Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-29@18:44:34 GMT

دلیل افزایش تصاعدی قیمت تلفن همراه

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۵۶۲۷

سلطان سکه، سلطان دلار و چندین سلطان در اصناف دیگر دستگیر شدند، اما به دلیل افزایش تصاعدی قیمت تلفن همراه این سوال در ذهن مخاطبان ایجاد شد که دلیل رشد بی وقفه قیمت گوشی‌های تلفن همراه چیست؟

به گزارش جنوب نیوز، نوسانات ارزی در چند ماه اخیر موجب شد تا برخی از افراد سودجو اقدام به احتکار مواد مورد نیاز مردم کنند که به همین دلیل شاهد ظهور افرادی با لقب سلطان بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلطان‌هایی که به واسطه اخلالی که در بازار به وجود می‌آوردند؛ دستگیر می‌شدند تا شاید بازار روی آرامش را به خود ببیند.

سلطان سکه، سلطان دلار و چندین سلطان در اصناف دیگر دستگیر شدند، اما به دلیل افزایش تصاعدی قیمت تلفن همراه این سوال در ذهن مخاطبان ایجاد شد که دلیل رشد بی وقفه قیمت گوشی‌های تلفن همراه چیست؟

تعدادی از مخاطبان اعلام کردند: «با وجود قیمت ۱۲۰۰۰ هزار تومانی دلار و اینکه گرانترین گوشی‌های دنیا ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند چرا گوشی‌ها باید با قیمت بیش از ۲ برابر به دست مشتری برسند؟ حتی اگر این قیمت ۲ برابری به خاطر مالیات و گمرک هست نباید در این شرایط سخت اقتصادی جهت کمک به مردم تعرفه‌های گمرک مواردی که بیش از ۳ برابر در سال گذشته قیمت آن‌ها افزایش یافته کاهش پیدا کند تا مردم توانایی خرید نه گوشی‌های ۱۰۰۰ دلاری بلکه گوشی‌های زیر ۲۰۰ دلار را پیدا کنند؟»

سلطان سکه، سلطان دلار و چندین سلطان در اصناف دیگر دستگیر شدند، اما به دلیل افزایش تصاعدی قیمت تلفن همراه این سوال در ذهن مخاطبان ایجاد شد که دلیل رشد بی وقفه قیمت گوشی‌های تلفن همراه چیست؟

خرید تلفن همراه؛ رفع یک نیاز یا یک آرزوی دست نیافتنی؟

یکی از مخاطبان، اظهار کرد: بیشتر از یک سال است که به دنبال خرید گوشی باقیمت مناسب هستم، اما هربار که برای خرید آن اقدام می‌کنم یا دلار گران می‌شود یا فروشنده‌های موبایل می‌گویند که این گوشی را با قیمت دلار ۱۹ هزار تومان خریداری کردند.

وی ادامه داد: انگار بازی افزایش قیمت همچنان ادامه دارد. فروشندگان، قیمت‌های خود را کاهش نمی‌دهند و هیچ نهادی نیز به دنبال پیگیری این موضوع نیست.

این مخاطب در پایان تصریح کرد: فکر می‌کنم خرید گوشی برای من یک آرزو شده است و این آرزو، برای اقشار مختلف جامعه در دیگر کشورها یک نیاز روزانه است، اما با نوسانات دلار برای من دست نیافتنی شده است.

انگشت اتهام فروشندگان موبایل به سمت دولت

اما بر خلاف نظر خریداران تلفن همراه، فروشندگان از بازار ناراضی و انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه می‌برند.

محمد نادری، از فروشندگان تلفن همراه تأکید کرد: مردم، همه چیز را گردن ما فروشندگان می‌اندازند. انگار ما مسبب این گرانی هستیم. در حالی که با این تغییرات ناگهانی ارز چاره‌ای نداریم جز اینکه محصولاتمان را به قیمت روز بفروشیم تا ضرر نکنیم. دولت باید چاره‌ای برای حل این مشکل فراگیر پیدا کند نه فروشنده.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت اجناس با وجود پایین آمدن قیمت دلار، کاهش زیادی نداشت؛ گفت: تاکنون چنین موضوعی در کشور اتفاق نیفتاده که کاهش قیمت در یک کالا به قدری باشد که از قیمت اولیه پیش از نوسان ارزی نیز کمتر شود. به نظر من این خواسته به جا نیست. ما هم باید به فکر این باشیم که اگر طی چند ماه آینده، دوباره همین نوسان اتفاق بیفتد، بتوانیم با سرمایه اولیه، محصولات الکترونیکی مورد نیاز را خریداری کنیم.

نادری در پایان خاطرنشان کرد: ما هم در این جامعه زندگی می‌کنیم و خبر از گرانی داریم، اما نمی‌توانیم ضرر کنیم.

مردم، همه چیز را گردن ما فروشندگان می‌اندازند. انگار ما مسبب این گرانی هستیم. در حالی که با این تغییرات ناگهانی ارز چاره‌ای نداریم جز اینکه محصولاتمان را به قیمت روز بفروشیم تا ضرر نکنیم. دولت باید چاره‌ای برای حل این مشکل فراگیر پیدا کند نه فروشنده.

برای روشن شدن موضوع و پیگیری در خواست مخاطبان با ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوت، تصویر، تلفن همراه و لوازم جانبی گفتگو کردیم.

محدودیت‌های نامتعارف، علت ظهور سلطان‌ها

درستی، اظهار کرد: اگر برای فعالیت اقشار مختلف، محدودیت غیر متعارف نگذارند، هیچ وقت شاهد وجود سلطان‌ها نیستیم، اما متاسفانه محدودیت‌ها موجب شده تا عده‌ای با طمع وصف ناپذیر به دنبال احتکار مواد ضروری باشند.

وی ادامه داد: در رقابت سازنده، هم تولید کننده و مصرف کننده و هم وارد کننده می‌توانند باهم در عین رقابت، همکاری کنند و این کارباعث می‌شود تا خدمات پس از فروش بهتری ارائه شود.


اگر اجازه واردات گوشی تلفن همراه به واحدهای صنفی محدود شود، شاهد مشکلاتی نظیر افزایش ناگهانی قیمت نخواهیم بود و هیچ سلطانی در صنف فروشندگان تلفن همراه وجود نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه صوت، تصویر، تلفن همراه و لوازم جانبی در ادامه بیان کرد: امیدوارم انحصار وجود نداشته باشد تا در بخش تلفن همراه هم شاهد ثبات قیمت باشیم. همچنین، طرح رجیستری هم یکی از نکات مثبتی است که به ثبات قیمت کمک کرده است.

وی گفت: اگر در بخش لوازم الکترونیکی و تلفن همراه، کالا تامین شود ما نیز مشکلی نداریم. اما اینکه شرکت‌های مختلف اجازه واردات گوشی را دارند باعث شده تا واحدهای صنفی با مشکل مواجه شوند.

درستی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اجازه واردات گوشی تلفن همراه به واحدهای صنفی محدود شود، شاهد مشکلاتی نظیر افزایش ناگهانی قیمت نخواهیم بود و هیچ سلطانی در صنف فروشندگان تلفن همراه وجود نخواهد داشت.

نقش دولت و ستاد تنظیم بازار در ثبات قیمت‌ها و مهار تورم انکارناپذیر است و از قیمت بالای تلفن همراه این نتیجه حاصل می‌شود که نه تنها دولت بلکه بخش‌های مرتبط با واردات تلفن همراه عملکرد مناسبی ندارند. با وجود آنکه سلطانی برای موبایل پیدا نشده، اما سرنخ‌ها نشان می‌دهد که یک سلطان نامرئی در پستوی افزایش قیمت تلفن همراه حکمرانی می‌کند.

منبع: فارس


منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۵۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با بیان اینکه بیشتر تصادفات به خاطر عدم توجه به جلو است؛ گفت: استفاده از هر چیزی که باعث حواس پرتی راننده شود ممنوع است.

سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا درباره حواس پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه، عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس پرتی راننده شده و توجه کافی را از راننده می گیرد بنابراین ممنوع است.

وی ادامه داد که بعنوان مثال همه رانندگان می دانند استفاده از تلفن همراه، در حین رانندگی باعث حواس پرتی راننده می شود؛ اما متاسفانه هنوز هم این اشتباه را تکرار می کنند و این مسئله به یک عادت بد در رانندگان تبدیل شده است که می تواند فجایع بسیاری رقم بزند.

کشیر افزود: بارها مشاهده شده که برخی از رانندگان که در پشت چراغ قرمز متوقف می شوند تا لحظه ای که چراغ سبز شود؛ مدام با تلفن همراه خود مشغول هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این فاصله چند ثانیه ای که رانندگان در پشت چراغ قرمز متوقف هستند؛ آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند که حتی کشیدن ترمز دستی را هنگام توقف فراموش می کنند و این چنین با خودروی جلویی برخورد می کنند.

کشیر گفت: تلفن همراه به گونه ای است که وقتی فرد از آن استفاده می کند؛ تمام حواسش را می گیرد بنابراین از اطراف غافل شده و نمی تواند تصمیم درست بگیرد یا در شرایط حساس و مهم، واکنش درستی داشته باشد.

وی  افزود: همچنین استفاده از سایر تجهیزات تلفن متصل به گوشی نیز ممنوع است زیرا باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شده می شود. 

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد که راننده موظف است تمام هوش و حواس خود را در رانندگی به جلو معطوف دارد و به عنوان یک راننده باید از هر چیزی که باعث بر هم زدن هوش و حواس شود؛ اجتناب کند.

کشیر با اشاره به اینکه استفاده از دخانیات نیز باعث حواس پرتی رانندگان می شود؛ گفت:  ماده ۱۸۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، به صراحت هشدار می دهد که رانندگان حق ندارند در حین رانندگی دخانیات استفاده کنند. زیرا علاوه بر ایجاد حواس پرتی،  ممکن است ته سیگار بر روی لباس راننده بیافتد و حوادث ناگواری را رقم بزند.

وی افزود: همچنین راننده حق ندارد در حین رانندگی مواد خوراکی و آشامیدنی استفاده کند؛ چرا که ممکن است یک لحظه آب در گلوی راننده پریده و باعث خفگی و واژگون شدن خودرو شود و این حادثه دیگر خودروها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست حتی در زمان توقف در پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز، از استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه خودداری کنند و همه حواس خود را برای حفظ سلامتی خود و دیگران در رانندگی بگذارند.

وی افزود: با توجه به تحقیقات میدانی همکاران من در پلیس راهور، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی است و متاسفانه ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می افتد .

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : همچنین در بررسی ها مشخص شد ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷ درصد در بروز تصادفات نقش دارد

کشیر گفت:  همچنین این تحقیق نشان می دهد که مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان‌گردان‌ها به میزان ۱۳ درصد و مصرف موادمخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند.

وی درباره استفاده از مخدر گفت: استفاده از مواد مخدر باعث می شود که روح و روان و سیستم اعصاب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین باعث می شود تاری دید، کاهش شدید شنوایی ، درگیری ذهنی و مغزی , درک نکردن فاصله نیز رخ دهد بنابراین افراد نباید در این شرایط پشت فرمان بنشینند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد که این اعداد و ارقام مواردی نیستند که بخواهیم با آنها شوخی کنیم . شوخی با این اعداد یعنی شوخی با جان و زندگی خود و خانواده بنابراین از رانندگان درخواست می کنیم عواملی که باعث حواس پرتی در رانندگی می شوند را حذف کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • رونمایی از ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • بیش‌از ۲۷ میلیون مکالمه رومینگ ملی
  • واردات ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم
  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • آموزش: ۸ ترفند ساده برای شارژ سریع‌تر گوشی