Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@00:06:06 GMT

اصل مقابله به مثل در اسلام

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۱۲۷۵

اصل مقابله به مثل در اسلام

اصل مقابله به مثل در اسلام اصلی مسلم و پذیرفته شده است چه در عرصه فردی که این اصل را به نام قصاص می‌شناسند و چه در عرصه اجتماعی، سیاسی و نظامی که مقابله به مثل یک دستور شمرده شده است.

در عرصه فردی آیه ۴۵ سوره مبارکه مائده گویای این اصل است و با اینکه در مورد بنی اسرائیل نازل شده اما اختصاصی به آنها ندارد و اسلام نیز همین حکم را تشریع نموده است، در این آیه اصل مقابله به مثل چه در جرح و چه در قتل به خوبی نمایان است؛

«وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و در عرصه اجتماعی و سیاسی نیز آیه ۱۹۴ سوره مبارکه بقره بیانگر این اصل است؛

«الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقين».

در این آیه خدای متعال می فرماید اگر دشمنان شما حتی در ماه های حرام -که جنگ در آنها حرام است- با شما پیکار کنند می توانید با آنها مقابله کنید سپس می فرماید: «و (به طور كلّى) هر كس به شما تجاوز كرد، همانند آن بر او تعدّى كنيد».

تاریخ ۲۰۰ ساله ایران زخم خورده تجاوزهای دشمنان میهن است، از روسیه تزار آن روز گرفته تا انگلیس خبیث و پس از آن آمریکا از تجاوز به آب و خاک و شهرهای ایران ذره ای دریغ نکردند و در این تجاوزها بزرگانی از این کشور را مستقیم یا غیرمستقیم به شهادت رساندند امیر کبیرها، رئیس‌علی دلواری ها، کوچک خان جنگلی ها، ثقه الاسلام تبریزی ها و صدها نفر دیگر از این بزرگان نمونه‌های این تجاوزها و جنایت‌ها است و بالاتر از همه چپاول ثروت ملت و تحقیر هویت ایرانی اسلامی مردم و عقب نگاه داشتن کشور از دستاوردهای علمی و صنعتی از این مظالم است، اما در این میان دریغ از استفاده از اصل مقابله به مثل که قرآن کریم آن را چراغ راه مسلمانان برای حفظ هویت، عزت و استقلال خود قرار داده است.

آری؛ وقتی حاکمان یک کشور اسلام را نشناسند و غرق در فساد و عیاشی باشند نتیجه ای جز این، عائد ملت نمی‌شود. اما امروز به برکت انقلاب و حاکمیت اسلام دوران تجاوز و بزن و در رو گذشته است و این انقلاب اسلامی است که با استفاده از قانون مقابله به مثل اپیدمی ذلت ملی را تبدیل به عزت پایدار ملی نموده است و در این مقابله به مثل فرقی نمی‌کند که مجنون تحریک شده ای مثل صدام و بن سلمان به این کشور تجاوز کنند و یا ابرقدرت امروز و دیروز یعنی آمریکای مستکبر و انگلیس خبیث دست به این تجاوز بزنند.

ای کاش همه مسئولان این کشور مثل رهبر حکیم و تیزبین، پاسداران شجاع و امت رشید آن رهبر بودند که حاضر نبودند عزت ملی و استقلال کشور را فدای مصلحت اندیشی های دنیاگرایانه و یا مطامع زودگذر و آمال انتخاباتی خودشان کنند.

و البته اگر نگارنده متهم به تندروی، جنگ طلبی و افراطی گری نمی‌شود باز هم ذکر آیه ای دیگر از آیات قرآن خالی از لطف نیست و آن آیات ۷۳ سوره مبارکه توبه و ۹ سوره مبارکه تحریم است که روش مواجهه با دشمنان را به ما می آموزد؛

«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ».
ترجمه: اى پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن، و بر آنها سخت بگير! جايگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتى دارند!

آری؛ در مقابل دشمن در عین حال که نباید از عنصر تدبیر و سیاست غفلت کرد اما از اصل مقابله به مثل و عنصر شجاعت و توکل بر خدا نیز نباید غافل شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۱۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه ظهر شنبه در همایش زائران حج تمتع استان مرکزی اظهار کرد:
وحدت، توحید، ایمان و تقوا از مهم‌ترین دستاوردهای آئین حج است که مسلمانان باید به آنها توجه ویژه داشته باشند.

وی رمز پیروزی و موفقیت هر ملت، مذهب و دینی را در اتحاد و یکپارچگی آنان دانست و گفت: همانگونه که رمز پیروزی ما در انقلاب اسلامی نیز همین بود و امروز آنچه می‌تواند اسلام را از گزند دشمنان مصون بدارد وحدت و یکپارچگی مسلمانان است.

استاندار مرکزی سفر معنوی حج را فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی عنوان کرد و گفت: حج یک عمل عبادی سیاسی و جز خدا کسی را ندیدن است.

مخلص الائمه گفت: دولت همه مقدمات و برنامه‌ریزی‌ها را برای مناسک حج انجام داده است از این حاجیان بدون نگرانی در این مراسم معنوی حضور یابند و در ایران و عربستان شرایط لازم مهیا شده است.

مخلص الائمه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه ویژه خود معتقد است حج یک عمل عبادی سیاسی است و دین از سیاست جدا نیست.

وی گفت: در این سفر معنوی هیچ امتیاز خاصی برای افراد وجود ندارد بلکه همه با یک پوشش به گرد کعبه طواف می‌کنند و اعمال خود را انجام می‌دهند.‌

حجاج بیت‌الله‌الحرام به عنوان سفیر کشور باید رفتار شایسته داشته باشند

امام جمعه موقت اراک نیز با بیان اینکه پیام حج با حضور و همبستگی حاجیان به جهان اسلام و خارج از اسلام مخابره می‌شود، گفت: ضروری است همه حجاج در انجام درست فرامین و رفتاری شایسته تلاش کنند.

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی افزود: حجاج بیت‌الله الحرام سفیران کشور, استان و شهر خود هستند بنابراین باید تلاش کنند همه اعمال را به درستی و شایسته انجام دهند.

وی با بیان اینکه برگزار کنندگان مراسم حج در کشور زحمات زیادی برای برگزاری این مراسم انجام داده‌اند، افزود: ضروری است ضمن رعایت فرامین اخلاقی حلالیت گرفته شود که حج مورد قبول حق واقع شود.

کد خبر 6096376

دیگر خبرها

  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • شناسایی و برخورد با ۵۶۲۷ مورد تجاوز به حریم راه‌های مازندران
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • یادواره شهدای شهرستان زرندیه
  • هفته فرهنگی شهرستان زرندیه
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • رفع ۳۴ مورد تجاوز به حریم راه‌های شهرستان بروجرد