Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در پاسخ به این سوال که در ماه‌های اخیر و پس از نامه رئیس‌جمهور ایران خطاب به سه کشور اروپایی و چین و روسیه در اعلام کاهش تعهدات، شاهد تحرکات و اقدامات متفاوت کشور‌های طرف برجام برای حفظ این توافق هستیم؛ مسکو مشخصا اقدامات خود در این رابطه را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: لازم است به این نکته تاکید کنم که من در جلسه هشتم ماه می‌حضور داشتم و آنجا به آقای عراقچی گفتم ما از اروپا جدا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اروپایی‌ها خوب می‌گویند که ما متاسف هستیم در حالی که ما معتقد هستیم متاسف بودن دیگر تنها کفایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما همواره خروج ترامپ از برجام را محکوم کرده و از آمریکا انتقاد می‌کنیم. می‌گوییم ما دیگر چگونه می‌توانیم به شما اطمینان کنیم که یک دولت توافقی را امضا می‌کند و دولت دیگر از آن خارج می‌شود.

چندین بار به عنوان سفیر روسیه اعلام کردم که مسکو هیچ‌گاه برای همکاری با ایران و اقداماتش از آمریکا درخواست مجوز نخواهد کرد.


تلاش می‌کنیم تحریم‌های آمریکا را دور بزنیم

وی تاکید کرد: درست است که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا تاثیر خیلی منفی دارد و مشکلاتی را برای شرکت‌های روس به خصوص شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌کند؛ این حقیقت است، اما ما تلاش می‌کنیم که این تحریم‌ها را دور بزنیم و روی این مساله کار می‌کنیم.

سفیر روسیه در ایران گفت: یک ماه پیش جلسه کمیسیون مشترک در تهران و اصفهان برگزار شد و ما دو پروژه خیلی مهم برق‌رسانی اینچه برون و نیروگاه حرارتی سیریک را داریم که اگرچه با مشکلات فنی روبرو شدیم، اما تلاش می‌کنیم که این مشکلات را برطرف کنیم. در همین راستا هم از یک هیات ایرانی دعوت کرده و به وزارت امور خارجه ایران هم اطلاع داده‌ایم تا برای حل مسائل فنی سیریک به مسکو سفر کنند.

۳ هفته دیگر جلسه سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان در روسیه برگزار می‌شود

وی افزود: همچنین در راستای هماهنگی برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا و تعریف پروژه‌های مشترک میان دو کشور، حدود سه هفته دیگر جلسه سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان در روسیه برگزار خواهد شد و معمولا در حاشیه این جلسات نشست‌های دو جانبه نیز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آقایان روحانی و پوتین قبلا در بیشکک و در حاشیه اجلاس شانگ‌های با هم ملاقات کردند. این بار در سوچی باز هم با یکدیگر دیدار می‌کنند و حتما همکاری‌های دو جانبه را مرور خواهند کرد. امیدوار هستم در این نشست هم دستاورد‌های جدی داشته باشیم.

آمادگی داریم در اینستکس شرکت کنیم

جاگاریان در پاسخ به این سوال که پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی، اینستکس به عنوان پایه‌ای برای حفظ برجام و بازگشت طرف‌های توافق هسته‌ای به تعهداتشان به مرحله اجرایی رسید است؛ برنامه روسیه برای همکاری با این سازوکار چیست، گفت: ما چندین بار اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در اینستکس شرکت کنیم، اما طرف اروپایی تاکنون برای ما تشریح نکرده است که جزئیات این سازوکار چیست.

ما از اروپایی‌ها خواهش کردیم به طور مفصل به ما توضیح دهند؛ ولی به هرحال ما با اینستکس یا بدون اینستکس به همکاری‌های خود با ایران ادامه می‌دهیم.

فکر نمی‌کنم اینستکس بتواند انتظارات تهران را برآورده کند

وی در پاسخ به این سوال که در ارزیابی شما آیا این سازوکار پاسخگوی نیاز‌های تهران خواهد بود یا خیر، نیز گفت: فکر نمی‌کنم این سازوکار بتواند انتظارات تهران را برآورده کند چرا که اینستکس بیشتر بر غذا و دارو تمرکز دارد، اما انتظارات اصلی ایران مبادلات بانکی و فروش نفت است. معتقد هستم با این وجود که اروپا تلاش می‌کند، اما نمی‌تواند موفقیتی به دست بیاورد چرا که امکانات آن‌ها بسیار محدود است.

این دیپلمات ارشد روسی در خصوص بخشی از مشکلات پیش آمده در همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو گفت: ما در حوزه‌هایی همچون راه آهن و انرژی اتمی با ایران در حال همکاری هستیم، اما از زمانی که آمریکا اعلام کرد معافیت‌ها را در خصوص فردو و اراک لغو می‌کند مشکلاتی به وجود آمد که ما نیز در تلاش هستیم تا این مشکلات را حل کنیم.

تکلیف اروپا که روشن است؛ آن‌ها تحت تاثیر آمریکا هستند و چاره‌ای هم ندارند؛ اما ما تاکنون تلاش کرده‌ایم و تلاش هم می‌کنیم که البته تا الان موفق نشده‌ایم.

وی در تشریح این تلاش‌ها افزود: در ماه اوت جلسه گروه کاری بین ایران و روسیه در سطح معاونین روسای بانک‌های مرکزی برگزار می‌شود. در حوزه نفتی هم آقای نواک وزیر نفت روسیه یک ماه پیش به تهران سفر کردند. ایشان وقتی در حال پرواز به اصفهان بودند بنا به درخواست آقای زنگنه هواپیما در تهران به زمین نشست که من در آن نشست نبودم. ما باید خوشبین باشیم و تلاش می‌کنیم به ایران کمک کنیم. مسائل فنی هم هست که باید رفع کنیم.

سفیر روسیه در ایران همچنین با اشاره به عدم تعهد طرف‌های اروپایی به حفظ برجام، در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق و به دستور انگلیس گفت: اولین نکته این است که دلیل اصلی این توقیف این بود که انگلیس اعلام کرد مقصد این نفتکش سوریه بود.

ما اعلام می‌کنیم برفرض اینکه سوریه مقصد نفتکش باشد، این تحریم‌ها بر ضدسوریه غیرقانونی است و ما به رسمیت نمی‌شناسیم.

هیچ تحریمی را علیه ایران و سوریه به رسمیت نمی‌شناسیم

وی ادامه داد: ما می‌گوییم شورای امنیت تنها نهادی است که می‌تواند علیه یک کشور تحریم وضع کند. ما هم می‌توانیم یک کشور را تحریم کنیم و وادار کنیم سایر کشور‌ها هم تحریم‌های ما را به رسمیت بشناسند؟! ما هیچ تحریمی را علیه ایران و سوریه به رسمیت نمی‌شناسیم.

امیدواریم تنش بین ایران و بریتانیا هرچه سریع‌تر از طریق مذاکره حل شود

جاگاریان تاکید کرد: این موضوع خیلی پیچیده است؛ ما امیدوار بودیم که نتیجه مذاکرات در لندن بین ایران و جبل‌الطارق به نتیجه برسد. امیدوار هستم این مشکل که باعث تنش بین ایران و بریتانیا شده هرچه سریع‌تر از طریق مذاکره حل شود.

اگر آمریکا یکجانبه از برجام خارج نمی‌شد وضع جهان و منطقه به شکل دیگری بود

جاگاریان در رابطه با علل تنش‌های شکل گرفته در خلیج فارس نیز گفت: من فکر می‌کنم پشت پرده این تنش که به وجود آمده چه در جبل الطارق و چه در خلیج فارس ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های تحریک آمیز واشنگتن است. ما تا امروز از آمریکا انتقاد کرده و انتقاد می‌کنیم. سیاست ما واضح و روشن است.

وی افزود: اگر آمریکا یکجانبه از برجام خارج نمی‌شد وضع جهان و منطقه به شکل دیگری بود. امروز هم تاکید می‌کنم اگر برجام از بین برود؛ مسئولیت اصلی بر عهده ایالات متحده است.

در مرحله اول آمریکا و بعد کشور‌های اروپایی مسئول نابودی برجام هستند چرا که ما انتظار‌های بیشتری از کشور‌های اروپایی داشتیم.

سیاست تهدید و مذاکره همزمان در قبال تهران قابل قبول نیست

این دیپلمات روس در پاسخ به این سوال که ایران در چهل سال گذشته ثابت کرده در مقابل ظلم سر خم نمی‌کند، اما واشنگتن هیچ‌گاه از سیاست‌های غلط خود در قبال تهران دست برنداشته و امروز هم سیاست تهدید و مذاکره را پیش گرفته است؛ به نظر شما ایالات متحده چه زمانی به بی‌نتیجه بودن سیاست خود پی می‌برد، گفت: سیاست تهدید و مذاکره همزمان در قبال تهران قابل قبول نیست. آن‌ها تا به حال موفق نشده‌اند تهران را مرعوب کنند و بعد از این هم نمی‌توانند.

ایران کشوری نیست که بتوانند با تهدید تسلیم کنند. نمی‌توان به ایران فشار آورد و تنها باید پیشنهاد یا خواهش کرد؛ نوع دیگری نمی‌شود. منبع: ایلنا برچسب ها: رویداد24 ، سفیر روسیه در ایران ، لوان جاگاریان سفیر روسیه ، لوان جاگاریان ، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران ، روسیه ، روابط روسیه و ایران ، اینستکس  سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سفیر روسیه در ایران لوان جاگاریان روسیه روابط روسیه و ایران اینستکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۲۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور تحولات و حذف دشمن مشترک

به گزارش قدس آنلاین، در این یادداشت آمده است: همکاری این کشورها فقط منحصر به نبرد روسیه و اوکراین نیست.

این فقط نوک کوه یخ است و عمق همکاری‌ها بسیار بیشتر است. جنگ اوکراین صرفاً به تعمیق روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری آن‌ها سرعت بخشیده است. در حال حاضر همگرایی در روابط این کشورها به ایجاد یک محور جدید تحولات منجر شده که می تواند چشم انداز ژئوپلتیکی جهان را تغییر دهد.

وقتی دولت‌های ناراضی کارشکنی می‌کنند
این اندیشکده آمریکایی تأکید می‌کند : همگرایی این گروه، به منزله ایجاد یک بلوک انحصاری و متحد نیست، بلکه به منزله شکل‌گیری مجموعه‌ای از دولت‌های ناراضی است که بر سر هدف مشترکی برای براندازی اصول فعلی، اتفاق‌نظر دارند. وقتی این چهار کشور همکاری می‌کنند، اقدامات آن‌ها هم‌افزایی پیدا می‌کند و اثربخشی ابزارهای سیاست خارجی ایالات متحده برای تحریم‌ها را کاهش می‌دهند. در حقیقت باید گفت هدف جمعی آن‌ها ایجاد جایگزینی برای نظم فعلی است که به نظر آن‌ها تحت سلطه ایالات متحده است. 

تشکیل باشگاه ضدغرب
این دو عضو ارشد برنامه‌های امنیتی ایالات متحده ادامه می‌دهند: همکاری میان اعضای این محور چیز جدیدی نیست. چین و روسیه شراکت خود را از پایان جنگ سرد تقویت کرده‌اند. ایران و روسیه نیز پس از شروع جنگ سوریه با یکدیگر همکاری کردند. چین با پیوستن به همکاری‌های روسیه و مشارکت در توافق‌نامه‌های انرژی با ایران، از تهران در برابر اثرات تحریم‌های ایالات متحده حمایت کرده است. مسکو در دو دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحات تهران بوده و اکنون بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری خارجی آن است. صادرات روسیه به ایران در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۲۷ درصد افزایش یافته است. برای سه سال متوالی چین، ایران و روسیه مانورهای دریایی مشترکی را در خلیج عمان برگزار کرده‌اند که آخرین آن در مارس ۲۰۲۴ بود. 

مجله فارین افرز معتقد است: همکاری فزاینده میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه ناشی از مخالفت مشترک آن‌ها با نظم جهانی تحت سلطه غرب است؛ رویکردی که ریشه در این باور دارد که این سیستم به آن‌ها موقعیت یا آزادی عملی را که شایسته آن هستند، نمی‌دهد. البته تاریخ نشان می‌دهد ممکن است برای گروهی از قدرت‌های ناراضی، آینده مثبت پیش‌رو نباشد. مانند پیمان سه‌جانبه ۱۹۴۰ که آلمان، ایتالیا و ژاپن را متحد کرد و آن‌ها موفق نشدند، اما جنگ جهانی دوم قطعاً تحولات جهانی را به همراه داشت.
 
تهدید چهار قدرت
آندریا کندال-تیلور و ریچارد فونتین ضمن بررسی همکاری رو به رشد میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه معتقدند اختلافات جدی میان این کشورها وجود دارد؛ چرا که با روی آوردن مسکو به پکن، مسکو به پذیرش نقش شریک کوچک‌تر باید قانع باشد. البته در چنین تحلیلی شدت تهدید نادیده گرفته می‌شود. از سویی دیگر اقتصاد آمریکا بسیار بزرگ‌تر، ارتش آن به طور قابل توجهی قدرتمندتر و سیستم دموکراتیک آن پایدارتر است و واشنگتن هنوز هم می‌تواند از تحولات این محور جلوگیری کند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • صداوسیما بازهم حقوق هنرمندان را نقض کرد/ اعتراض خواننده سرشناس کُرد به استفاده غیرقانونی از آثارش در «نون.خ»
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • تلاش فدراسیون کبدی برای ادامه همکاری با «مازندرانی»
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟