Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:25:19 GMT

اراک پنجمین شهر آلوده کشور در سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۰۷۲۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: از ابتدای سال تاکنون اراک ۱۳ روز ناسالم را تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، رضا میرزایی در دومین جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۹۸ با اشاره به روند آلودگی هوای اراک در روزهای اخیر که ناشی از گردوغبار است، افزود: در حال حاضر آلاینده‌های موجود در هوای شهر اراک ذرات کمتر از ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میکرون است و طی ۱۵ روز وزش باد از سمت قم به اراک در روزهای پایانی تابستان این وضعیت گردوغبار را تشدید می‌کند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون تعداد روزهای ناسالم اراک برای گروه‌های حساس ۱۳ روز بوده است و روزهای پاک شامل ۱۵ روز و روزهای سالم نیز ۱۰۱ روز بوده است.

میرزایی بیشترین روزهای ناسالم شهر اراک با ۹ روز را مربوط به تیرماه دانست و گفت: فروردین ماه هیچ روز ناسالمی برای شهر اراک به ثبت نرسیده است و در واقع نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش روزهای ناسالم در اراک گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته اراک ۴۶ روز ناسالم را پشت سر گذاشت، گفت: براساس مطالعات انجام شده اراک در بین مراکز استان‌های دارای مشکل آلودگی هوا جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد و در این راستا جایگاه‌های اول تا سوم به شهرهای اهواز، بوشهر و تهران اختصاص یافت.

وی در ادامه به طرح خوداظهاری پالایشگاه شازند اشاره کرد و با بیان اینکه متأسفانه وضعیت آلایندگی پالایشگاه در بحث هوا، فاضلاب و خاک بسیار نامطلوب است، افزود: میزان گوگرد این صنعت ۳۱ هزار میلیگرم بر مترمکعب است ولی ر واقع استاندارد آن هزار میلیگرم بر مترمکعب است، همچنین ترکیبات آلاینده خروجی تا هزار برابر استاندارد نیز رفته است که این شرایط خطر جدی برای منطقه به شمار می‌رود.

میرزایی اضافه کرد: خاک منطقه و پساب هم آلوده شده است و از زمانی که فاز دوم این مجموعه راه اندازی شده در واقع آلایندگی روند صعودی و مشهود به خود گرفته است و باید اقدام جدی دراین راستا در قبال پالایشگاه به انجام رساند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه وضعیت شهرک خودرو و انتقال واحد مورد بررسی قرار گرفت و معاونت امور زیربنایی شهرداری اراک بیان کرد: مجموعه شهرک خودرو دارای ۳۵۰ واحد است و حتی فاز دوم نیز با قدرت در حال پیگیری است و واگذاری و بهره برداری این ۳۵۰ واحد در حال انجام است.

خسروی گفت: تاکنون حدود ۳۰ واحد واگذار شده است و صنوف در آن مستقر شده اند. شهرداری در حال طی کردن روند قانونی است و باید انگیزه و راهکاری قانونی برای انتقال در نظر داشت تا روند انتقال تسریع شود و در این راستا شورای راهبردی شهرک خودرو به صورت هفتگی در شهرداری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: مشکلات حقوقی پیش آمده در شهرک خودرو روند اجرا و واگذاری را با تعویق روبرو کرد که با ورود دستگاه‌های نظارتی کار به سرانجام رسید و فاز دوم نیز استارت خورده است اما نکته قابل توجه این است که ۳۰ درصد پروژه متعلق به شهرداری است و ۷۰ درصد آن نیز مربوط به شریک شهرداری می‌شود و باید با صنوف تعامل داشت تا کار با سرعت انجام گیرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه گل محمدی مسئول محیط زیست شرکت پالایشگاه شازند با اشاره به آغاز پروژه پاکسازی زیستی از دیماه سال گذشته که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت داشته است، افزود: این صنعت با آلایندگی ترکیبات آلی فرار مواجه است و حتی این امر نارضایتی اهالی روستای کزاز را به دنبال داشته است که در این راستا پروژه‌ای مدنظر است که تکنولوژی آن باید از آلمان وارد شود ولی تحریم‌ها قدری کار را با کندی مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: شرکت نسبت به مشکل یاد شده بی تفاوت نیست اما در کوتاه مدت قطعاً امکان رفع آن وجود ندارد و لازم است که استانداری برای اجرای سیستم نوین بازیافت حمایتی از شرکت داشته باشد. برای رفع آلودگی ۴ میلیون یورو کفایت می‌کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلودگی زیست محیطی اراك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۰۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزئیاتی درباره پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت

ایسنا/گیلان فرماندار شفت با اشاره به وقوع پنج مورد آتش‌سوزی در منطقه در سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۸، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۳ گفت: با وجود شرایط خاص منطقه و داشتن یک ماشین آتش‌نشانی ۲۵۰۰ لیتری و ایستگاه پمپاژ آب آتش‌نشانی، شهرک در آتش سوخت.

مهدی نقدی امروز، ۱۴ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان که با محوریت حادثه آتش سوزی شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت برگزار شد، ضمن قدردانی از استاندار و مدیران کل استان جهت حضور در صحنه حادثه در همان ساعات اولیه، اظهار کرد: آتش سوزی ۴۸ ساعت گذشته بسیار متفاوت بود و شدت زیادی داشت؛ تا جایی که نزدیک شدن به صحنه و اطفای حریق غیر ممکن بود.

وی با بیان اینکه پروژه گازرسانی روستای امامزاده ابراهیم در دست اقدام است و به محوطه حرم رسیده، ادامه داد: مردم از کپسول گاز استفاده می کنند که در حادثه آتش سوزی با خطرات ناشی از انفجار مواجه بودیم و کار را برای مردم و آتش نشانان و امدادگران سخت می کرد.

نقدی با بیان اینکه آتش نشانان از شفت و احمدسرگوراب و نصیرمحله و شهرک صنعتی شفت و رشت و فومن برای کمک آمدند، گفت: سازه ها چوبی بود و سرعت آتش را افزایش دادند، البته یک دیوار به طرف حرم امامزاده و یک ساختمان بتنی از گسترش آتش تا رسیدن آتش‌نشانان جلوگیری کرد، اگر آنها نبودند، بازار کامل می‌سوخت.

وی با اشاره به مصوبه شورای تامین شهرستان شفت درباره عدم الزام احداث سازه‌های چوبی، تاکید کرد: چون این روستا به شهرک چوبی معروف است، فقط نمای ساختمان‌ها می‌تواند طرح چوب باشد.

فرماندار شفت با قدردانی از جمعیت هلال احمر برای اسکان خانوارهای خسارت‌دیده، بیان کرد: اداره‌های آب و برق و بنیاد مسکن و صمت پای کارند. اکنون نیازمند برقراری روشنایی معابر و آواربرداری و کمک‌های بلاعوض هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • پیش‌بینی هوا طی روزهای آینده/ تداوم بارش‌ها در این استان‌ها
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • کول پالمر پنجمین بازیکن تاریخ چلسی با تاثیرگذاری روی حداقل 30 گل در یک فصل لیگ برتر انگلیس
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از ۱۵ استان کشور
  • نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • جزئیات پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت
  • جزئیاتی از پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت
  • اعلام جزئیاتی درباره پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت