Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی دماسنج بازار سرمایه، رکورد واردات نفت هند از ونزوئلا، ادامه فعالیت شرکت آمریکایی در ونزوئلا با وجود تحریم‌ها، دلار در صرافی‌های بانکی گران شد، قیمت سکه تکان نخورد، ذخایر طلای روسیه رکورد زد، قیمت نان تا یکماه آینده تعیین تکلیف می‌شود و افزایش ۳۰۰ هزار نفری فارغ‌التحصیلان بیکار را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس مجلس: باید ۲۲ هزار هزار میلیارد تومان کالا بفروشیم تا جایگزین درآمد نفتی شود

عبدالرضا مصری روز شنبه در همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان که در محل اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: اگر صادرات نفتی کشور را ٢.۵ میلیون بشکه با نرخ ۶٠ دلار در نظر بگیریم ۵۵ میلیون دلار درآمد کسب می کنیم که با ارز ١٠ هزار تومانی، ۵۵٠ هزار میلیارد تومان می شود. وی افزود: اگر بخواهیم این هزینه را از مالیات به دست بیاوریم با توجه به اینکه ١٠ درصد مالیات از فروش گرفته می‌شود. باید ٢٢ هزار هزار میلیارد تومان کالا تولید کنیم و بفروشیم تا با این درآمد هزینه های خود را تامین کنیم. نایب رئیس مجلس گفت: کشور ما در مبانی تئوری مشکلی ندارد و مسأله ما در بخش اجراست. به نقل ایرنا؛ وی به جلسه مجلس با یکی از صنایع کشور اشاره کرد و بدون اینکه به نام آن صنعت اشاره کند گفت: این صنعت ٣ هزار میلیارد تومان مالیات می پردازد. ١٠ هزار نفر شاغل مستقیم دارد و سالی ۵۶٠ هزار میلیارد تومان حقوق و ١۵٠ هزار میلیارد تومان حق بیمه می دهد.اما تولید داخل را بدون توجه به استانداردهای آن صنعت وارد بازار می‌کند که مشکلاتی را به دنبال داشته است و هیچ قانونی برای برخورد با آن وجود ندارد.

قرمزپوشی دماسنج بازار سرمایه در نخستین روز معاملاتی هفته

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز پنجم مرداد ماه 1398 با کاهش 589 واحدی در ارتفاع 252 هزار و 275 واحدی قرار گرفت. شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش 159 واحدی رقم 68 هزار و 218 واحدی را به نمایش گذاشت، در مقابل شاخص کل هم وزن با افزایش 501 واحدی در ارتفاع 60 هزار و 446 واحدی قرار گرفت و شاخص قیمت هم وزن نیز با رشد 336 واحدی در ارتفاع 40 هزار و 553 واحدی ایستاد. شاخص آزاد شناور با کاهش 635 واحدی به ارتفاع 280 هزار و 147 واحدی برگشت و شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 1149 واحدی مواجه شد که شاخص بازار دوم با افزایش 2030 واحدی رقم 504 هزار و 939 واحدی را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات بورس تهران بیش از 1123.4 میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 845 میلیون برگه سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 259 هزار و 900 نوبت معاملاتی بود. نماد فولاد مباركه اصفهان (فولاد)، ملی صنايع‌ مس‌ ايران‌ (فملی)، معدنی وصنعتی چادرملو (كچاد)، مخابرات ايران (اخابر)و هلدینگ سرمايه‌گذاری غدير (وغدير) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس تهران ثبت کردند.

واردات نفت هند از ونزوئلا رکورد زد

واردات نفت هند از ونزوئلا در ژوئن به حدود ۴۷۵ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز رسید که بیش از دو برابر ماه پیش از آن و بالاترین میزان در ۲۱ ماه گذشته بود.

ادامه فعالیت شرکت آمریکایی در ونزوئلا با وجود تحریم‌ها   دفتر کنترل داراییهای وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد تمدید معافیت از تحریم‌ها به شرکت "سان رامون" که جوینت ونچر شورون و شرکت PDVSA در ونزوئلا است اجازه می‌دهد به مدت سه ماه دیگر در ونزوئلا فعالیت کند. معافیت قبلی در ۲۷ ژوییه منقضی شد و معافیت جدید تا ۲۵ اکتبر زمان دارد. شرکت خدمات میدان نفتی شولومبرگر، هالیبرتون، بیکرهیوز و ودرفورد هم اجازه یافتند به مدت سه ماه دیگر در ونزوئلا فعالیت کنند. در حالی که ونزوئلا تنها یک درصد از تولید جهانی نفت شرکت شورون در سال ۲۰۱۸ را تشکیل داد اما از نظر استراتژیکی مهم مانده است. این شرکت تنها تولیدکننده بزرگ آمریکایی است که همچنان در ونزوئلا فعالیت می کند. شورون در ماه‌های اخیر به دولت ترامپ اعلام کرده بود اگر ونزوئلا را ترک کند، داراییهای ونزوئلایی این شرکت به دست شرکتهای روسی یا چینی می‌افتد.

صنعت نفت شیل آمریکا امسال از رونق می‌افتد

رویترز: مدیران شرکت‌های خدمات حفاری در آمریکا هفته گذشته هشدار دادند تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا در ماه‌های آینده از سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری خود را کاهش می‌دهند و بسیاری از این شرکت‌ها قصد دارند فعالیت تجهیزات میدان‌های نفتی را متوقف کنند. این کند شدن شتاب تولید نفت شیل در شرایطی اتفاق می‌افتد که سهامداران آمریکایی به تولیدکنندگان نفت شیل فشار می‌آورند که بیش از سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید، روی سوددهی تمرکز کنند. جان لیندسی، مدیرعامل شرکت خدمات حفاری هلمرش اند پین گفت: صنعت خدمات حفاری، پیامدهای ناشی از تأکید شرکت‌های مهندسی و تولید بر انضباط (مالی) را حس می‌کند؛ این شرکت و رقیبان آن، قصد دارند شمار دکل‌های حفاری فعال خود را کاهش دهند. شرکت‌های خدمات حفاری در آمریکا پیش از این با امید رونق گرفتن فعالیت‌ها، برای خرید تجهیزات حفاری رقابت داشتند، اما این امیدواری محقق نشد. با رسیدن شمار چاه‌های ناکامل در آمریکا به رقم بی‌سابقه ۸ هزار و ۳۱۵ چاه، بسیاری از شرکت‌های خدمات حفاری وادار شده‌اند استفاده از این تجهیزات را متوقف کنند. شرکت هالیبرتون، از بزرگترین شرکت‌های خدمات حفاری در آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد که به معطل گذاشتن تجهیزات خود ادامه می‌دهد و هشت درصد از کارکنان خود در آمریکای شمالی را اخراج کرده است.

دلار در صرافی‌های بانکی گران شد

در معاملات دیروز، صرافی‌های مجاز و بانکی هر اسکناس دلار آمریکا را به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان خریداری کردند و در مقابل با افزایش ۱۵۰ تومان نسبت به پایان هفته گذشته، به نرخ ۱۲۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروختند. یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار نیز به قیمت ۱۳۸۰۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۳۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز پنج شنبه، ۱۵۰ تومان رشد داشت.

قیمت سکه تکان نخورد

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود. نرخ‌هایی که از ابتدای صبح بدون تغییر بود. هر نیم سکه بهار آزادی به رقم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و هر سکه یک گرمی نیز به رقم ۹۷۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۷۹۲ هزار تومان بود. به گفته کشتی آرای، حباب سکه در سطح ۱۸۰ هزار تومان قرار داشت. عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران تاکید کرد، روند فعلی بازار نشان می‌دهد که تا روز دوشنبه، نباید انتظار تغییر خاصی در قیمت‌ها را داشته باشیم و به نظر می‌رسد ثبات بر بازار حاکم باشد.

چین همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران

بر اساس اعلام معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران، ۵ مقصد اول صادرات ایران در بهار ۹۸ به ترتیب به کشورهای عراق، چین، امارات، افغانستان و ترکیه بوده است. بر این اساس در فصل بهار ۹۸، صادرات ایران به عراق معادل ۶ هزار و ۳۰۵ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار بوده است. این رقم برای صادرات به چین نیز برابر با ۱۲ هزار و ۲۲۸ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار و برای امارات ۴ هزار و ۱۶۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر صادرات ایران به افغانستان در سه‌ماهه نخست ۹۸ برابر با ۵۱۳ میلیون دلار (یک هزار و ۴۲۸ هزار تن) و به ترکیه ۳۸۲.۳ میلیون دلار (یک هزار و ۶۸ هزار تن) محاسبه شده است. 

کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان به ترتیب بیشترین صادرات را به ایران در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ داشته‌اند. بررسی آمارهای روزانه گمرک نشان می‌دهند که بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران همچنان کشور چین با ۷۸۹ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار بوده است. در جایگاه دوم این فهرست کشور امارات با صادرات ۷۹۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار قرار دارد و رده سوم این فهرست نیز در اختیار ترکیه با یک هزار و ۱۶۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار است. ایران همچنین از هند در فصل بهار معادل یک هزار و ۱۹۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار وارد کرده است. جایگاه پنجم این فهرست نیز به کشور آلمان با ۵۱۰ میلیون دلار (۲۰۹ هزار تن) تعلق دارد.

۵ قلم عمده وارداتی در سه‌ماهه نخست امسال «برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده» به ارزش ۶۸۸.۷ میلیون دلار، «ذرت دامی» به ارزش ۵۶۶.۷ میلیون دلار، «لوبیای سویا به‌جز دانه» به ارزش ۳۳۲.۸ میلیون دلار، «کنجاله و سایر آخال‌های جامد» به ارزش ۳۲۶.۰ میلیون دلار و «کره بسته‌بندی» به ارزش ۲۵۷.۶ میلیون دلار بوده‌اند. همچنین در مدت‌زمان مشابه ۵ کالای نخست صادراتی ایران نیز «گاز طبیعی مایع‌شده» به ارزش ۲ میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار، «پروپان مایع‌شده» به ارزش ۴۵۷.۷ میلیون دلار، «میعانات گازی» به ارزش ۴۱۹.۴ میلیون دلار، «قیر نفت» به ارزش ۲۹۵.۴ میلیون دلار و «متانول» به ارزش ۲۷۳.۵ میلیون دلار بوده‌اند.

افزایش 300 هزار نفری فارغ‌التحصیلان بیکار

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی از افزایش 300 هزار نفری فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی خبرداد. محمد شریعتمداری در جمع کارآفرینان گفت: اگرچه نرخ بیکاری جوانان کشور کاهش یافته، ولی،  روند رو به رشد بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی را ظرف سالهای 95 تا 97 شاهدیم و تعداد آنها از 1.4 به 1.7 میلیون نفر رسیده است.

ذخایر طلای روسیه رکورد زد

راشاتودی: به لطف افزایش قیمت طلا و تلاش‌های روسیه برای افزایش ذخایر خود از این فلز گرانبها، ذخایر طلای روسیه به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت. طبق آخرین داده‌های بانک مرکزی روسیه، تنها در ماه ژوئن، روسیه بیش از ۱۸ تن به ذخایر خود افزود. با خرید این مقدار طلا، کل ذخایر طلای روسیه به ۲۲۰۸ تن رسید. این به معنای آن است که تا اول جولای، روسیه روی کوهی از طلا قرار دارد که ارزش آن بیش از ۱۰۰.۲۷۷۶ میلیارد دلار می‌باشد. از آغاز سال مالی جدید، با تلاش روسیه برای کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی این کشور، حدود ۹۶.۴ تن طلا خریداری شده است. در ماه می بیش از ۶ تن طلا به ذخایر روسیه افزوده شد. همچنین حدود ۱۶ تن طلا در آوریل و ۱۸ تن طلای دیگر هم در ماه مارس به این ذخایر اضافه شد. بیشترین خرید طلای روسیه در ماه فوریه اتفاق افتاد و این کشور ۳۱ تن طلا به ذخایر خود افزود. همچنین در ماه اول سال ۶ تن طلا به این ذخایر اضافه شد. طبق آمار انجمن جهانی طلا، در سال گذشته روسیه بزرگترین خریدار طلا بوده است و ۲۷۵ تن طلا وارد کرده است. این بزرگترین میزان خرید طلا در یک سال می‌باشد.

پیتر شیف، کهنه‌کار کارگزاری طلا، می‌گوید: روسیه به وضوح به دنبال این است که در شرایط فعلی که قیمت طلا نسبتاً پایین آمده، تا جایی که می‌تواند طلا خریداری کند و وابستگی خود به دلار را کاهش دهد. این تحلیل‌گر پیش‌بینی کرد قیمت طلا در آینده نزدیک به رکوردهای ۲۰۱۱ که حدود ۱۹۰۰ دلار در هر اونس بود نزدیک شود.

هشدار خودروسازی بریتانیا به جانسون

دنیای اقتصاد: انجمن تولید‌کنندگان و تجار موتور بریتانیا در بیانیه‌ای به بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید این کشور هشدار دادند که برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا می‌تواند تهدید بسیار جدی برای خودروسازی بریتانیا باشد و تولید را با اختلال جدی مواجه سازد. جانسون که از این هفته به‌عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی شد، درحال آماده‌سازی دولت برای برگزیت سخت است اگرچه وی ابراز امیدواری کرده است که بتواند تا ضرب‌الاجل ۳۱ اکتبر به توافقی با بروکسل دست یابد. اکنون نگرانی‌ها از پیامدهای فاجعه‌بار خروج سخت از اتحادیه به خودروسازی بریتانیا رسیده است و مایک هاووس، مدیر انجمن تولید‌کنندگان و تجار موتور در نامه‌ای به جانسون نوشت: «صنعت خودروی ما به‌شدت با اروپا ادغام شده است و در صورت خروج بدون توافق، تعرفه‌های تجاری هنگفت، اختلال در زنجیره عرضه قطعات و بی‌میلی سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای ورود به بریتانیا از پیامدهای چنین اقدامی است. برگزیت سخت تهدیدی جدی برای موجودیت خودروسازی بریتانیا خواهد بود.»

قیمت نان تا یکماه آینده تعیین تکلیف می شود

حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد قیمت نان گفت: با افزایش نرخ ارز دولت مجبور به ارایه یارانه به نان شده است، قیمت نان اکنون باید در چارچوب ضوابطی که در قالب چند سناریو انجام می‌شود، قیمت نان را در استانها کنترل خواهیم کرد؛ در عین حال در تهران نیز در جلسات با وزیر کشور به نتایج خوبی رسیده ایم و ظرف یک ماه آینده قیمت نان تعیین تکلیف خواهد شد. نان یک کالای صرفا اقتصادی نیست و یک کالای اجتماعی است و هدف ما این است که شوک به مصرف کننده وارد نشود؛ ضمن اینکه اگر احتمال افزایش قیمت وجود داشته باشد، حواسمان هست که شوک قیمتی به مصرف کننده وارد نشود، پس بر اساس فضای فرهنگی و محیطی در استانها قیمت را تعیین خواهیم کرد که البته چارچوبی را نیز برای استانها تعیین خواهیم کرد.

واکنش ترامپ به کاهش رشد اقتصادی آمریکا

اسوشیتدپرس: رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژوئن در مقایسه با سه ماهه نخست سال تقریبا یک سوم کاهش یافته و از ۳.۱ درصد به ۲.۱ درصد رسیده است. برای نخستین بار در سه سال گذشته، سرمایه گذاری کسب و کارها کاهش یافته است و این مساله بیانگر نگرانی آن‌ها از پیامد های جنگ تجاری با چین بر اقتصاد آمریکا است. برخی از اقتصاد دانان معتقدند با توجه به کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان و امید پایین به حل و فصل منازعه تجاری با چین، احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصادی آمریکا نیز وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این اتفاق سعی کرد بار دیگر تقصیر را به گردن بانک مرکزی آمریکا بیاندازد. وی با بیان این که رشد ۲.۱ درصدی ثبت شده در سه ماهه دوم سال چندان هم بد نیست افزود: به این توجه کنید که فدرال رزرو یک وزنه بسیار سنگین به گردن ما آویزان کرده است! وزنه مورد اشاره ترامپ احتمالا مساله نرخ بهره است. ترامپ که از طرفداران سرسخت کاهش نرخ بهره محسوب می‌شود بارها و بارها از بانک مرکزی این کشور به دلیل کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد کرده است. وی پیش تر گفته بود: اگر یک بانک مرکزی داشتیم که نرخ بهره را کاهش می‌داد الان با سرعت سفینه فضایی در حال رشد بودیم اما به جای آن با بانکی طرفیم که خود مدیران آن هم نمی‌دانند دارند چه کاری انجام می‌دهند!

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: درآمد نفتی شاخص کل بورس قیمت نفت قیمت دلار ذخایر طلا ترامپ رشد اقتصادی آمریکا قیمت سکه بازار سرمایه دونالد ترامپ بوریس جانسون برگزیت خودروسازی محمدرضا تابش سعید نمکی ایران اینترنشنال محسن پهلوان احمد شاملو حمید سوریان عملیات مرصاد تیم بی ترامپ یوسف بن علوی نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۱۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

آیا دولت بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی از انزوا و شکست بین‌المللی، عربستان را پیش پای اسرائیل قربانی می‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که پایتخت‌ها، شهرها و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان شاهد گسترده‌ترین اعتراضات ضد صهیونیستی است، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای سعودی در ریاض مدعی شد: «روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود. اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است. آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند».

فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان هم گفته است: «به مراحل نهائی توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم». این در حالی است که بلینکن با وقاحت گفته است: اسرائیل برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به «رفح» در جنوب غزه ندارد.

بلینکن در نشست با وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس هم، خواستار سیستم دفاعی یکپارچه در مقابل ایران شد و ادعا کرد: رویارویی ایران با اسرائیل، نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد. این حمله، تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.

اظهارات بلینکن مبنی بر این که آمریکا و عربستان طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند، در حالی است که تشدید جنایت‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر، موجب برانگیختگی گسترده جهانی و همچنین آماده شدن محاکم بین‌المللی برای صدور حکم تعقیب و بازداشت مقامات جنایتکار صهیونیست شده است. در میدان نظامی نیز تحلیلگران، از قطعیت شکست اسرائیل خبر می‌دهند و این علاوه‌بر ضربت راهبردی تحقیرآمیزی بود که اسرائیل از ایران خورد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت بایدن و نتانیاهو اصرار دارند دولت‌هایی مانند سعودی، اردن و امارات را قربانی کنند تا هر طور که شده اسرائیل را از باتلاقی که در آن دست‌وپا می‌زند، بیرون بکشند.

پیش از این، دیوید هرست، سردبیر وب‌سایت آمریکایی میدل‌ایست‌آی با اشاره به نقش‌آفرینی اردن، هنگام حمله ایران به اسرائیل هشدار داده بود: «در حالی که مردم اردن، شلیک موشک‌های ایرانی به اهداف خود در اسرائیل را تشویق می‌کردند، ارتش اردن آنها را از طرف اسرائیل سرنگون می‌کرد. اسرائیل ممکن است این واقعیت که متحدان واقعی دارد را جشن بگیرد، اما با این کار، مشروعیت دوستان خود را به طرز مُهلکی تضعیف می‌کند».

البته ایران در آن حمله، پایگاه‌های جاسوسی و نظامی اسرائیل از جمله پایگاه نواتیم را که حفاظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی دنیا توصیف می‌شود، درهم کوبید و فقط ذلت و خفّت ماجرا برای شاه خائن اردن بماند.

بیگاری کشیدن اخیر از عربستان و واداشتن او به انتحار با باقی‌مانده حیثیت خود نزد ملت‌های مسلمان، در حالی است که میدل‌ایست مانیتور، آبان ۱۴۰۰ با اشاره به «گاو شیرده» توصیف‌شدن سعودی از سوی ترامپ نوشت: «زمانی که ترامپ، عربستان را گاو شیرده توصیف کرد، بن‌سلمان احساس توهین نکرد. او چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می‌کند، اما در لبنان تنش ایجاد می‌کند؟».

دونالد ترامپ سال ۱۳۹۵ در حالی که هنوز رئیس‌جمهور نشده بود، گفته بود: «عربستان برای ما مانند گاوی شیرده است که هر وقت دیگر نتواند دلار و طلا بدهد، دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و این واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود مقامات سعودی از آن آگاهند. عربستان، باید سه‌چهارم ثروتش را به آمریکا بابت حمایت‌های ما بپردازد».

او پس از ریاست‌جمهوری هم در جریان نشست خبری مشترک با سران لتونی، لیتوانی و استونی گفته بود: «می‌خواهم از سوریه خارج شویم و به کشورمان بازگردیم، می‌خواهم کشور خود را بازسازی کنم، هفت تریلیون دلار صرف کردیم اما هیچ چیزی نگرفتیم. ما در این مورد خیلی جدی فکر می‌کنیم و به‌زودی در این مورد تصمیم قطعی خواهیم گرفت. من به ریاض گفتم اگر می‌خواهید در این‌جا بمانیم، پس هزینه‌اش را بپردازید». ترامپ، اردیبهشت ۱۳۹۷ هم در دیدار با محمد بن‌سلمان گفت: «عربستان سعودی جزو خریداران بزرگ ما بوده است. [خطاب به بن‌سلمان] یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام و اقلام مختلف و تولید شغل برای آمریکایی‌ها است. من در ماه می در ریاض بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات‌متحده بازگرداندیم. ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند». ترامپ سپس با نشان دادن چند لوح درباره خریدهای سعودی گفت: «اینها بعضی از چیزهایی هستند که از ما خریده‌اند. این یکی سه میلیارد دلار است، آن ۵۳۳میلیون دلار و آن یکی ۵۲۵میلیون دلار. این پول‌ها برای شما چیزی نیست؛ بیشتر بخرید این ۸۸۰میلیون دلار، این ۶۴۵میلیون دلار، این یکی ۶میلیارد دلار...».

اما بیش از صد میلیارد خرید نظامی از آمریکا- فقط ظرف یکی دو سال- نتوانست عربستان را به هنگام حمله متجاوزانه به یمن و تلافی‌شدن از سوی انصارالله، از گرداب نجات دهد و مانع از فرود آمدن موشک‌های در مناطق نفتی و نظامی شود. حالا هم به نظر می‌رسد اگر پای عربستان بیش از گذشته به بازی جنایتکارانه اسرائیل و آمریکا سُر بخورد، طرفی که بیش از همه زیان خواهد کرد، دولت سعودی است. مقاومت یمن نشان داده که کمترین ملاحظه‌ای درباره حامیان جنایات رژیم صهیونیستی ندارد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا