Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@22:02:19 GMT

شگفتی‌های قرآن با مستندات علمی بیان شود

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۲۰۰۶

شگفتی‌های قرآن با مستندات علمی بیان شود

مدتی است که دوره‌ها و کارگاه‌های تدبر در قرآن از سوی مراکز علمی و مؤسسات قرآنی با عنوان «تدبر در قرآن» برای عموم مردم، دانشجویان، مدرسان، طلاب و مداحان برگزار می‌شود. 
این آموزش‌ها پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تدبر در قرآن کریم تدوین شده است. «بحمدالله امروز جامعه ما با قرآن مأنوس شده‌اند. البته ما به اين قانع نيستيم؛ ما معتقديم همه آحاد جامعه بايد با قرآن ارتباط برقرار كنند، بتوانند قرآن را بخوانند، بتوانند قرآن را بفهمند، بتوانند در قرآن تدبر كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه كه ما را به حقايق نورانى می‌رساند، تدبر در قرآن است؛ و اين حفظ قرآن كه بحمدالله امروز در بين شما جوان‌ها، در بين جوان‌هاى كشور، در سرتاسر كشور رواج پيدا كرده است، يك مقدمه خوبى است براى تدبر. يعنى حفظ و تكرار و انس با آيات كريمه قرآن و پى‌درپى آيات الهى را مورد توجه قرار دادن، موجب می‌شود كه انسان بتواند در قرآن تدبر كند. (۱۳۹۲/۰۴/۱۹) و «وقتى انس با قرآن پيدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفكر در معارف قرآن به دست خواهد آمد. قرآن را نمی‌شود سرسرى خواند و گذشت؛ قرآن احتياج دارد به تدبر، تكيه‌ بر روى هر كلمه‌اى از كلمات و هر تركيبى از تركيب‌هاى كلامى و لفظى. انسان هرچه بيشتر تدبر كند، تأمل كند، انس بيشترى پيدا كند، بهره‌ بيشترى خواهد برد؛ قرآن اينجور است. (۱۳۹۱/۰۴/۳۱)» بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب که بر تدبر در قرآن کریم تأکید می‌کند. 

حجت‌الاسلام علی رجبی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: دوره مفاهیم قرآن مقدمه تدبر در قرآن است. مبنای ما  در این عرصه تأکید مقام معظم رهبری بر تدبر در قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه تدبر عمومی‌سازی فهم قرآن و جدا از مبحث تفسیر است، افزود: تدبر مبنایی به ما می‌دهد که آیات را با این مقدمات آموزشی بفهمیم و از آن سبک زندگی را با مبنای شناخت شگفتی‌ها و جلوه‌های زیبایی شناختی قرآن کریم بیاموزیم.

رجبی  با بیان اینکه روش فهم منسجم آیات و سوره‌های قرآن مبنای آموزشی در تدبر قرآن کریم است، افزود: با بیان شگفتی‌های علمی و معرفتی آموزش‌های لازم را برای جذب جوانانی که می‌گویند قرآن برای 1400 سال پیش است و به درد اکنون نمی‌خورد، ارائه دهیم. بیان مستندات علمی قرآن کریم از زبان مستشرقان دیگر روشی است که باعث جذب جوانان به قرآن کریم می‌شود؛ جوانان ما وقتی شگفتی‌های قرآن را از زبان مستشرقان می‌شنوند به قرآن جذب می‌شود.

این مدرس حوزه بیان کرد: هر یک از سوره‌ها یک سبک زندگی دارد؛ هر سوره یک درد، ریشه درد و درمان آن را بیان می‌کند. مثلاً در سوره همزه درد مسخره کردن را بیان فرموده و از عیب‌جویی از مردم به عنوان بیماری یاد می‌کند که ریشه آن در این سوره مادی‌گرایی و دنیامحوری بیان شده است و درمان آن انذار و هشدار است که اگر انسان با عیب‌جویی دیگران را می‌شکند خداوند در آینده با آتش حطمه او را می‌شکند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های تدبر در قرآن به صورت کاربردی بیان شود، گفت: برخی از بانوان مداح که در جلسات عزاداری و روضه خوانی حضور دارند سواد دینی اندکی دارند و وقتی که کسی سوادش در این زمینه اندک باشد مردم به مباحث او اطمینان پیدا نمی‌کنند. برای تدبر در قرآن ابتدا باید علاقه داشت و حداقل سواد. بعضی از پزشکان مباحث سلامتی و نکات علمی را بر اساس آیات قرآن بیان می‌کنند و اثر آن هزار برابر بیشتر از نکاتی است که من روحانی بیان می‌کنم.

رجبی گفت: حتماً باید شگفتی‌های قرآن کریم با مستندات علمی بیان شود تا مخاطب به آن اعتماد کند وگرنه غیر از این اتفاق می‌افتد اما مخاطب با دیدن جایگاه علمی شخص مطرح کننده مباحث، اطمینان بیشتری نسبت به آن پیدا می‌کند.

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خوزستان خوزستان تدبر در قرآن مستشرقان شگفتی های قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۲۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری دبیرخانه ملی اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم پیش از ظهر امروز در محل سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن کریم عنوان کرد: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری، حفظ قرآن به عنوان یک اتفاق راهبردی در منظومه تعمق و تدبر قرآنی شناخته می‌شود. در یک نظرسنجی که اواسط اسفندماه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان داشتیم، بالغ بر۷۵ درصد پاسخگویان با ضرایب مختلف عنوان کردند که از این که قرآن را حفظ نیستند حسرت می‌خوردند. این یک سرمایه قرآنی است که نشان می‌دهد باید بحث حفظ را حدی بگیریم.

وی اظهار کرد: ما جریان حفظ موضوعی را دروازه ورود به حفظ کل قرآن کریم می‌دانیم. اگر افراد با آیه‌های کاربردی قرآن کریم ارتباط بگیرند، دغدغه حفظ قرآن کریم شکل می‌گیرد. طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه مبارک رمضان امسال که با همکاری نهاد‌های مختلف و به ویژه آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما شکل گرفت، در راستای توجه به جریان حفظ موضوعی بود. حدود یازده میلیون نفر از ابتدا تا انتهای این طرح با آن همراهی کردند؛ یک میلیون نفر هم در آزمون انتهایی شرکت کردند که از این میان ۸۰۰ هزار نفر گواهی رسمی حفظ آیات را دریافت کردند.

این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»