبلا طراحی سوالات توسط گروه‌های آموزشی مناطق در سطح شهرستان و منطقه طراحی می شد ادامه داد: اما اکنون سوالات امتحانی توسط گروه‌های آموزشی در معاونت آموزشی ابتدایی و در سطح ستاد طراحی می‌شود.

طریفی با بیان اینکه همچنین مقرر است امتحانات هماهنگ توسط خود معلم و در کلاس مربوطه برگزار شود گفت: هدف برگزاری دو آزمون کشوری ریاضی و علوم ارزیابی کلیت نظام آموزشی است.

وی افزود: با این کار ارزیابی دقیقی از عملکرد نظام آموزشی و کیفیت آموزشی خواهیم داشت تا نحوه اجرای آزمون، تصحیح اوراق امتحانی، نمره دهی به دانش آموزان، اعمال و فرآیندهای ارزشیابی دانش آموز توسط معلم مربوطه به مشابه سایر آزمون‌های مداد کاغذی که در طول سال تحصیلی گرفته می‌شده، انجام می شود لذا این آزمون به عنوان یکی از ملاک‌های ارزشیابی پایانی دانش‌آموز استفاده خواهد شد.

وی اظهار کرد: ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی به صورت «توصیفی» در طول سال تحصیلی بر اساس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری