Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زابل در این نامه که نسخه ای از آن را روز یکشنبه به ایرنا ارسال کرده است منطقه سیستان را یکی از مهم‌ترین نقاط استان به لحاظ اقتصادی و امنیتی دانسته که همواره در طول این سال‌ها از مشکلات فراوان از جمله خشکسالی، کمبود آب، مشکلات اقتصادی و در راس همه سوء مدیریت رنج برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شهرستان هیرمند واقع در شمال منطقه سیستان که شاید بتوان گفت به دلیل داشتن بیش از یک سوم اراضی کشاورزی منطقه و وجود سه بازارچه مرزی و بازرگانی، مهمترین و استراتژیک‌ترین ناحیه در منطقه سیستان است، بیشتر از همه با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. 
بسیج دانشجویی در این نامه به مشکل کمبود و افت شدید فشار آب در شهر دوستمحمد مرکز شهرستان هیرمند و روستاهای آن بویژه در ایام گرم سال اشاره کرده و عمده دلایل آن را  داشتن خط لوله مشترک روستایی و شهری دانسته و اعلام کرده است: خط لوله‌ای که آب این منطقه را تامین می‌کند، یک شاخه از خط لوله آب روستایی است که از ۳۰ سال پیش تاکنون هم بار شهر و هم بار روستاهای اطراف آن را متحمل می شود؛ علاوه بر آن در مسیر عبور این خط از تصفیه‌خانه‌ی زهک به سمت هیرمند تعداد زیادی انشعاب برای روستاهای زهک و حتی شاخه‌ای از آن به سمت شهر زرنج افغانستان می‌رود و در نهایت با مقدار زیادی افت فشار به هیرمند می‌رسد که در اثر رشد جمعیت در طی سالیان پاسخگوی بار مصرفی وارده نمی‌باشد. 
بدیهی است که در همه جای کشور خط لوله‌ی تامین آب شهری از روستایی جداست و تفکیک این مورد جزء زیرساخت‌های اولیه هر شهر می‌باشد اما متاسفانه این مورد نیز طبق اظهارات مسئولین منطقه از سال ۸۸ فقط به طول ۱۲ کیلومتر پیشروی داشته و ناقص باقی مانده است. با وجود اینکه طرح تصویبی در سال ۸۸ برای باقی شهرستان‌های منطقه سیستان اجرایی شده است. 
این نامه می افزاید: از سال ۹۴ فاز دوم پروژه خط لوله روستایی شروع به کار کرده و طی این مدت چند مرتبه به دلایل مختلف از جمله عدم تامین بودجه متوقف شده، اما بحمدالله اکنون قسمت اعظم کار به اتمام رسیده و لوله گذاری های اصلی انجام شده است و فقط یک سری لوله گذاری‌ها و حوضچه‌های سطح باقی مانده است که به گفته پیمانکار طرح تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد. 
با این حال همانطور که ذکر شد به دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف در ایام گرم سال تعداد زیادی از روستاهای هیرمند (طبق گزارش اداره آب و فاضلاب روستایی تا به این لحظه نزدیک به ۴۰ روستا) دچار افت شدید و حتی قطع کامل آب شده است که به گواهی اهالی و مسئولین امر، بعضی از روستاها از ماه رمضان تا الان حتی یک قطر آب هم نداشتند. در این مدت آبرسانی به مردم به روش سقایی و با استفاده از تانکر صورت می‌گیرد، اما به دلیل کمبود تعداد تانکرها (۵ عدد) آبرسانی هر دو تا سه روز یکبار برای هر روستا صورت می‌گیرد و این تاخیر صحنه دردناکی را رقم می‌زند. 
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زابل در عین حال راهکارهایی برای حل این مشکل پیشنهاد کرده که از آن جمله؛ با توجه به بازه‌های طولانی آبرسانی به روستاها و افزایش تعداد روستاهای هدف در روزهای آتی تهیه و یا اجاره تانکر سیار آبرسانی جهت کاهش بازه آبرسانی به روستاها بایستی در اولویت قرار گیرد. و در صورت کمبود تانکر از استان‌های همجوار کمک گرفته شود. 
پیگیری تکمیل خط دوم آب روستایی که طبق وعده‌ی مسئولان و پیمانکار قرار است تا پایان شهریور ماه تکمیل شود. 
تکمیل پروژه نیمه تمام آب شهری شهرستان هیرمند که بایستی در اولویت‌های طرح‌های استان قرار گیرد تا ان شا ا... دیگر شاهد مشکل بی‌آبی و کم‌آبی در ایام گرم سال نباشیم. 

شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان و در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز این استان و هم مرز با ولایت نیمروز افغانستان است.

۶۰۸۱ 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آب و فاضلاب افغانستان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان قطر قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۰۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛به مناسبت هفته سلامت، بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای عملیات حاج عمران با حضور پزشکان متخصص در رشته های قلب، چشم پزشکی، داخلی، اطفال، اورولوژی، پوست، مغز و اعصاب، روانپزشکی، زنان و زایمان، متخصص تغذیه، جراح عمومی، دندانپزشک و پزشک عمومی، با همکاری سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان، سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان دلفان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بسیج جامعه پزشکی استان، شبکه بهداشت و درمان، هلال احمر و بخشداری میربگ، برای ارائه ی خدمات تخصصی به مردم شریف این منطقه شد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان،با بیان اینکه ارائه ی خدمات تخصصی در مناطق محروم وظیفه ی همه ما است،گفت:این اقدام جهادی در راستای انتقال خدمات تخصصی از سطح شهرها و مراکز بیمارستانی استان به مناطق کم برخوردار روستایی وبرای گرامیداشت هفته سلامت انجام شد و ارائه ی اینگونه خدمات، نیز تداوم دارد.

 دکتر بهرام دلفان افزود:در این اقدام جهادی علاوه بر ارائه ی خدمات تخصصی و ویزیت رایگان، خدمات رادیولوژی، بینایی سنجی، تغذیه، روانشناسی، تزریقات، آزمایشگاه، مشاوره خانواده، مشاوره تخصصی جوانی جمعیت و خدمات داروخانه ای ارائه می شود. 

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • ویزیت رایگان در روستای صدیف سنچولی بخش قرقری هیرمند
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل
  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • بیمارستانی برای درمان محرومین/ اینجا خدمت حال و هوای دیگری دارد
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی