Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، آیین معرفی درسنامه غنا و موسیقی، متن درس خارج فقه مکاسب محرّمه رهبر معظم انقلاب، اول مردادماه، در مرکز تخصصی فقهی ولی امر قم برگزار شد. در حاشیه این آیین، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی کوتاه با آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، داشته و از وی درباره بحث تساوی دیه زن و مرد، موضوع غنا و نوآوری فقهی کتاب رهبر معظم انقلاب سوال کرده است که مشروح این گفت‌وگو در ادامه می آید؛

حکم ثانویه در دیه

آیت‌الله اراکی در پاسخ به این پرسش که تبیین فقهی شما در مورد تساوی دیه زن و مرد که اخیراً به تصویب رسیده چیست؟ گفت: دیه در شرع، احکام اولیه و ثانویه دارد و حکم اولیه عدم تساوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه حکم اولیه عدم تساوی دیه زن و مرد فلسفه دارد و فلسفه آن در فقه شیعه آمده و حکم روی هوا نیست، تصریح کرد: اگر حکومت اسلامی صلاح دید که بر دیه زن مقداری افزوده شود تا با دیه مرد برابر شود محدودیت شرعی ندارد. از روی حکم ثانوی می‌توان برابری دیه انجام شود و مشکل شرعی هم ندارد.

نقش فرهنگ و رسانه در سعادت جامعه

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به پرسش که جایگاه موسیقی و روش بررسی آن در فقه چگونه است؟ بیان کرد: فرهنگ و رسانه نقش مهم و تعیین‌کننده در سعادت و شقاوت هر جامعه دارد و موضوعی است که نباید آن را ساده تلقی کنیم. موسیقی بخشی از فرهنگ است و اگر به احکام اسلامی در این عرصه عمل شود جامعه را به سوی سعادت و هدایت رهنمون خواهد کرد و اگر عمل نشود جامعه اثر منفی می‌پذیرد و آن را به سمت و سوی بد خواهد برد؛ لذا این مسئله اثرگذاری مستقیم دارد و از این منظر بسیار پراهمیت است.

اراکی تصریح کرد: تاکنون بحث‌های فقهی زیادی در این مسئله صورت گرفته، ولی اهمیت و تا حدودی پیچیدگی موضوع هم به لحاظ مفهومی و هم مصداقی سبب شده تا بحثی در این تراز از سوی مقام معظم رهبری ارائه شود که در این سطح تاکنون در میان فقها سابقه نداشته است.

جامعیت درسنامه غنا و موسیقی رهبری

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه فقهای ما هم بحث کرده‌اند، ولی بحثی با این تفصیل، جزئیات و موشکافانه یا نداشته‌ایم و یا کمتر داشته‌ایم، اظهار کرد: بنده سابقه‌ای در میان فقها در این تراز در مورد غنا و موسیقی سراغ ندارم به ویژه اینکه بحثی قرآنی و روایی پیرامون بحث غنا و موسیقی از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده است.

وی تاکید کرد: این اثر دستاورد فقهی بسیار بزرگی به شمار می‌رود و از محضر ایشان تشکر می‌کنیم که این بحث را در خدمت جامعه علمی حوزه قرار دادند. امیدواریم این کتاب مهم راه را برای کارهای گسترده‌تر در این عرصه باز کند.

موسیقی و روند فرهنگی جامعه

اراکی با بیان اینکه غنا و موسیقی و مباحث زیرمجموعه آن، مفهوم، مصادیق و کارکرد در روند حرکت فرهنگی جامعه دارد، بیان کرد: نتایج منفی و مثبت غنا و موسیقی، نحوه کارکرد، ابزارها و ... و مباحث پیرامونی زیادی در این مسئله وجود دارد که می‌تواند موضوع بحث رسانه‌ها قرار گیرد.

وی در پایان افزود: از جمله می‌توان تحقیق میدانی جامعه‌شناسانه انجام داد؛ مانند اینکه چه سنخ افرادی در مجالس آوازخوانی و موسیقی غنا و حرام حاضر می‌شوند؛ زیرا خود همین تفاوت سنخ دو پیام متفاوت از دو نوع آوازخوانی را به مردم می‌دهد که هویت‌ساز و انسان‌ساز است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۹۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی

   

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری شهید مطهری را مجاهد عرصه جهاد تبیین دانست و گفت: این شهید والامقام شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه خصوصاً جوانان بشناساند.

آیت‌الله علی عباسی در همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه استاد شهید مطهری گفت: انقلاب اسلامی هنوز هم مدیون اندیشه‌های این شخصیت است.

رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه افزود: شهید مطهری مجاهد عرصه جهاد تبیین و آگاه به زمان و مسلط بر دسیسه‌های دشمنان اسلام بود.

آیت‌الله عباسی گفت: شهید مطهری با تبیین اسلام ناب، ماهیت اندیشه‌های انحرافی و خطرات اسلام التقاطی را برملا کرد. این شهید والامقام شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه خصوصاً جوانان بشناساند.

او پاسخ شهید مطهری به اندیشه ماتریالیستی روشنفکرنما‌های زمان را قوی‌ترین جواب عنوان کرد و افزود: کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم منشوری شد به دست نیرو‌های مسلمان و مومن مبارز برای پاسخگویی در مقابل جریانی که مدعی معرفت و مبارزه که اذعن داشت مبارزه با عدالتخواهی در جهان به دست مارکسیسم و ماتریالیست است. او از توان علمی و قلم خود برای تبیین و دفاع از آموزه‌های اسلام ناب و بالاخص مسئله حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب استفاده و ایفای نقش کرد.

آیت‌الله عباسی با بیان اینکه شرایط امروز جامعه ما نیز به گونه‌ای است که برخی جوانان به اندیشه لیبرال دموکراسی شیفتگی نشان می‌دهند بدون اینکه شناختی از آن داشته باشند، گفت: در شرایطی که حق و باطل در جامعه، دارای چهره‌هایی همسان‌اند و تشخیص حقایق برای مردم دشوار است، افزون بر وظایفی که بر عهده عموم طبقات است، نیاز به جهاد فکری و معنوی وجود دارد. ما بایستی این شعار‌ها را تحلیل و نشان دهیم که بی‌محتوا هستند.

او با اشاره به اینکه در مسئله نظام زن هنوز هم با تمدن امروز چالش داریم؛ افزود: در مسئله حجاب مقام معظم رهبری فرمودند حجاب فی نفسه چالش نبود و دست‌هایی از بیرون تلاش دارد تا آن را به یک چالش تبدیل کند. شهید مطهری برای دفاع از اسلام با تمام وجود در صحنه بود و امروز هم میدان نزاع ادامه دارد و ما باید در صحنه باشیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: شهید مطهری به عنوان مدافع سنگر فکری و عقیدتی به خوبی احساس مسئولیت کرد و به آن عمل کرد؛ اقدامات شایسته این شهید والامقام در عرصه‌های مختلف انقلاب و تفکرات ارزشمند آن برای حل مشکلات از دلایل اصلی ترور این شهید به دست گروه‌های تروریستی بود.

آیت‌الله عباسی انقلاب اسلامی را نقطه عطف تاریخ دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران یک نعمت بزرگ الهی است که روح جدیدی بر جهان دمید.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود
  • قدردانی از کارگران بسیجی نمونه اراکی
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟