Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوسانات قیمت مرغ در چند ماه گذشته از یک‌سو و کاهش و حتی عدم عرضه گوشت مرغ در چند روز گذشته از سوی دیگر وضعیت نگران‌کننده‌ای را در بازار بندرعباس به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، درحالی‌که قیمت گوشت مرغ روزبه‌روز در حال افزایش بود خبری مبنی بر کاهش سه هزارتومانی مرغ برای تنظیم بازار در بندرعباس به گوش رسید و انتشار این خبر منجر به کاهش و حتی عدم عرضه مرغ از سوی تولیدکنندگان و بسته شدن واحدهای فروش گوشت مرغ در بندرعباس شد که نتیجه این اعتصابات تولیدکنندگان بالا رفتن دوباره قیمت گوشت مرغ در بازار بندرعباس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی وضعیت قیمت گوشت مرغ در بازار و تأثیر آن در زندگی روزمره مردم به یکی از واحدهای فروش مرغ در شهر بندرعباس مراجعه کردیم.

یکی از شهروندان بندرعباسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون قیمت مرغ نوسانات زیادی داشته، یک روز کیلویی 16 هزار تومان، یک روز 15 هزار تومان و روزی دیگر 12 هزار تومان است.

وی ادامه داد: چند روز گذشته بنده در سفر بودم و متوجه شدم نه‌تنها قیمت‌ها از مغازه به مغازه بلکه از استان به استان و شهر به شهری دیگر نیز متغیر است؛ برای مثال در مغازه‌ای قیمت 15 هزار تومان و در مغازه‌ای دیگر 11 هزار تومان، در اردبیل یک قیمت و در لاهیجان قیمتی دیگر داشت.

این شهروند بندرعباسی افزود: مسئولین باید روی این قیمت‌ها نظارت داشته باشند که حداقل در هر استان قیمت‌ها یکسان باشند، نه اینکه در بندرعباس، میناب، رودان و دیگر شهرستان‌های استان قیمت‌ها متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: تورم و نوسانات قیمت مرغ بر زندگی مردم تأثیر به سزایی داشته است.

یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: این روزها قیمت مرغ در بازار خیلی نوسان دارد، یک روز خوب است و یک روز گران می‌شود، یک روز هم می‌بینید که اصلاً مرغ نیست.

وی اضافه کرد: در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته در بندرعباس اصلاً مرغ نبود و مردم پشت درهای بسته مرغ فروشی‌ها می‌ماندند به‌گونه‌ای که حتی به گرانی مرغ هم راضی بودند اما مرغی نبود که بخرند، مسئولین باید فکری به حال بندرعباس کنند.

یک فروشنده گوشت مرغ در بندرعباس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در تاریخ 30 تیرماه 98 اتحادیه مواد پروتئینی بندرعباس در پیامی مبنی بر اینکه "متصدی عرضه مرغ گرم، با توجه به مصوبه تنظیم بازار استان از 30 تیر 98 قیمت خریدوفروش مرغ گرم واحدهای صنفی 12 هزار تومان و قابل‌اجرا با قیمت 12 هزار و 900 تومان است" کاهش ناگهانی سه هزارتومانی قیمت عرضه مرغ را به ما اعلام کرد.

فرهاد ایران پور ادامه داد: بنا بر این مصوبه ما باید در تاریخ 31 تیر 98 مرغ را از قیمت 15 هزار و 200 تومان ناگهان با قیمت 12 هزار و 900 تومان عرضه می‌کردیم و به علیت این کاهش قیمت 3 هزارتومانی توزیع‌کنندگان تا دوم مردادماه برای ما مرغی نیاوردند، یعنی دو روز کشتارگاه‌ها و مرغداران اعتصاب کردند.

وی افزود: بعد از دو روز برای پایان دادن به این اعتصاب قیمت مرغ را 13 هزار و 400 برای ما اعلام کردند و ما با کمترین سود و با قیمت 14 هزار و 300 تومان فروختیم؛ سود فروشنده را از نصف هم کمتر کرده‌اند تا مرغ به دست مصرف‌کننده برسد.

این فروشنده گوشت مرغ در بندرعباس تصریح کرد: پنج‌شنبه گذشته (سوم مرداد) قیمت مرغ را برای ما 14 هزار و 100 تومان و برای مصرف‌کننده 15 هزار تومان اعلام کردند، به‌ناچار ما به این قیمت هم قانع بودیم اما امروز مرغ با همین قیمت هم نبود!

ایران پور عنوان کرد: متأسفانه اتحادیه و مسئولین پیگیری نمی‌کنند، در شهرستان‌های دیگر قیمت مرغ بیشتر است و مرغ زنده وارد بندرعباس نمی‌شود، در حال حاضر هم با کمبود و هم گرانی مرغ مواجه هستیم و هیچ‌کس نیز فکری نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه صنف ما تک قلمی است و تنها می‌توانیم مرغ بفروشیم و اگر مرغ نباشد باید درب مغازه‌های خود را ببندیم، انتظار ما این است که اگر برای رسیدن مرغ به دست مصرف‌کننده سود و درصد ما را کم می‌کنند لااقل در میزان مالیات و بیمه‌های ما سوبسیدی را در نظر بگیرند؛ در حال حاضر سود ما از 12 درصد به 6 درصد رسیده است.

این فروشنده گوشت مرغ در بندرعباس بیان کرد: عید نوروز که می‌شود می‌گویند برای تنظیم بازار گوشت مرغ را با کمترین سود عرضه کنید و چیزی نگویید تا مردم شب عید گوشت مرغ داشته باشند، می‌گوییم چشم، در تابستان می‌گویند هوا گرم است و مرغ نیست و سود نگیرید، در زمستان باز می‌گویند هوا سرد است مرغ کم شده و سود خود را پایین آورید بازهم می‌گوییم چشم،  در طول هفته مرغ عرضه نمی‌شود  و مجبور می‌شویم مغازه‌هایمان را تعطیل کنیم و بازهم چیزی نمی‌گوییم.

ایران پور ادامه داد: ما درهرصورت باید کوتاه بیاییم اما وقتی به اداره مالیات مراجعه می‌کنیم متأسفانه با 10 درصد افزایش قیمت سال گذشته بالغ‌بر 5 تا 6 میلیون تومان مالیات می‌دهیم، بیمه نیز امسال افزایش قیمت داشته است؛ نایلونی که مرغ را در آن عرضه می‌کردیم از کیلویی 4 هزار تومان به کیلویی 21 هزار تومان رسیده است و بابت آن هیچ پولی از مشتری نمی‌توانم بگیریم، اجاره مغازه، هزینه آب، برق، مواد شوینده، دستکش که قیمتش از دو هزار تومان به 8  هزار تومان رسیده است و این مسئله فشار اقتصادی زیادی را به ما وارد کرده است.

وی ابراز کرد: ما چند روز است که به‌اصطلاح بازاری از جیب می‌خوریم، مصوبه فروش گوشت مرغ 15 هزار تومان است که متأسفانه با همین قیمت هم پیدا نمی‌شود، برای مثال درخواست امروز ما 500 کیلوگرم گوشت مرغ بوده اما 200 کیلو برایمان آورده‌اند.

برای پیگیری این موضوع و شفاف‌سازی دلایل نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار به سراغ رئیس اتحادیه مواد پروتئینی شهرستان بندرعباس رفتیم.

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی شهرستان بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متولی تولید مرغ زنده اتحادیه مرغداران است، هر زمان آن‌ها تولید کنند و به ما مرغ دهند ما عرضه می‌کنیم، میزان مصرف استان هرمزگان روزانه حداقل 120 تن و مصرف مرکز استان حداقل 70 تن است اما در حال حاضر 63 تن کشتار می‌شود و بین عرضه و تقاضا اختلاف  وجود دارد.

علی رحیمی افزود: در خصوص کاهش تولید متولیان تولید باید صحبت کنند و بنده تنها در خصوص خرده‌فروشی می‌توانم حرف بزنم؛ درگذشته کسری این اختلاف عرضه و تقاضای گوشت مرغ را از استان‌های هم‌جوار تأمین می‌کردیم اما به دلیل اختلاف قیمت در هرمزگان با استان‌های هم‌جوار در حال حاضر برای ورود مرغ به استان مشکل پیدا کرده‌ایم.

وی تصریح کرد:  هر استانی بر اساس آنالیز قیمت تمام‌شده مرغ زنده، گوشت مرغ را قیمت‌گذاری می‌کند، ما سرخود قیمت گوشت مرغ را بالا و پایین نمی‌بریم، قیمت تمام‌شده مرغ زنده استان هرچقدر که باشد و جهاد کشاورزی تائید کند ملاک قیمت‌گذاری ما می‌شود.

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی شهرستان بندرعباس عنوان کرد: دلیل نوسانات قیمت نیز همین نوسانات قیمت تمام‌شده مرغ زنده در استان است، سود ما نیز مشخصاً 10 درصد است اما در صورت کمبود مرغ این درصد کاهش میابد تا کمکی به بازار و مردم باشد.

رحیمی خاطرنشان کرد: ثبات قیمت گوشت مرغ بستگی به تولیدکنندگان و متولیان مرغ زنده دارد، گوشت مرغ اگر در اختیار ما باشد ما عرضه می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که عرضه‌کنندگان مرغ آخرین حلقه این زنجیره هستند.

وی بیان کرد: خرید از استان‌های هم‌جوار هزینه حمل‌ونقل دارد، فروشندگان مجبورند با قیمت بیشتری بخرند و سود کمتری داشته باشند، ضمن اینکه در پلاستیک‌هایی که از کشتارگاه می‌آید حدود 250 گرم آب هم موجود است و این مسئله وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

همچنین در ادامه برای پیگیری دلایل افزایش قیمت مرغ زنده، کاهش تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار به سراغ مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان هرمزگان رفتیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:  افزایش قیمت مرغ در کل کشور حاکم است و محدود به استان هرمزگان نیست، علت آن این است که امسال با تابستان خیلی گرمی مواجه شدیم و گوشت حاصل از جوجه ریزی عاید تولیدکننده نمی‌شود؛ برای مثال واحدی که قبلاً 50 تن گوشت تولید داشت الآن جمع کشتارش به بیشتر از 35 تن نمی‌رسد.

سید مرتضی موسوی افزود: میزان مصرف مشتری تغییری نکرده درحالی‌که گوشت تولیدی کم شده و همین مسئله موجب افزایش قیمت مرغ شده و به‌اصطلاح میزان عرضه و تقاضا به‌هم‌خورده است و در هر استان هزینه‌های تولید و همچنین میزان عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت گوشت مرغ است.

وی تصریح کرد: امید داریم که در هفته آینده وضعیت عرضه و قیمت به حالت نرمال خود بازگردد، جوجه ریزی واحدها بیشتر شده و امیدواریم بتوانیم تا هفته آینده این مقدار کسری در عرضه را جبران کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان هرمزگان خاطرنشان کرد: علاوه بر گرمای هوا مسئله دیگری موجب افزایش قیمت مرغ در کل کشور بوده و آن افزایش قیمت جوجه در 40 روز گذشته بوده است، علت این افزایش قیمت نیز کاهش ورود نهاده‌ها (ذرت و سویا) بوده است.

موسوی عنوان کرد: در 40 روز گذشته پنج کشتی محموله نهاده داشتیم که هیچ‌کدام تخلیه نشده‌اند، تولیدکننده باید در زمان جوجه ریزی تضمینی برای اینکه نهاده به دستش برسد داشته باشد؛ بسیاری از تولیدکنندگان خردادماه امسال از بندر امام خمینی خرید نهاده داشته‌اند که تاکنون به دستشان نرسیده است.

به گزارش ایسنا، حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم مطابق وعده مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان هرمزگان در هفته آینده شاهد کاهش قیمت گوشت مرغ و افزایش عرضه تا برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خواهیم بود یا خیر!

گزارش از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

 

*** برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا کلیک کنید
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال پلاستیک خلیج فارس زندگی روزمره شب عید گرانی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۷۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت گوشت قرمز، امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ شامل گوسفند زنده، ران گوسفندی، سردست گوسفندی، دنبه گوسفندی، قلوه گوسفندی، شقه گوسفندی، پرده گوسفندی، چرخ کرده گوسفندی بدون چربی و فیله گوسفندی اعلام شد.

منبع: انتخاب

tags # گوشت قرمز سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ببینید | اعتصاب و تعطیلی بازار طلای تهران صحت دارد؟
  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت گوشت مرغ امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • تامین گوشت گرم در استان یزد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است