Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دکترای جامعه شناسی گفت: ذات و خمیرمایه وحدت ملی در همگرایی و همنوایی هویت­‎های متعدد و متکثر است.
 
دکتر حسن اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، با بیان اینکه هویت ملی و هویت قومی دو مولفه اساسی در شکل‎­گیری هویت ایرانی محسوب می‌شوند و همسازی فراوانی بین این دو وجود دارد، اظهار کرد: احتمال و برآورد وقوع گسست و فاصله میان اقوام ایرانی با یکدیگر و تعمیق شکاف میان آنان باعث کاهش انسجام و یکپارچگی اجتماعی در جامعه می­‎شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی ادامه داد: هویت قومی مجموعه‌ای خاص از عوامل عینی، ذهنی، فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی و نفسانی است که در یک گروه انسانی متجلی می‌شود و آن را نسبت به دیگر گروه‌ها متمایز می‌سازد.
 
هویت جمعی هویت قومی و ملی را نیز در برمی‌گیرد
 
 این دکترای جامعه‌شناسی با تاکید براینکه هویت جمعی که هویت قومی و ملی را نیز در برمی‌گیرد به معنای درک ما از این مطلب است که چه کسی هستیم، درک چه کسی بودن نیز همواره با این واقعیت همراه است که دیگران کیستند، افزود: بنابراین هویت همواره در ارتباط با دیگری شکل می‌گیرد و متکی به تفاوت و شباهت است.
 
اسماعیل‌زاده بیان کرد: عدم تجانس و تعارض میان اقوام و خرده فرهنگ‌های ایرانی موجود در جامعه متکثر و متنوع فرهنگی ایران و فاصله گرفتن آن­ها از یکدیگر مایه نگرانی و اسباب دل­ مشغولی علاقمندان، نخبگان و صاحب­نظران است.
 
وی تاکید کرد: طبیعتا افزایش ارتباطات درون قومی و برون قومی، برقراری روابط و مشارکت اجتماعی افراد با هم قومی­‎ها و همچنین سایر اقوام، از طریق برگزاری جشنواره‎­ها و ایجاد آیین‌های پیوندگر به منظور افزایش همبستگی درون و میان اقوام امری ضروری و لازم به نظر می‎­رسد.
 
این مدرس دانشگاه گفت: یکی از مهم‌ترین ضرورت­‎های وجودی برگزاری این‎گونه آیین­‎ها در ایران امروز احساس تعارض و تضاد بین هویت ملی و هویت­‎های قومی از یک طرف و تعارض میان اقوام از طرف دیگر است.
 
هویت ایرانیان چند بعدی یا ترکیبی است
 
وی ادامه داد: ذات و خمیرمایه وحدت ملی را باید در همگرایی و همنوایی هویت‎­های متعدد و متکثر دانست که با برگزاری جشنواره­‎ها و بازخوانی و معنابخشی دوباره به میراث فرهنگی مشترک گروه‎­های قومی این مهم امکان­‎پذیر خواهد بود.
 
اسماعیل زاده با اشاره به اینکه هویت ایرانیان چند بعدی یا ترکیبی است، تصریح کرد: میان ابعاد و منابع هویت‌بخش جامعه ایرانی تناقض و تعارض و ناسازگاری وجود ندارد بلکه هویت جمعی فرهنگی جامعه ایرانی همزمان از چند منبع مختلف سرچشمه گرفته و به دلیل خصلت تدریجی تاریخی و استمراری بودن فرآیند تکمیل ظرفیت‎های مختلف آنها در شرایط سازگاری و انطباق با همدیگر قرار دارد.
 
این دکترای جامعه‌شناسی عنوان کرد: جامعة ایران متشکل از اقوام مختلفی است که هر کدام از این قوم‌ها دارای تفاوت‌های فرهنگی-زبانی و ... با سایرین است. همان‌گونه که مطرح شد، بازخوانی و معنابخشی میراث فرهنگی مشترک اقوام و تاکید بر نقاط قوت و برجستگی‎­های فرهنگی اقوام مختلف و مزیت‎­های خاصی که هر کدام دارند، باید بیشتر مدنظر گردانندگان و برگزارکنندگان جشنواره اقوام ایران زمین باشد.
 
رابطه تعارض آمیز و قطبی میان اقوام ایرانی وجود ندارد
 
وی با بیان اینکه هویت قومی و هویت ملی هر دو در میان اقوام ایرانی به طور توأمان قوت و برجستگی دارند و میان آن­ها رابطه تعارض آمیز و قطبی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: این دو مکمل یکدیگر بوده و در طول هم قرار دارند.
 
این مدرس دانشگاه مهم­ترین آسیبی که اقوام را تهدید می‌کند رواج تفکرات قوم­ مدارانه دانست و با اشاره به اینکه متاسفانه این مهم در بین بعضی اقوام در حال رشد است، عنوان کرد: همان طور که می­دانیم  هویت قومی ناظر بر برخی ویژگی‌های فرهنگی از جمله  زبان، گویش، رسوم، ارزش­ها و هنجارها و ... است که گروه‌های قومی با تفاخر به این ویژگی‌ها و برجسته‌کردن برخی از آن­ها، احساس برتری بر اقوام دیگر داشته که این خود منشأ تعارض قومی و مانع ایجاد اتحاد و انسجام در سطح جامعه است.
 
اسماعیل‎زاده تاکیدکرد: فاصله گرفتن از قوم­ مداری، آموزش مناسب، فقدان تبعیض، احترام به خرده فرهنگ‎­ها به ویژه در سطح رسانه‎­های ملی و استانی و ... باید در اولویت برنامه‌ریزی­‎های فرهنگی قرار گیرد به نحوی که قومیت­‎ها احساس کنند که به فرهنگ بومی و قومی آن­ها بها داده شده و مورد احترام است.
 
وی افزود: کیفیت تعاملات و مناسبات میان ملیت و قومیت­‎ها با هم یا قومیت­‎ها با یکدیگر همواره مثبت و هم افزایانه نیست.
 
این دکتری جامعه شناسی با بیان اینکه رواج قوم­گرایی که پدیده­ای اجتماعی و چندبعدی بوده گاه ممکن است آثار اجتماعی مثبت یا منفی داشته باشد و بر نوع تعاملات تاثیر بگذارد، مطرح کرد: احساس تعلق به قوم فی‌نفسه منفی نیست و چه بسا آثار بسیار مثبتی نیز داشته باشد.
 
قوم‎­گرایی در معنای تعلق مثبت به قوم با عام گرایی منافاتی ندارد
 
اسماعیل زاده با تاکید براینکه قوم­‎گرایی در معنای تعلق مثبت به قوم با عام گرایی منافاتی ندارد، اضافه کرد: با این‌حال، قوم­‎گرایی وجهی منفی نیز دارد و آن تمایلی خاص­‎گراست که در آن اعضای یک گروه قومی حیات اجتماعی خود را در تقابل یا حتی تخاصم با اقوام دیگر می‎­بینند. در چنین حالتی نقش نهادها و سازمان‎­های فرهنگی بیش از پیش مهم می‎­شود. تلاش جهت بالا بردن آگاهی افراد جامعه نسبت به اقوام و خرده‌فرهنگ‌های مختلف، تاکید بر وجوه اشتراک و دوری از وجوه افتراق تنش­زا باید در طراحی و تدوین بسته‌های فرهنگی، برگزاری همایش‎­ها، نشست‎­ها و دیگر آیین‎­ها در اولویت قرار بگیرد.
 
ایجاد همگرایی بین اقوام مختلف کشور یکی از کارکردهای سمن­‎هاست
 
این مدرس دانشگاه یکی از مهم‌ترین کارکردهای سمن­ها را ایجاد همگرایی بین اقوام مختلف کشور برشمرد و با باین اینکه یکی از محورهای اصلی فعالیت سمن­‎ها، اقوام، با حوزه فعالیت  اتحاد اقوام و کمک به انسجام و وحدت ملی است، یادآور شد: دست­یابی به این مهم از طریق تحقق موضوعاتی همچون کمک به انسجام و وحدت ملی، حفظ سنت‌ها، آداب و رسوم، احیای سنت­‎های پسندیده اقوام  و توسعه فرهنگ بومی است.
 
 وی با بیان اینکه عدم وابستگی سمن­‎ها به دولت و حاکمیت در کنار اعتماد و مشارکت آگاهانه و اختیاری، دو مولفه اصلی هستند که ظرفیت سمن­‎ها را در این زمینه را افزایش داده­‎اند، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت نخبگان قومی در کنار ویژگی­‎های فوق می­‎تواند زمینه را برای ارتباط بهتر و بیشتر میان اقوام و به تبع آن افزایش اعتماد بین قومی فراهم آورد.
 
  Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آداب و رسوم استفاده از ظرفیت جامعه شناسی زمین نخبگان قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۳۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس با ظرفیت‌های متعدد به اکسپو ۲۰۲۴ ایران می‌رود

استاندار فارس در آخرین جلسه هماهنگی برای حضوری در خور و شایسته استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۱۴۰۳ با مدیران مسئول دستگاه‌های مختلف در این زمینه سخن گفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، محمد هادی ایمانیه در نشست پایانی هماهنگی به جهت شرکت در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با نام اکسپو 2024 که در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد، با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده برای معرفی ظرفیت‌های استان فارس به ویژه در حوزه‌های زنجیره ارزش، اظهار داشت: در این نمایشگاه هر تعداد زنجیره‌های ارزش در استان وجود دارد را ارائه کنید؛ ایجاد زنجیره‌های ارزش جدید با مشارکت سایر استان‌ها نیز با هدف وحدت و هم افزایی در دستور کار قرار گیرد.

استاندار فارس با بیان اینکه برای شرکت در این نمایشگاه دو هدف را دنبال می‌کنیم، افزود: اولین هدف شرکت در اکسپو 1403 استفاده غیر فارسی‌ها از تولیدات و محصولات استان است و در مرحله بعد افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌هایی است که در فارس پس از برگزاری این رویداد بین‌المللی انجام می‌شود.

وی، ارائه ظرفیت‌های مختلف و متنوع استان به صورت رودررو و چهره به چهره را موثر دانست و خاطرنشان کرد: طبیعتاً به ازای هر جذب سرمایه‌گذاری که منجر به عقد قرارداد و نتیجه نهایی شود باید مشوق‌هایی در نظر گرفت.

ایمانیه پیشنهاد داد تا پنجره واحد الکترونیک طی 5 روز برگزاری نمایشگاه در محل اجرا برپا شود و فرایند سرمایه‌گذاری در استان نیز تسهیل شود.

استاندار فارس از لزوم بهره‌گیری الگو‌های حاضر در این نمایشگاه هم سخن گفت و در پایان بیان کرد: در بیان گزارشات نمایشگاه تمرکز بر اتفاقات 2 ساله اخیر استان و برنامه‌های پیش رو باشد.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق
  • دشمن جنگ فرهنگی علیه ایران راه انداخته است
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • فارس با ظرفیت‌های متعدد به اکسپو ۲۰۲۴ ایران می‌رود
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است