سخنان ابراهیم فیاض جامعه شناس دربارهی حجاب و پلیس و زنان
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۶۵۷۵
آقای فیاض به روزنامه همشهری گفته است: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد همین بحث حجاب و عفاف است. اما این موضوع به پلیس چه ارتباطی دارد؟
آقایان به پلیس فشار میآورند؛ ذات پلیس با این چیزها سنخیت ندارد. پلیس را برای مبارزه با دزد و قاتل ساختهاند. سردار احمدیمقدم که فرمانده پلیس بود، مرا دعوت کرد و رفتم صحبت کردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعد از مدتی در شورای فرهنگ عمومی کشور، سردار احمدیمقدم اعتراف کرد که دکتر فیاض از روز اول به ما گفت خودمان را درگیر گشت ارشاد نکنیم و ما به او فحش دادیم، ولی من واقعا چه کارهام که خودم را درگیر کنم؟ در کشور دزدی، قاچاق مواد و... وجود دارد اینها را ول کردیم و چسبیدیم به چیز دیگر. راست هم میگفت. اصلا چهکسی گفته که پلیس با مردم کلکل کند؟
ما باید قبول کنیم که در مسائل فردی دخالت کردهایم و در مسائل اجتماعی ماندهایم. قبلا هم گفتم با اینکه امنیت بهشدت بالاست، احساس امنیت کم شده است.
ما ایرانیها در گذشته چادر هیچوقت نداشتهایم؛ چاقوره داشتهایم.... چادر سیاه از ما نبوده، از ترکیهایها بوده که به دربار قاجار هدیه دادند و کمکم وارد ایران شد.
رئیس گروه اجازه نمیدهد مردمشناسی جنسی را درس بدهم. شاهدیم تعداد بیماران مبتلا به ایدز با شیبی تند در حال رشد است، طلاق در اوج است، ازدواج بهشدت کم شده و اینها همه مسائل جنسی است. اگر از من بپرسید چهکار کنیم که مشکلات ازدواج و طلاق حل شود، میگویم «زنانگی جنسی» را به زنان برگردانید. ما در حوزه زنان خیلی خطا کردیم. ما چه گذاشتهایم بماند؟ خواستهایم همهچیز را کنترل کنیم اما همه را با هم نابود کردهایم.
اینها میگویند این مسائل را قدرت باید تعیین کند؛ آن هم قدرت پلیسی. زمانی هم که پای زور به میان میآید، ویرانگری اجتماعی شروع میشود و فروپاشی اجتماعی بیشتر رخ میدهد؛ مثلا در موضوع حجاب شاهد برخوردهای سلیقهای بسیاری هستیم.
شما دقت کنید که الان وضعیت زنانگی که داریم، افتضاح است. متأسفانه بخشی از زنان جامعه ما افسرده و پرخاشگر شدهاند.... رشد طلاق در تهران ۶۷ درصد است. تا چند وقت دیگر خودکشی زنان هم اوج میگیرد؛ چون تنهایی و فقر اوج میگیرد.
{چه باید کرد؟} اولین قدم این است که دانشگاهها باید بحث جنسی و بحث لباس و حجاب را جدی شروع کنند. ما اینهمه فحش به غرب دادیم، آخرش چه شد؟ مثل غرب و بدتر از آن نشدیم؟ آمریکاییها یک مَثَل خوبی دارند که میگوید هر کسی با کسی بیشتر دشمنی کند، آخرش مثل او میشود. بهجای اینکه غربشناسی کنیم با غرب دشمنی کردیم. همه اینها جهل است. جهل یا ترس و نفرت یا عشق رمانتیسم ایجاد میکند.
یک عده در ایران از غرب متنفر هستند؛ چون جاهل به غربند و عدهای هم عاشق غرب هستند که آنها هم جاهلند. یک عدهای مدام از فحشا در غرب میگویند. پس این همه علم و مقاله علمی و دانش را در غرب چهکسی تولید میکند؟ جوانان ما به غرب میروند همهشان فاحشه میشوند؟ ببینید مرحوم مریم میرزاخانی چقدر آبرو برای ما خرید.
جوانهای ما در غرب خیلیهایشان خانواده تشکیل میدهند و زندگی موفقی دارند. این جهالتی که بهوجود آوردهایم ما را به این مسائل رسانده است. تنها راهش هم بازگشت به علم است.
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این همایش پس از برگزاری نماز به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و اجرای نمایش دانشجویی، وحید یامین پور دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان با اشاره به اینکه مهمترین مسئله شهید مطهری غرب بود گفت: شهید مطهری به عنوان یک روشنگر دینی و اجتماعی مسئله غرب را تبیین کرد. غرب به عنوان یک کلیت منسجم که سرآغازی در تاریخ دارد و با گونهای از هنر و شئون تمدنی تجلی کرده است، بعد از گذشت چند دهه در شئون سیاسی عالم گیر شد. مسئله تاریخ بشریت غرب بوده است و شهید مطهری به همین وجه مسئله غرب برایش دغدغه بود یعنی جبههای را برای خود در مباحث دانشگاهی انتخاب می کرد که ناظر به صور فکر و آکادمی جهان ما بود.
یامین پور افزود: اگر شهید مطهری به شهادت نمیرسید تمرکز فکریاش از مارکسیسم آرام آرام به لیبرالیسم میآمد، چراکه مسائل روز جامعه برایش بسیار اهمیت داشت. تلاش وی در عرصه فکر، پیراستن دین از نفوذ تفکرهای التقاطی بود. این مهم تقریباً در تمام آثار ایشان منور است.
وی گفت: در مواجهه با غرب شهید مطهری به نقطهای از اسلام اتکا میکند که حقیقتی از آن به عنوان وجه عزت و خودباوری است همان وجه بازگشت به خویشتن که نقطه پیش برنده جامعه است.
وی افزود: این وجه دقیقاً همان وجهی است که امام از آن برای انقلاب کمک گرفته است. بخش عظیمی از تلاش شهید مطهری ارجاع به همین موضوع است. در جای دیگر وی اشاره میکند جامعه مانند انسان روح دارد و انبیا و رهبران کسانی هستند که میتوانند روح جامعه را احیا کنند و آن را به هویت حقیقی خود بازگردانند، یعنی همان سنت الهی.
دبیر شورای عالی جوانان گفت: رهبر جامعه مسئولیت بسیار بزرگی دارد، اینکه دست جامعه را بگیرد و آن را پای همین سفره بنشاند. یکی از بزرگترین کارهای شهید مطهری دور کردن جامعه از تفکر التقاطی بود. در واقع کل طرح شهید مطهری همین بود و بخاطر همین امام در مورد شهید مطهری با تأکید میگوید آرای شهید مطهری را بخوانید.
در این همایش حجتالاسلام رکوفیان هم گفت: ما با جوانی مواجه هستیم که عاشق غرب و اعمال غربی است، اما در مقابل برگرفته از بهترین هاست و می تواند اتفاقات بسیار بزرگ جهانی را رقم بزند. در این جامعه، جوان ما درگیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است.
وی با طرح این گزاره که در نگاه شهید مطهری، تعریف جوان از اندیشه او میآید افزود: کسی جوان است که اندیشه اش جوان است. اندیشه جوانی یعنی اندیشه تغییر یعنی دلتنگ از یکنواختی.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه جنگ شناختی یعنی جنگی که ارزشها و باورها و ادراک انسان را مورد هدف قرار داده است تا برداشت انسان از همه چیز متفاوت باشد گفت: جنگ شناختی در واقع وظیفه اش جادو کردن است، جنگ تغییر نگرش هاست و همه آن در ذهن انسان شکل میگیرد. این جنگ همه را و علی الخصوص نسل جوان را شامل میشود. هدف اصلی دشمن در این جنگ گرفتن اعتماد جوان ما و تغییر نگرش اوست. چاره جوانان ما تغییر نگرش به زندگی است.
رکوفیان سلاح دشمن را ناامید سازی دانست و افزود: در واقع جوان ما را دچار یک ابهام می کنند و به ترویج آن میپردازند و اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت را از بین میبرند. در جنگ شناختی دشمن به دنبال این است که جوان اصلاً فرصت فکر کردن نداشته باشد. در واقع میدان نبرد ذهن انسان است.