Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:14:04 GMT

فدراسیون دو و میدانی و چالش کسب مدال المپیک

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۲۱۱۰

فدراسیون دو و میدانی و چالش کسب مدال المپیک

المپیک مهم‌ترین جشنواره ورزشی جهان است که کشورها برنامه ویژه‌ای برای حضور در آن دارند. این برنامه‌ها با کمک فدراسیون‌های مختلف ورزشی در رشته‌های گوناگون اجرایی می‌شود. یکی از رشته‌های پرمدال بازی‌های المپیک، دو و میدانی است.

عمده کشورهای جهان در این رشته سرمایه گذاری‌های کلانی انجام می‌دهند. با این وجود این، از مدالهای پرشمار، سهم ایران از بازی‌های المپیک تنها یک مدال نقره است که توسط احسان حدادی در المپیک ۲۰۱۲ لندن بدست آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دست خالی ایران از مدال‌های این رشته المپیکی نشان می‌دهد با وجود آنکه در اکثر ادوار نمایندگان دو و میدانی ایران در المپیک‌ها حضور داشتند اما افتخارات چشمگیری از این بازی‌ها کسب نکردند.

هر چند حدادی به عنوان یکی از مدال‌آوران باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد اما سرمایه گذاری تک ستاره‌ها کوتاه مدت است. این نخبگان پس از مدتی جای خود را به ورزشکاران دیگری می‌دهند. دو و میدانی کاران در ماده‌های مختلف زمانی حدادی افتخار المپیکی کسب می کنند که فدراسیون به تقویت استعدادیابی در چارچوب برنامه ریزی درست و سرمایه گذاری بهینه بپردازد.

اما هنگامی که بودجه و امکانات نباشد و زمانی که ورزشکاران از حقوق اولیه خود محروم باشند، نباید توقع مدال‌آوری را از آنها داشته باشیم. به ویژه در بخش زنان که تاکنون شاهد کسب مدال در المپیک از جانب آنها نبودیم. این موضوع را می‌توان ناشی از نبود مربی خوب، کارشناس تغذیه، نبود زمین تمرین، روانشناس و بسیاری از موارد دیگر دانست.

زمانی که سخن از عدم کسب سکوهای جهانی به وسیله زنان سخن به میان می آید، گفت و گوی ایرنا با مجید کیهانی رییس فدراسیون دو و میدانی در خصوص عدم مدال آوری زنان به ذهن متبادر می شود. وی پیش از این گفته بود که باید واقع بین باشیم، شانس ما برای کسب ورودی در مسابقات جهانی و المپیک بسیار کم است و هیچکدام از دختران دو و میدانی کار توانایی کسب ورودی رقابت‌های جهانی و المپیک را ندارند.

این سخنان در حالی از طرف رییس فدراسیون دو و میدانی مطرح شد که در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو لیلا رجبی سهمیه ورود به بازی های المپیک لندن و ریو در پرتاب وزنه را دریافت کرد. وی به ترتیب در این سالها مقام نهم و سی و دوم را بدست آورد. بنابراین زنان نیز ظرفیت کسب سهمیه المپیک را دارند و در این زمینه لیلا ابراهیمی رکوردار ایران گفت: دشوار بودن کسب ورودی برای رقابت‌های جهانی و بازی‌های المپیک به دلیل نوع پوشش و نیز سخت بودن رکوردها در آسیا است. کسب ورودی برای رقات‌های جهانی مستلزم حمایت‌های روحی، روانی و مالی ورزشکاران است. بستر قهرمان سازی فدراسیون ضعیف است.

همچنین زهرا نبی‌زاده سرمربی رده سنی نوجوانان و جوانان در مواد پرشی نیز در این خصوص عنوان کرد: ما استعدادهایی در زنان به ویژه در رده سنی نوجوانان داریم که توانستند ۲ دوره در مسابقات آسیایی به مدال دست یابند. اگر این ورزشکاران رها نشوند و حمایت شوند تا زمانی که وارد رده سنی بزرگسالان شوند، می‌توانند بدرخشند. کسی که نقره نوجوانان آسیا را بدست آورده به یقین با همین ورزشکارانی که طلا و برنز را کسب کرده‌اند، به مسابقات بزرگسالان آسیا خواهد رفت. چگونه آنها در بزرگسالان به مدال می‌رسند اما ما نمی‌رسیم. ورزشکاران یکی هستند فقط امکانات و اردوهای ما فرق می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که می توان به آن اشاره کرد، ضعف آموزش در میان مربیان داخلی است. حال که فدراسیون هزینه پرداخت دستمزد مربیان خارجی را ندارد و از دانش مربیان داخلی استفاده می‌کند باید اقدام‌های خود را در این زمینه تکمیل و بروز سازد.

لیلا ابراهیمی در این خصوص بیان کرد: فدراسیون باید اول روی مربیانی که دارد سرمایه گذاری و آنها را به دوره‌های بین‌المللی خارج از کشور اعزام  و در جهت ارتقا اطلاعات مربیان اقدام کند. موضوعی که بسیار ناچیز است و تمام کشورها برای تعلیم و بروز شدن، همیشه آماده و از آن برخوردار هستند.

این سخنان در حالی از طرف نبی زاده و ابراهیمی مطرح می شود که فدراسیون به خوبی می‌داند در کجا و چرا ضعف دارد. بنابراین باید تدبیر مهم و بنیادینی برای برطرف کردن آن، یافتن تک ستاره ها و پرورش آنها در میادین بین المللی بیاندیشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دوومیدانی المپیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اتحادیه جهانی کشتی مصلایی پور را از المپیک‌ کنار گذاشت؟

رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی به دلیل اشتباهات در جریان قضاوت در رقابت های کسب سهمیه المپیک، از سوی اتحادیه جهانی تعلیق شده است.

به گزارش ایسنا، اتحادیه جهانی کشتی، محمد مصلایی پور رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی ایران و عضو کمیسیون داوران اتحادیه جهانی را از المپیک‌ پاریس کنار گذاشت.

مصلایی پور به دلیل قضاوت اشتباه در جریان مبارزه کشتی گیران چین و قزاقستان در وزن ۶۵ کیلوگرم مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا که با اعتراض شدید قزاق ها نسبت به عملکرد مصلایی پور همراه بوده است،‌ از سوی اتحادیه جهانی کشتی تعلیق شد.

اتحادیه جهانی کشتی به دلیل اثبات اشتباهات مصلایی‌پور، ضمن‌تعلیق این داور،‌ او را از المپیک پاریس کنار گذاشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • کدام کشتی گیران ایرانی با ملیت های خارجی در انتخابی المپیک شرکت می کنند؟
  • با دستور وزارت ورزش، انتخابات کمیسون ورزشکاران تجدید شد
  • مطیعی: دو و میدانی را با کمترین تنش به رئیس جدید تحویل می‌دهیم
  • قهرمان دوومیدانی جهان امباپه را به چالش دوی ۱۰۰ متردعوت کرد
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • احتمال حضور ۵ کشتی‌گیر خوزستانی در مسابقات المپیک
  • بولت، امباپه را به چالش دوی ۱۰۰ متردعوت کرد
  • قایقران‌ها را با تمرین پشت سد به جنگ المپیک نفرستید
  • چرا اتحادیه جهانی کشتی مصلایی پور را از المپیک‌ کنار گذاشت؟