Web Analytics Made Easy - Statcounter

نزدیک شدن به ایام اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۸ و دغدغه داوطلبان برای انتخاب رشته باعث شد تا برخی از رشته‌های دانشگاهی مطرح و آینده‌ساز را معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تعداد آزمون‌های سرنوشت‌ساز زندگی کم نیست، انسان‌ها معمولا در طول زندگی خود امتحانات و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند و یکی از این امتحانات مهم در دوران نوجوانی است، آزمونی به اسم کنکور! آزمونی پردغدغه که دانش‌آموزان برای موفقیت در آن، شبانه‌روز تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در حقیقت داوطلبان کنکور سراسری برای ساخت آینده‌ای روشن هدف‌گذاری بلندمدتی را انجام می‌دهند و به امید یافتن شغل و تامین زندگی خود، رشته دانشگاهی مناسبی را انتخاب می‌کنند.   با توجه به نزدیک شدن به روز‌های اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۸ و شروع انتخاب رشته داوطلبان قصد داریم تعدادی از رشته‌های دانشگاهی مهم و پرتقاضا را به گونه‌ای معرفی کنیم که هر داوطلب با آگاهی کامل بتواند رشته تحصیلی سرنوشت‌ساز خود را انتخاب کند.

پس در این روزها، پرونده ویژه «آشنایی با رشته‌های دانشگاهی» ما را دنبال کنید، این قسمت «علوم آزمایشگاهی».  
بهتر است بدانید؛ مطابق آمار‌ها، پرطرفدارترین رشته‌های تجربی در بین رتبه‌های زیر ۱۰۰ کشوری به ترتیب دو رشته پزشکی و دندانپزشکی و در بین رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کشوری به ترتیب پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بوده است. رشته‌های پرطرفدار تجربی برای رتبه‌های ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کشوری نیز به ترتیب شامل علوم آزمایشگاهی، دامپزشکی، علوم تغذیه، رادیولوژی، روانشناسی، پرستاری، بینایی سنجی، زیست شناسی، اتاق عمل، شنوایی شناسی، علوم قرآن، علوم قضایی، علوم تربیتی، هوشبری، شیمی، زیست شناسی سلولی مولکولی، دبیری شیمی، کار درمانی، مامایی، مدیریت، اعضای مصنوعی، حسابداری، گفتار درمانی وعلوم قرآن هستند.

با توجه به مشخص بودن سازوکارها، سرفصل‌ها و بازارکار ۳ رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کشور، به سراغ رشته علوم آزمایشگاهی بعنوان رشته محبوب دیگری از خانواده گروه تجربی رفتیم.

رشته علوم آزمایشگاهی از پرطرفدارترین رشته‌های گروه علوم تجربی است که جزو شاخه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود و تاثیر زیادی در بهداشت و کاهش هزینه‌های درمان داشته است. این رشته برای تشخیص و درمان و همچنین پیشگیری و پیگیری بیماری‌های مختلف علوم پزشکی کمک بسیاری کرده است. زمینه فعالیت این رشته بیشتر در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون و مایعات بافت‌های بدن است.
دانشگاه‌های متعددی در سراسر کشور نسبت به جذب دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی اقدام می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به دانشگاه علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی البرز، علوم پزشکی تبریز اشاره کنیم.  
دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی ۱۳۰ واحد درسی شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۳۱ واحد دروس پایه، ۶۱ واحد اختصاصی را در کنار ۱۶ واحد کارآموزی پشت سر می‌گذارند.

ویژگی‌های این رشته محبوب و پرتقاضا چیست؟
افرادی که در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل می‌کنند با آزمایش‌های بیوشیمیایی و هماتولوژی می‌توانند پزشک را در تشخیص بیماری یاری کنند. ماموریت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاه‌های بالینی بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی با دانش اختصاصی که آموخته اند و با بکارگیری دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده و روش‌های متعدد آزمایش‌های مختلف را روی خون و یا دیگر مایعات و انساج بدن انجام دهند.
اطلاعات و نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ها پزشک را در تشخیص بیماری، روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری می‌دهد. نظر به اینکه این رشته دائما در حال تغییر و توسعه است فارغ التحصیلان این رشته باید به نحوی آموزش ببینند که دانش و مهارت کافی برای تطبیق خود با تکنولوژی جدید را داشته باشند.

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی چگونه است؟
امروزه با توجه به اهمیت بهداشت و سلامتی در زندگی، فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی به راحتی جذب بازار کار می‌شوند.     دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی علاوه بر رشد شخصیتی و تفکر علمی که طی دوره آموزش کسب می‌کنند، قادر خواهند بود آزمایش‌های بالینی تحقیقاتی و خدمات وابسته را در مراکزی همچون آزمایشگاه‌های بالینی، پزشکی قانونی، سازمان انتقال خون، مراکز بهداشتی و تشخیص طبی خصوصی؛ بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، انستیتو‌ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی، کارخانجات تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی، شرکت‌های پخش فرآورده‌های بیولوژیک و آزمایشگاهی بعنوان کارشناس انجام دهند.

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی می‌توانند در هریک از شاخه‌های مرتبط با رشته مانند بیوشیمی، خون شناسی، ایمنی شناسی، باکتری شناسی، میکروب شناسی، انگل شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، سم شناسی، بیوتکنولوژی و... در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکترای تخصصی (Ph.D) ادامه تحصیل دهند.

کافیست قدری با انگیزه و توانمند باشید تا بتوانید در این حوزه کار کرده یا حتی با ایده آفرینی، برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویانی همچون خود اشتغالزایی ایجاد کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۱۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی کنکور سراسری باهم رقابت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان دمیرچی ظهر جمعه در گفت و گو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه صبح امروز ۱۱ هزار و ۸۰۰ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی با هم رقابت کردند، اظهار کرد: در این رقابت دو روزه بیش از ۲۷ هزار و ۸۰۰ داوطلب گیلانی مرد و زن با هم رقابت کردند.

دمیرچی با بیان اینکه آزمون سراسری نوبت نخست سال ۱۴۰۳ در ۱۴ حوزه امتحانی گیلان همزمان با سراسر کشور پنجشنبه ۶ و جمعه ۷ اردیبهشت ماه برگزار شد، افزود: داوطلبان گیلانی در ۵ گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم انسانی، تجربی، هنر و زبان‌های خارجی با هم رقابت کردند.

وی با بیان اینکه مرحله دوم این آزمون ۷ و ۸ تیر برگزار و نتایج قطعی ۲ آزمون پایان شهریور اعلام می‌شود، گفت: ۳ هزار و ۶۸۲ داوطلب رشته ریاضی فیزیک، ۸ هزار و ۲۹۲ نفر در رشته علوم انسانی، ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر در تجربی، هزار و ۲۱۹ داوطلب هنر و ۲ هزار و ۶۹۵ نفر در رشته زبان‌های خارجی با هم رقابت کردند.

کد خبر 6089184

دیگر خبرها

  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی کنکور سراسری باهم رقابت کردند
  • رقابت ۲۵ هزار و ۷۰۰ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی
  • روز دوم آزمون سراسری/ رقابت داوطلبان گروه‌ علوم تجربی در قزوین
  • کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر
  • گزارش تصویری| کنکور رشته علوم تجربی سال ۱۴۰۳
  • رقابت بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی
  • آغاز رقابت بیش از ۳۶ هزار نفر در فارس در رشته تجربی