Web Analytics Made Easy - Statcounter

اذعان مسئولان به موضوع فاسد شدن ۴۰ هزار تن سیب در آذربایجان‌غربی به خوبی بیانگر ضررهای وارده به کشاورزان استان است و با ادامه روند بی‌توجهی به این بخش باید در انتظار ضررهای بزرگ‌تر باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، در سال‌های اخیر با توجه به بسیاری از تصمیمات دولتی و بلایای طبیعی کشاورزان بارها متوجه ضررهای قابل توجهی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال گذشته علاوه بر سرمای دیررس بهاره که ضرر‌های جبران ناپذیر به کشاورزان وارد کرد، ممنوعیت صادرات سیب در بازه زمانی بسیار پر‌اهمیت، طبق گفته مسئولان مربوطه موجب فساد ۴۰ هزار تن سیب آذربایجان‌غربی شد.

صدور بخشنامه ممنوعیت صادرات سیب و پرتغال از ۱۵ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری باعث شد تا پیش‌بینی که جهت تامین بازارهای هدف در عید نوروز انجام شده بود ناممکن شده  و علاوه بر از دست رفتن بازارهای هدف در این بازه زمانی بسیار پر اهمیت، باعث شود تا در بازارهای داخلی نیز عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و کشاورزان قادر به استفاده از بازار‌های بکر نوروزی نشده و نه تنها سودی عاید آن‌ها نشود بلکه اندک سرمایه آنان نیز از دست رفته و در نتیجه شاهد فاسد شدن سیب‌های استان باشیم.

* وجود ۱۰۰ هزار تن سیب در سردخانجات در ایام پس از عید

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، ۲۶ فروردین‌ماه سال‌جاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با بیان اینکه در حدود ۱۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان موجود است، گفته بود: در صورت عدم صدور مجوز صادرات، این میزان به لحاظ نیاز مصرف داخلی کشور و عدم وجود سیب در بازار می‌تواند به مصرف داخل کشور برسد.

عزیز امانی، با بیان این مطلب اظهار داشته بود: با توجه به درخواست صادر‌کنندگان و باغداران استان، مکاتباتی از طریق سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی برای لغو ممنوعیت صادرات سیب استان  انجام شده است.

* ضررهای جبران‌ناپذیر ممنوعیت صادرات سیب

در این راستا، بهنام تاج‌الدینی رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز عنوان کرده بود: اولین ضرر این محصور بودن سیب‌ها و عدم صادرات ضرر مادی کشاورزان و صد البته از بین رفتن محصولات آن‌ها است و دومین و مهم‌ترین این ضرر از دست دادن بازارهای هدف است.

* توجیه قابل توجه سازمان صمت آذربایجان‌غربی

حال آن‌که چندی پیش سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در ‌گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با بیان اینکه لغو ممنوعیت صادرات پس از عید دیر اعلام شده و به دست گمرک نرسیده بود، گفت: البته در راستای اینکه گمرک پس از لغو ممنوعیت اظهار بی اطلاعی کرده بود، شخصا پیگیر ارتباط با ادارات مربوطه شدم اما متاسفانه با ورود به ایام تعطیلی قادر به صادرات به موقع نشده و سیب از کشور خارج نشد.

* ۴۰ هزار تن سیب فاسد شد

اما نکته تلخ ماجرا جایی رونمایی شد که رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان‌غربی طی روزهای اخیر و در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، آمار قابل توجه و البته تاسف‌بار از فاسد شدن محصولات ارائه داد که بر اساس این آمار ۴۰ هزار تن سیب کشاورزان استان در سردخانجات دچار فساد شدند.

مراد آقا‌بالا‌زاده، گفت: ماندگاری سیب آذربایجان‌غربی در سردخانه‌ها تنها ۵ ماه است. متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصویب بخشنامه غیر برنامه‌ریزی شده و ممنوع کردن ۴۵ روزه صادرات سیب، باعث بی کیفیت شدن سیب‌ها و از بین رفتن این میزان سیب در سردخانه‌ها شد.

وی، تاکید کرد: تولید محصولات کشاورزی در ایران توسط کشاورزان انجام می‌شود اما متاسفانه در امر عرضه و صادرات محصولات کشاورزی دولت وارد عمل می‌شود و هیچ مشورتی با انجمن‌ها و تشکل‌های کشاورزی ندارد و مشکلات به وجود آمده تنها به دلیل عدم هماهنگی و مشورت دولت با تشکل‌های کشاورزی است.

رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه این میزان سیب فاسد شده ضرر و زیان فراوانی به‌جا گذاشته، ادامه داد: تا زمانی که دولت در فروش و صادرات محصولات کشاورزی ورود پیدا کند، هر‌ساله شاهد بروز مشکلات این چنینی خواهیم بود.

* پیگیری بی‌نتیجه مسئولان استانی

استاندار آذربایجان‌غربی، زمانی از لغو ممنوعیت صادرات سیب در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنعتی گلایه کرد که عملا زمان آن گذشته بود و باید به چاره‌ای برای صادرات محصولات تابستانه و جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی در سال جاری می‌کردند.

* پیمان‌سپاری ارزی گرهی کور‌تر از لغو ممنوعیت صادرات

در همین راستا بارها مسئولان استانی از تعهد پیمان‌سپاری ارزی گلایه کرده و خواستار مستثنی‌سازی بخش کشاورزی از این تعهدنامه شده‌اند.

در سال گذشته مهم‌ترین سد صادرات محصولات کشاورزی این تعهد‌نامه بوده که موجب از دست رفتن بازارهای هدف خارجی، ضرر و زیان صادرکنندگان و همچنین از بین رفتن محصولات کشاورزی شده است.

طبق گفته ای مسئولان استانی، در سال گذشته این تعهد‌نامه موجب کاهش ۴۰ درصدی صادرات سیب و ۹۰‌ درصدی محصولات تابستانی شده که در صورت ادامه روند فعلی و اخذ تصمیمات مدیریت نشده مسئولان، بدون شک شاهد افزایش مشکلات بسیار در بخش کشاوری در کشور به خصوص آذربایجان‌غربی خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۲۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی ۱۸۰۳ اثر ثبت شده ملی دارد

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد استان در حوزه گردشگری اظهار کرد: این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، آذربایجان غربی را به یکی از مناطق ویژه گردشگری و تاریخی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، جلسه راهبری طرح‌های سرمایه‌گذاری استان به ریاست محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی برگزار شد.

در این جلسه درخواست‌ها و روند سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و گردشگری استان بررسی و استاندار آذربایجان‌غربی دستورات لازم جهت تسهیل، روان‌سازی و تأمین امکانات لازم برای این سرمایه‌گذاری را صادر کرد.

محمدصادق معتمدیان در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد استان در حوزه گردشگری، وجود ۱۸۰۹ اثر ثبت شده ملی، پنج اثر ثبت جهانی و ۵۳ منطقه نمونه گردشگری، طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی ویژه، اظهار کرد: این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، آذربایجان‌غربی را به یکی از مناطق ویژه گردشگری و تاریخی منطقه تبدیل کرده است.

وی ظرفیت‌های کشاورزی استان را نیز یادآور شده و افزود: زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری از جمله تغییر الگوی کشت و احداث باغات با درختان کم‌آب‌بر و با ارزش افزوده بالا و همچنین ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی، می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران در استان را فراهم کند.

استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه از اهتمام جدی مدیران استان برای جذب سرمایه‌گذار و رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری در استان خبر داده است و گفت: تلاش می‌شود ضمن معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری به سرمایه‌گذاران، روند سرمایه‌گذاری در استان روان‌سازی و امکانات مورد نیاز سرمایه‌گذاران در کمترین زمان تأمین شود.

معتمدیان ادامه داد: این سرمایه‌گذار ملی قصد دارد در حوزه کشاورزی و گردشگری آذربایجان‌غربی فعالیت کند و در حال حاضر این شرکت، باغ سه هزار هکتاری گردو و پسته را در ماکو احداث کرده که در نوع خود در خاورمیانه بی‌نظیر است.

کد خبر 747862

دیگر خبرها

  • آذربایجان‌غربی ۱۸۰۳ اثر ثبت شده ملی دارد
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی